בזק | בלעדי

פסגות וזאב וורמברנד מובילים את המאבק ברודב וסיידוף

וורמברנד חשף אתמול בדירקטוריון כי הוא הפגיש את טלי סימון ומודי קרת דירקטורים חיצוניים בבזק לפגישה בפסגות כדי לתמוך במינוי גרנות ליו"ר ■ 

דורון תורג'מן: "ההחלטה על מינויים התקבלה ע"י דירקטוריון ביקום שהתכנס ללא בני משפחת אלוביץ', ופעל להחלפה למען שיפור מהיר בנראות הממשל התאגידי בבזק.

 

דורון תורג'מן / צילום: שלומי יוסף
דורון תורג'מן / צילום: שלומי יוסף

המאבק על עתיד בזק ממשיך להסתבך. בית ההשקעות פסגות, שמחזיק במניות בזק, מנסה להשפיע על זהות יושב הראש של החברה. זאב וורמברנד, שנבחר לדירקטור בבזק בעקבות המלצה של פסגות, מנסה למנוע את המינוי של שלמה רודב לתפקיד יו"ר הדירקטוריון. וורמברנד תומך בכך שהיו"ר הזמני, דוד גרנות, ימונה ליו"ר הקבוע של החברה.

ל"גלובס" נודע כי וורמברנד הגיע בתקופה האחרונה לפגישה בבית ההשקעות פסגות שבה השתתפו נציגי פסגות וגם טלי סימון ומודי קרת, שמכהנים כדירקטורים חיצוניים בבזק. וורמברנד ניסה לשכנע את השניים לתמוך בהישארותו של גרנות בתפקיד. בעקבות הפגישה שלח פסגות מכתב לכל חברי הדירקטוריון שבו הוא מסביר מדוע חשוב למנות את גרנות לטובת היציבות וההמשכיות בבזק.

אמש נערכה ישיבת דירקטוריון של בזק שבה עסקו הצדדים בתנאי הסף למינוי דירקטורים. מבחינת ביקום וקבוצת סיידוף, ההגדרה של תנאי הסף עלולה להכשיל את העסקה שבה קבוצת סיידוף תרכוש את יורוקום אשר שולטת בבזק.

המכתב של פסגות נשלח על רקע החקירות נגד בעלי המניות ובעלי תפקידים בבזק. המכתב נשלח לפני שפורסם שביקום מציעה למנות את שלמה רודב ליו"ר בזק. רודב כיהן בעבר כיו"ר בזק והוא בעל ניסיון רלוונטי, כך שלא ברור מה גורם לפסגות לתמוך דווקא במועמדות של גרנות.

העמדה המקצועית של פסגות היא שבחברה שבה 75% מהמניות שייכות לציבור, ראוי שגם רוב הדירקטורים יהיו מטעם הציבור, זאת בעוד שרודב נחשב למועמד של קבוצת סיידוף. הצעד של פסגות מזכיר את העמדה של קרן אליוט, שנחשפה אתמול ב"גלובס". המאבק מתמקד כרגע בשאלה מי יהיו שלושת הדירקטורים החדשים שיחליפו את בני משפחת אלוביץ' שפרשו בעקבות החקירות. המחלוקת מתמקדת בעיקר במינוי של תמיר כהן, מנהל עסקיו של סיידוף. גם בקרן אליוט וגם בפסגות סבורים שלא ניתן למנות את כהן לחבר דירקטוריון לפני השלמת העסקה.

הצעדים של פסגות ושל וורמברנד מציבים אותם בעמדה של עימות ישיר מול קבוצת סיידוף, שעשויה להפוך לבעלת השליטה בבזק. מקורבים לקבוצת סיידוף הבהירו כי אם לא יוכלו לממש את השליטה, הקבוצה תשקול מחדש את ביצוע העסקה. אם קבוצת סיידוף תבחר לסגת מהעסקה, מי שייפגעו מכך, בין השאר, הם הבנקים שהם הנושים של יורוקום.

המינוי של תמיר כהן מקבוצת סיידוף מעורר חשש בקרב פסגות וגופים מוסדיים נוספים שמשקיעים בבזק. התהייה בקשר הזה היא מדוע חברת ביקום, שמחזיקה במניות של בזק, תומכת במינוי של כהן. דורון תורג'מן, מנכ"ל ביקום, אמר היום ל"גלובס" בתגובה כי "אין שום קשר בין שלמה רודב וביני לבין קבוצת סיידוף. ההחלטה על מינויים התקבלה על ידי דירקטוריון ביקום שהתכנס ללא בני משפחת אלוביץ' ופעל להחלפה למען שיפור מהיר בנראות הממשל התאגידי בבזק.

"הדירקטוריון לא יכול להתעלם מהסדר החוב המתגבש בקבוצת השליטה ועל כן אושר גם מינויו המותנה של תמיר כהן כמועמד. כחברה ציבורית המנהלת חוב ואקוויטי ושחובת הנאמנות שלה היא לבעלי החוב והמניות, אנו נמשיך לפעול לשיפור משמעותי בממשל התאגידי של נכס הבסיס היחיד שלנו".

יהיה קשה להתנגד למינוי של רודב

אם הוויכוח המשפטי סביב השליטה בדירקטוריון בזק לא יוכרע בדירקטוריון בזק ביום ראשון, הוא יוכרע בבית המשפט. אליוט, פסגות וחלק מהמוסדיים מנסים להשפיע על מינוי הדירקטורים. אליוט מחזיקה רק 4.8% ממניות החברה, אך היא משתפת פעולה עם גופים אחרים שגם להם יש כנראה אחזקות משמעותיות בבזק. גם חברת אנטרופי תומכת בעמדה של אליוט.

שחקן נוסף הוא בית ההשקעות פסגות, שפועל בצורה עצמאית. האם בפסגות יכולים להתנגד למינוי דירקטורים כמו שלמה רודב ודורון תורג'מן, שנחשבים לבעלי ניסיון וכמי שיובילו ממשל תאגידי תקין? איזה טיעון יהיה לפסגות נגד רודב, למעט העובדה שהוא מגיע לחברה כנציג של סיידוף, שטרם השלים את העסקה?

מי שמכיר את רודב יודע שהוא יכול ללכת כמו שהגיע. אם ירגיש לא רצוי, הוא יחתוך תוך שנייה. השאלה היא מה טוב לבזק כרגע ונראה שלפסגות יהיה קשה לנמק את ההתנגדות לרודב. נציין כי המוסדיים מתנגדים למבנה השליטה הפירימדאלי בבזק.

בצד השני של הזירה ניתן למצוא את ביקום שמחזיקה במניות בזק ואת קבוצת סיידוף שצפויה לרכוש את השליטה בחברה. כולם רוצים לראות בבזק ממשל תאגידי אחר וסיידוף נמצא בישורת האחרונה לפני השלמת העסקה לרכישת יורוקום. גורמים בבנקים לא מתייחסים יותר מדי ברצינות לרעשי הרקע סביב העסקה. הם טוענים שאליוט הגיעה כדי לעשות סיבוב ופסגות דואגת לעצמה ליחסי ציבור כמי שדואגת למשקיעים. התרחיש הסביר הוא שסיידוף ישלים את העסקה ורודב יהיה היו"ר.