מועדון האשראי של שופרסל כבר שווה כ-800 מיליון שקל

הרשת תשלם 286 מיליון שקל לפז ולאומי קארד עבור מניותיהן ■ שווי המועדון גבוה ב-70% מהערכת השווי הקודמת, וזאת בעיקר בעקבות השיפור בתנאים עם השותפה החדשה כאל ■ הערכת השווי בוצעה ע"י הכלכלן אורי כהן

שופרסל דיל / צלם: אריאל ירוזלימסקי
שופרסל דיל / צלם: אריאל ירוזלימסקי

אין זה סוד שרשת המזון שופרסל שיפרה מהותית את תנאיה כשהחליטה לעזוב את שותפתה הוותיקה לאומי קארד ולעבור לעבוד עם כאל במועדון האשראי החוץ-בנקאי. עדות לשיפור הדרמטי בתנאים התקבל היום כששופרסל פרסמה את הערכת השווי העדכנית לחברת שופרסל פיננסים המחזיקה במועדון. על בסיס הערכת שווי זו, הרשת תקנה את מניות שותפותיה לשעבר במועדון - פז ולאומי קארד.

הערכת השווי, שבוצעה על-ידי הכלכלן אורי כהן, קבעה לשופרסל פיננסים שווי ממוצע של 794 מיליון שקל (טווח של 730-865 מיליון שקל). מדובר בשווי הגבוה ב-70% משוויה הנוכחי של החברה בספרים, העומד על כ-464 מיליון שקל. כתוצאה מכך צפויה שופרסל לשלם כ-286 מיליון שקל לשותפותיה במועדון - 159 מיליון שקל לפז בעבור 20% מהמניות ו-127 מיליון שקל ללאומי קארד בעבור 16% מהמניות.

פז דיווחה כי היא צפויה לרשום רווח של 73 מיליון שקל בעקבות המכירה. לפי הערכות, לאומי קארד תרשום כמעט את מלוא התמורה כרווח, שכן ההשקעה בחברה רשומה בשווי נוכחי של כמה מיליוני שקלים.

בעלי מניות שופרסל פיננסים
 בעלי מניות שופרסל פיננסים

תמה שותפות של עשור

מועדון האשראי של שופרסל, הפעיל מאז 2006, נחשב לאחד מהמועדונים הגדולים בישראל, עם נתח שוק של 17% בתחום זה. למועדון כחצי מיליון חברים, והרווח התפעולי שלו המועדון עומד על כ-50 מיליון שקל, והוא מהווה כ-10%-15% מהרווח התפעולי השנתי של שופרסל. 22% מהמכירות ברשת שופרסל מתבצעות באמצעות כרטיס זה.

בשנה שעברה הודיעה שופרסל כי תממש אופציית call, ותרכוש את מניות פז בחברה המשותפת המחזיקה במועדון. בתחילה נראה היה כי השותפות בין שופרסל ללאומי קארד תימשך, ונקבע כי שתי השותפות ירכשו את מניות פז לפי חלקן היחסי בחברת שופרסל פיננסים. אלא שכמה שבועות לאחר מכן התברר כי בין רשות המזון לחברת כרטיסי האשראי יש מחלוקת בדבר התנאים להארכת שיתוף הפעולה במועדון.

בסופו של דבר, החליטה שופרסל לבחור בחברת כרטיסי האשראי כאל כשותפתה החדשה במועדון, ולסיים את השותפות בת העשור עם לאומי קארד. כתוצאה מכך שופרסל הייתה צריכה לרכוש את המניות של שתי שותפותיה, וכאמור שווי החברה בעסקה נקבע לפי הערכת שווי.

הזינוק בשווי של שופרסל פיננסים מבטא את השיפור המהותי שהצליחה רשת המזון להשיג באמצעות ההסכם החדש עם כאל, בכל הקשור לחלוקת ההכנסות בין שני הגופים. כמו-כן כאל התחייבה לשלם לשופרסל בונוס שעשוי להגיע ל-70 מיליון שקל אם המועדון יעמוד ביעדים מסוימים.

אפקט מתגלגל על יתר הרשתות

שופרסל פיננסים הוא הוא אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים של החברה, אותו היא מתכוונת להמשיך ולפתח עם כאל. הרשת גם רוצה להרחיב משמעותית את פעילות ההלוואות ובנוסף בכוונתה להתחיל לפעול כסוכנות ביטוח בשיתוף פעולה עם AIG. לשם כך, היא ממתינה לאישור של רשות שוק ההון. בשופרסל מרוצים מאוד עד כה משיתוף הפעולה עם כאל, ומתוצאות המועדון החדש שהחל לפעול רק לפני מספר שבועות. בסביבת הרשת מציינים כי מקצב העברת הלקוחות למועדון החדש גבוה למדי. לפי הערכות, 70%-80% מלקוחות המועדון עם לאומי קארד יעברו למועדון החדש עוד ב-2018.

נזכיר כי לשיפור הדרמטי בתנאים של שופרסל בהסכם החדש היו השלכות על השוק כולו, ורשתות מזון נוספות ניסו ואף הצליחו להביא לשיפור בתנאים במועדונים שלהם. כך למשל, רמי לוי שיפרה באחרונה את התנאים מול ישראכרט במועדון המשותף, ורשת יינות ביתן החליטה לפתוח מועדון חדש עם ישראכרט שאמור להחליף את מועדון you המתנהל כיום עם דיינרס. סניף שופרסל. ברשת מרוצים מאוד משיתוף הפעולה עם כאל.