גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך תשפיע כניסת הבעלים החדש לבזק אם הנדלר תפרוש?

יד המקרה זימנה את החקירה בתיק 4000 להתקדמות במכירת השליטה ביורוקום, כלומר בבזק ■ ודווקא וואלה, החברה הכי פחות משמעותית בקבוצת בזק, הפכה עכשיו למקור צרות חדש

נתי סיידוף
נתי סיידוף

1. יד המקרה זימנה את החקירה בתיק 4000 להתקדמות במכירת השליטה ביורוקום, כלומר בבזק. להתקדמות בעסקת יורוקום-בזק ולחקירה החדשה יש השלכות משמעותית על בזק, על עתידה של החברה, על הנהלתה וייתכן שגם ליחס הרגולטורי אליה. תזכורת בנוגע לעסקה וללוח הזמנים לביצועה: אם לא תחול התפתחות מפתיעה של הרגע האחרון נראה כי יורוקום קרובה מתמיד לעבור לשליטתו של נתי סיידוף. אתמול (ב') התקיימה אסיפת הנושים המרכזית של הקבוצה, ובנק דיסקונט, הפועלים והבינלאומי, שהם הרוב הגדול של הנושים, החליטו לתמוך בהסדר של סיידוף (שזו ההצעה הרלוונטית היחידה הקיימת). בימים הקרובים ייערכו גם אסיפות של הנושים הקטנים והבלתי מובטחים, אך בעיקרון הרוב הדרוש לאישור ההסדר (75% מהנושים) כבר הושג. היום עדיין מתקיימים מגעים מול הקונסורציום של נושי יורוקום נדל"ן בראשות מזרחי טפחות, אבל לפי הערכות יגובשו גם איתם הסכמות היות שההסדר כולל פירעון מלא לחוב שלהם.

בשלב הבא ההסדר צריך להיות מובא לאישור ביהמ"ש, ועל-פי הערכות תהליך זה ייקח בין שבוע לשבועיים. תיאורטית בתקופה זו ייתכן שיצוצו הצעות חדשות להסדר שיטרפו את הקלפים, אבל הצעות כאלה יצטרכו לגלם שיפור דרמטי בהשוואה להצעת סיידוף, כדי שהנושים יסכימו לפתוח את הנושא לדיון מחדש תוך סיכון שסיידוף יפרוש מהמרוץ.

נזכיר כי ההצעה להסדר של סיידוף כוללת למעשה הזרמה של 400 מיליון שקל לתוך יורוקום תמורת מעין אופציה להמרת למניות יורוקום. ההמרה למניות תתבצע רק לאחר שסיידוף יקבל את היתר השליטה ממשרד התקשורת לשליטה בבזק ובחלל. לפי הערכות, תהליך זה ייקח מספר חודשים, שבהם אלוביץ עדיין יישאר רשמית בעל השליטה בבזק.

אלא שהשינויים בקבוצת בזק עשויים בהחלט להתרחש כבר בתקופת הביניים, תוך שיתוף פעולה מלא (מכורח המציאות) של אלוביץ: המטרה תהיה להרגיע את מה שקורה סביב החברה ולייצבה על רקע הסערות התקשורתיות וחקירות הבכירים בה, ובטווח הארוך לבצע מהלכים שישביחו את השקעתו של סיידוף בבזק. הנה מפת השינויים שצפויה בבזק, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.

2. הנהלת החברה: כשבעל השליטה מתחלף, במוקדם או במאוחר, גם הנהלת החברה מתחלפת, ובראשה מנכ"ל החברה. זה תהליך טבעי שקרה, קורה ויקרה בכל עת שבעל שליטה מתחלף, והוא תקף במיוחד על רקע החקירות בבזק. לבעל השליטה החדש יש אינטרס מובהק שכל הנהלת החברה, המעורבת בחקירות, תוחלף במהרה כדי לייצב את החברה. זה מתחיל כמובן במנכ"לית החברה סטלה הנדלר ובכל מי שנחשד בפרשות ובוודאי שהומלץ להגיש נגדו כתב אישום. ישנה אפשרות סבירה בהחלט שהנדלר תקדים תרופה למכה, ותודיע על פרישתה בקרוב.

