פסגות איבד את ההובלה בגמל ובהשתלמות לאלטשולר שחם

נכון לסוף ינואר ניהל אלטשולר שחם נכסי גמל והשתלמות בהיקף של יותר מ-59 מיליארד שקל - בעוד שפסגות, שרכש קופות וקרנות בנקאיות לשעבר, ניהל קצת פחות מ-58 מיליארד שקל

גילעד אלטשולר - בעלים ומנכ"ל משותף באלטשולר שחם / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר - בעלים ומנכ"ל משותף באלטשולר שחם / צילום: איל יצהר

עם סופו של החודש הראשון של שנת 2018 הושלמה המהפכה בצמרת שוק הגמל וההשתלמות, לאחר שבית ההשקעות אלטשולר שחם עקף את פסגות, והפך לשחקן הגמל וההשתלמות הגדול במשק. נכון לסוף ינואר, עולה מבדיקת "גלובס", נוהלו באלטשולר שחם נכסי גמל והשתלמות בהיקף כולל של כ-59.1 מיליארד שקל, בעוד שבפסגות נוהלו נכסים בשווי של כ-57.9 מיליארד שקל.

מדובר באבן דרך משמעותית, שמגיעה תוך פחות מ-13 שנה מאז שיצאה לדרכה רפורמת בכר, שבמסגרתה מכרו הבנקים את קופות הגמל, קרנות ההשתלמות וקרנות הנאמנות שניהלו. בתחילת 2007 רכש אלטשולר שחם את קופות הגמל נתיבות, שהיו אז עם נכסים בהיקף של כ-1.9 מיליארד שקל, ובשנת 2010 השלים את מיזוג קופות פרפקט, שניהלו כ-2 מיליארד שקל. לפיכך, את עיקר הגידול בגמל עשה בית ההשקעות בעצמו, על רקע הצטיינות בתשואות, ובתקופה האחרונה הוא נהנה מזרימה גדולה של כסף ב"חיסכון לכל ילד" ובגמל להשקעה.

מהצד השני, בית ההשקעות פסגות, שהחל היסטורית את פעילותו על בסיס החיסכון לטווח קצר - קרנות נאמנות ותיקים מנוהלים - בנה זרוע גמל והשתלמות באמצעות רכישות בעקבות רפורמת בכר. את רוב הרכישות לא ביצע פסגות באופן ישיר מידי הבנקים, אלא מבית ההשקעות פריזמה שקרס (שמרקסטון העבירה לפסגות לאחר שוויתרה על בית ההשקעות שלה) ומגדיש גלובל.

פסגות עודנו בית ההשקעות הגדול במשק - עם נכסים מנוהלים בהיקף כולל של כ-186 מיליארד שקל. ואולם, מדובר בהתפתחות שבאה על רקע כך שבעלת השליטה בו, קרן אייפקס, נערכת למכירת החזקותיה בו. בעבר, עד שלהי 2015, פסגות היה גם השחקן הגדול במשק בשוק קרנות הנאמנות. כיום פסגות הינו השחקן הרביעי בגודלו בשוק קרנות הנאמנות - אחרי ילין לפידות ולפני אלטשולר שחם (שחווה תקופה קשה בשוק זה, גם לאחר שמיזג לתוכו את רוב קרנות הנאמנות של מנורה מבטחים פיננסים).

ומה לגבי ילין לפידות, שהינו הכוכב הגדול השני בשנים האחרונות בשוק הגמל וההשתלמות, לצד אלטשולר שחם? בית ההשקעות הזה, שדב ילין ויאיר לפידות הקימו מאפס רק בשנת 2004, הינו כיום השחקן הרביעי בגודלו בשוק הגמל וההשתלמות, והוא כבר נושף בעורפו של השלישי בדירוג - מיטב דש.

מבחינת ילין לפידות מדובר בצמיחה שנעשתה כל כולה באמצעים אורגניים, ללא רכישות, בעוד שהצמיחה חלה גם בדרך אחרת בבית ההשקעות מיטב דש, שמיזג לתוכו שורה של גופים שנרכשו מהבנקים, ואחרים, החל מפעילויות גמל והשתלמות של בתי השקעות וגופי ביטוח שמוזגו לתוכו, ועד לאחרונה שבהן - פעילות הגמל וההשתלמות של קבוצת הביטוח איילון.

ואולם, הנשיפה של ילין לפידות אינה כה צמודה עתה כפי שהייתה בסופה של 2017. אז ניהל ילין לפידות נכסי גמל והשתלמות בהיקף של כ-40.8 מיליארד שקל, כך שבחודש הראשון של 2018 הוא צמח "רק" בכ-0.8%, וגם זאת הודות לתשואות חיוביות שהיו בינואר. מנגד, בסוף 2017 נוהלו במיטב דש קופות גמל וקרנות השתלמות בהיקף כולל של כ-42.9 מיליארד שקל, כך שהיקף נכסיו בפעילויות אלה צמח בינואר בכ-0.9%, כ-0.1% יותר מאשר בילין לפידות.

מאזן הכוחות בהשתלמות השתנה קודם

השינוי במאזני הכוחות בשוקי הגמל וההשתלמות, עם התחלופה בין ארבע חברות הניהול הגדולות בתחום זה, התרחש בעיקרו כבר בסוף שנת 2017, בשוק קרנות ההשתלמות. נכון לסוף 2017 כבר היו אלטשולר שחם וילין לפידות שני השחקנים הגדולים בשוק זה.

כך, נכון לסוף דצמבר האחרון ניהל אלטשולר שחם קרנות השתלמות בהיקף של כ-30 מיליארד שקל והבא אחריו היה ילין לפידות, עם נכסי השתלמות בהיקף של כ-22.9 מיליארד שקל. מיטב דש, שבעבר הלא רחוק שלט בשוק זה, ניהל בסוף 2017 נכסי השתלמות בהיקף של כ-22 מיליארד שקל, ופסגות - 15.3 מיליארד שקל.

גופים אחרים שרכשו נכסים במסגרת יישום רפורמת בכר, ושלאורך השנים איבדו גובה ביחס לשוק הגמל וההשתלמות, הם מגדל, כלל ביטוח, אקסלנס ואחרים, שהיו בעבר במיקום גבוה יותר מבחינת נתחי השוק.