חבל הצלה למפעל סינרג'י: יוגבל יבוא כבלים מטורקיה

לפי החלטת משרד הכלכלה, ההיטל על יבוא של כבלים במתח נמוך יעמוד על 14.5% לתקופה של חצי שנה, עד לסיום החקירה בעניין

הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה והתעשייה, דני טל, החליט להטיל היטל היצף זמני על יבוא של כבלים במתח נמוך מטורקיה, כדי להגן על מפעל סינרג'י כבלים שבשדרות - כך נודע ל"גלובס".

ההחלטה על ההיטל התקבלה בעקבות תלונה שהגישה סינרג'י באמצע השנה שעברה, שלפיה היא חשופה ליבוא בהיצף של כבלים במתח נמוך מטורקיה, שנמכרים בשוק הישראלי במחירים נמוכים מאלה שבהם הם נמכרים בשוק הטורקי.

חקירת התלונה של סינרג'י, הנמצאת בשליטת קרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו, עדיין נמשכת, וההחלטה שקיבל הממונה היא החלטת ביניים. במסגרת הערובה הזמנית, שיעור ההיטל על יבוא של כבלים במתח נמוך יעמוד על 14.5% לתקופה של חצי שנה עד לסיום החקירה.

במשרד הכלכלה והתעשייה אמרו ל"גלובס" כי ממצאי הביניים של החקירה שעושה טל מצביעים כי אכן מתקיים יבוא בהיצף מטורקיה, באופן שפוגע בייצור המקומי. לדברי המשרד, מטרת הערובה הזמנית היא למנוע נזק בלתי הפיך לסינרג'י, עד שהחקירה תסתיים. ההחלטה של טל אושרה בידי מנכ"ל המשרד, שי רינסקי, לאחר שקיים הליך של היוועצות בעניין עם הממונה על התקציבים במשרד האוצר.

כבלים במתח נמוך מיובאים כיום לישראל על ידי ארבעה יבואנים. במסגרת החקירה שקיים הממונה על היטלי הסחר, טענה סינרג'י כי במצב המחירים הקיים, היא מתקשה לפעול במלוא כושר הייצור שלה ונאלצת להשבית זה תקופה ארוכה את פסי הייצור שבבעלותה.

"נרמסים תחת המגף הטורקי"

ברבעון הראשון של 2017 צנח הייצור בסינרג'י לשפל של 38%-48% מכושר הייצור, למרות קרבתה הגיאוגרפית ללקוחותיה ועלויות השילוח הנמוכות יחסית ליצרנים מטורקיה. על רקע זה, קבע הממונה כי "החברה חווה נזק משמעותי ומתמשך בשנים האחרונות, שמאיים על יכולת ההישרדות שלה כחברה רווחית ובת קיימא".

בסמוך לתחילת החקירה הזהירה הנהלת סינרג'י מפני היבוא בהיצף מטורקיה, והתריעה כי יכולת ההישרדות של המפעל בשדרות תלויה במכירות שלה לחברת החשמל ולשוק המקומי. זאת, בין השאר, על רקע מקרים שבהם חברות ישראליות בחרו בתוצרת המיובאת והזולה מטורקיה. המנכ"ל לשעבר, אפי קולטין, אמר אז ל"גלובס": "כיום אנחנו נרמסים תחת המגף הטורקי. מתוך מכירות של כ-1 מיליארד שקל של כבלים בישראל, כ-80% מיובאים מטורקיה. בכל מקום שחברת החשמל יכולה לקנות כבלים מיבוא, היא עושה זאת, וכחברה זה מחסל אותנו. לא יהיה יצרן כבלים בישראל".

גורם במשרד הכלכלה אמר ל"גלובס" כי חקירת התלונה על יבוא בהיצף מטורקיה מורכבת, שכן 70% מערך המוצר מורכב מנחושת - חומר גלם שנסחר בבורסה ומחירו משתנה לעתים תכופות. נוסף על כך, במסגרת החקירה נבדקה רמת הרווח הגולמי של סינרג'י, כדי להימנע ממצב שהמדינה תפרוס רשת הגנה על חברה שאינה יעילה. הבדיקה העלתה כי במצב השוק שנוצר, בשל היבוא בהיצף מטורקיה, החברה כלל לא הגיעה לרווחיות מינימלית.

סינרג'י נמצאת בשליטת קרן פורטיסימו בראשותו של יובל כהן, לאחר שנרכשה על ידה לפני כשלוש שנים במסגרת הסדר חוב. ככל הידוע, מאז שנרכשה החברה על ידי פורטיסימו, הגיעה השקעת הקרן בסינרג'י ליותר מ-100 מיליון שקל. במסגרת הסדר החוב שנערך בה, הזרימה פורטיסימו יחד עם בעל השליטה הקודם בחברה, סטיבן אלבאום, 15 מיליון שקל להתמודדות עם התחייבויותיה המיידיות של החברה אז, ובהן תשלום שכר העובדים.

"החברה עדיין לא רווחית"

על רקע המשבר שערער את מצב החברה, הקרן הובילה בשנה האחרונה מהלכים שנועדו להבריא את סינרג'י, תוך קיצוצים נרחבים במספר המנהלים והעובדים שלה ותוך החלפת המנכ"ל. כיום מועסקים בסינרג'י כ-100 עובדים בלבד, לעומת 250 עובדים שהועסקו בה לאחר הסדר החוב ב-2015. סינרג'י היא החברה היחידה בישראל שעוסקת בייצור של כבלים במתח נמוך, אבל היא לא מוגדרת מונופול בענף. רבים מבין עובדיה גרים בשדרות וביישובי עוטף עזה.

גורמים פוליטיים, ובהם שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, וגם יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, ניסו להירתם בשנה האחרונה לעזרה לסינרג'י מחשש שהיבוא מטורקיה יוביל לסגירתה. על רקע חשש זה הם פעלו גם מול חברת החשמל בבקשה שתקדים ותזרים לה הזמנות של כבלים במתח נמוך.

גורמים בתעשייה אמרו ל"גלובס" כי "אין ספק שההחלטה על הטלת היטל ההיצף מהווה עבור סינרג'י אור בקצה המנהרה, אחרי שהייתה חשופה במשך תקופה ארוכה ליבוא בתנאים לא הוגנים שאיים למוטט אותה. החברה עדיין לא רווחית, וההחלטה על ההיטל תייצב אותה אחרי טלטלה חזקה וארוכה שחוותה".