השורה התחתונה: הנהלת החברה תוחלף וכמובן שגם חלק מחברי הדירקטוריון שלה, שבראשו עומד כעת באופן זמני דוד גרנות. שמו של שלמה רודב, שכיהן בעבר כיו"ר בזק, עולה כמי שמועמד להחליפו.

3. ביטול ההפרדה המבנית: לאחר שייצב את בזק, יתפנה סיידוף לאתגרים של הטווח הארוך יותר. נושא ביטול ההפרדה, שבזק חתרה אליו במשך שנים ארוכות, נכנס להקפאה בעקבות החקירות בבזק. בדוחות האחרונים של בזק לרבעון השלישי של 2017, עדכנה החברה שלהערכתה במשרד התקשורת מונה צוות בהשתתפות נציגות ממשרד האוצר אשר תפקידו לקדם את ביטול ההפרדה המבנית. כמובן שהחקירות הפכו את הסיכוי שתתגבש החלטה כלשהי בעניין לקלוש מאוד עד בלתי קיים. אלא שהתמונה עשויה להשתנות מקצה לקצה עם העברת השליטה בבזק. לבעלי השליטה ולהנהלה החדשה יש את אותם אינטרסים בדיוק כמו להנהלה ולבעלי השליטה הישנים: לקדם כמה שיותר מהר את ביטול ההפרדה המבנית, ביטול שיאפשר לבזק להתייעל ולשפר את מיצובה התחרותי בשוק התקשורת, מיצוב שהוא בלאו הכי די חזק.

הסבר קצר על "חובת ההפרדה המבנית", שעלתה לכותרות בחקירות. בחוק התקשורת נתונה לשר סמכות להורות על הפרדה חשבונאית בין שירותים שונים שניתנים על-ידי אותה קבוצה (במקרה הזה בזק) וכן סמכות לדרוש קיומם של תאגידים נפרדים לצורך מתן שירותים שונים, ובכלל זה הפרדה בין מתן שירותים לבעל רישיון לבין מתן שירותים למנוי. ברישיון של בזק נקבע, כי על החברה לקיים הפרדה מבנית בינה לבין חברות-הבת שלה, ובמסגרת זו נדרשת, בין היתר, הפרדה מלאה בין הנהלות החברה. לרגולציה הזו יש השפעה על כל משק בית במשק הישראלי, כיוון שהוא מקבל בנפרד שירותים מבזק (נייח ואינטרנט), yes (טלוויזיה רב-ערוצית) ובזק בינלאומי (גישה לאינטרנט ושיחות בינלאומיות) ואינו יכול לקבל שירותי טריפל המשלבים את כל השירותים הללו תחת קורת גג אחת.

עוד בסוף 2016 החליט מנכ"ל משרד התקשורת דאז, שלמה פילבר, לבטל את חובת ההפרדה המבנית, תחת תנאים מסוימים, בין השאר תוך התחייבות של בזק להשקעה בתשתית שלפיה תאיץ החברה את הפרישה של תשתית רחבת פס (סיבים אופטיים) ולקבוע תוכנית פריסה מואצת ל-76% מבתי האב שתסתיים תוך 3 שנים. על בסיס ההודעה הזו קידמה בזק את עסקת המיזוג עם yes - כעסקת בעלי עניין עם אלוביץ - עסקה שסיבכה את אלוביץ בחקירות ובהמלצות להגשת כתבי אישום על ממשל תאגידי פגום ובעיקר על מניפולציות בדוחות yes כדי לקבל תמורה יותר גבוהה בעסקה.

השורה התחתונה: החקירות הקפיאו את קידום ההפרדה המבנית, והחלפת השליטה בבזק עשויה בהחלט להפשיר את זה. בעלי השליטה החדשים, כנראה עם הנהלה חדשה, ירצו לפתוח דף חלק עם הרגולטורים, אבל המטרה שלהם תהיה אותה מטרה: לקדם בצורה סופית את ביטול ההפרדה המבנית. זה שווה להם הרבה מאוד כסף, ואגב - זה גם עשוי להיטיב עם הצרכן.

4. התייעלות - משמעה צמצום במספר העובדים: קבוצת בזק מעסיקה כיום כ-12 אלף עובדים. על-פי הדוחות השנתיים האחרונים של בזק, החברה מעסיקה בבזק עצמה כ-5,650 עובדים, בפלאפון כ-2,600 עובדים, בבזק בינלאומי כ-1,900 עובדים ובחברת הלוויין yes כ-1,750 עובדים ויתרת העובדים בחברות נוספות.

ה"מוטיבציה" של הבעלים החדשים לצמצם את מצבת העובדים בבזק נובעת משלושה גורמים: הראשון, הטבעי, הם רוצים להחזיר את ההשקעה כמה שיותר מהר ואחת מהאפשרויות היא לצמצם את מספר העובדים ולחסוך בכך כסף; השני - בזק מותקפת תחרותית בשתי חזיתות עיקריות: בטלוויזיה הרב-ערוצית, דרך המיזמים של סלקום ופרטנר, ובאינטרנט דרך רפורמת השוק הסיטונאי שצברה (למרות הביקורת עליה) תאוצה ומספר המנויים הסיטונאיים באינטרנט עומד על כחצי מיליון. תחרות היא סיבה טובה להתייעלות; השלישי - ביטול ההפרדה המבנית יאפשר להתייעל במיזוג מטות וכדומה.

השורה התחתונה: בזק תחת בעלי השליטה החדשים תפעל, במוקדם או במאוחר, לצמצום מצבת כוח האדם בחברה. אגב, דבר שבלאו הכי קורה תחת ההנהלה הנוכחית ב"טפטופים" ובלי שזה יעורר כותרות. בשנת 2016, למשל, נפרדה בזק מכ-620 עובדים על כל החברות-הבנות שלה - לא מספר של מה בכך.

5. אתר וואלה: דווקא החברה הכי פחות משמעותית בקבוצת בזק, שאין לה משמעות דרמטית מבחינה פיננסית, הפכה עכשיו למקור צרות חדש לאלוביץ' ולהנהלת בזק. יהיה מעניין לראות אם הבעלים החדשים סיידוף יחליט להשאיר את ה"צעצוע" התקשורתי הזה תחת כנפיו או להיפטר ממנו, כי בעלות על כלי תקשורת מושכת אליו אש ובדרך כלל מזמינה צרות. בשביל מה הוא צריך את כאב הראש הזה? לכן, יש אפשרות מעשית שסיידוף יחליט להיפטר מאתר וואלה ולשים אותו על המדף. מתעניינים יש, השאלה היא רק המחיר. וואלה, על-פי הדוחות השנתיים האחרונים של בזק, הפסיד בשנת 2016 כ-26 מיליון שקל ובשנת 2015 הפסיד כ-2 מיליון שקל.

יחד עם זאת, מבחינת הביצועים הפיננסיים לאורך זמן, וואלה הוא האתר הכי מצליח בישראל. תזכורת: במהלך ספטמבר 2010 החליטה וואלה, בראשות המנכ"ל אילן ישועה (היום עד בתיק 4000), לרכוש 75% ממניות אתר הלוחות למכירה ולהשכרה "יד 2" ב-117.5 מיליון שקל, ובסוף 2013 השלים וואלה את רכישת השליטה ב-50 מיליון שקל נוספים. במאי 2014, שימו לב, מכר וואלה את "יד 2" לאקסל שפרינגר הגרמנית ב-806 מיליון שקל (!), כלומר פי ארבעה ויותר מההשקעה לפני פחות מארבע שנים. זו הייתה אחת העסקאות הרווחיות ביותר במשק, בוודאי של כלי תקשורת, שרובם ככולם מדממים והתמכרו להזרמות בעלים אדירות. ישועה היה בין היחידים שהבין שאתר תקשורת לא יכול להרוויח מעסקי הליבה שלו - תוכן - אלא מהשקעות במיזמים משיקים.

צריך להדגיש שרוב הרווח של וואלה מהעסקה עלה למעלה - בדיבידנד לקבוצת בזק - כדי לשרת את חובותיו של אלוביץ, ומיעוטו נותר בוואלה להשקעות נוספות.

השורה התחתונה: קיימת סבירות לא קטנה שסיידוף יחליט להיפרד מוואלה עם תג מחיר שנע עד 200 מיליון שקל. היו בטוחים: יבואו קונים.

עוד כתבות

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

עיראק / צילום: Associated Press, JEROME DELAY

הפצצה בבסיס המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט