אם החרדים לא יירדו מהעץ, גורל ממשלת נתניהו נחרץ

כחלון: אם חוק התקציב לא יעבור עד סוף השבוע, הממשלה תפורק ■ ליברמן לא מוכן להעביר את חוק הגיוס ■ החרדים לא מוכנים להעביר את התקציב בלי חוק הגיוס ■ וביבי בכלל בחו"ל ■ בחירות בזק - האפשרות הסבירה ביותר?

נתניהו, כחלון וכ"ץ בישיבת ממשלה / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
נתניהו, כחלון וכ"ץ בישיבת ממשלה / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

"המשבר הקואליציוני החמור ביותר מאז הקמת הממשלה" - כך הגדירו אתמול בסביבתו של שר האוצר משה כחלון את משבר חוק הגיוס. שר האוצר נחוש לממש את איומו לפרוש מהקואליציה אם חוק התקציב לא יעבור בכנסת עד ל-15 במארס - והסיכויים שהמשימה תושלם עד אז נראים לפי שעה קלושים. יו"ר וועדת הכספים ח"כ משה גפני ביטל את הדיונים שנקבעו למחר (ב') בחוק התקציב וראש הממשלה ישוב רק בסוף השבוע מארה"ב. התחושה הכללית היא של היעדר בעל בית.

אם החרדים לא ירדו מהעץ בימים הקרובים נראה שגורל ממשלת נתניהו הנוכחית נחרץ. אווירת הבחירות כבר מורגשת בהצהרות הלוחמניות של הצדדים ובחזרה של כל אחד מהם אל ציבור בוחריו. כחלון ששמר על הברית עם החרדים בקנאות נזכר בימים האחרונים שהם היו אלה שטרפדו לו את מס הדירה השלישית. הבוחרים החילונים והמסורתיים של כולנו לא יסלחו לכחלון אם יאפשר לחרדים לארגן לעצמם פטור בחוק משירות בצה"ל, אמרו אתמול בסביבתו.

התפרקות הקואליציה עדיין נמנעת. כדי שהתקציב יעבור במליאת הכנסת עד ל-15 למרץ צריכה וועדת הכספים לאשר אותו לקריאה שנייה ושלישית עד ל-13 לכל המאוחר, כלומר עומדים לרשותה קצת יותר משבוע. גם אם זה לא יקרה במועד שנקבע, יש לקואליציה זמן עד ל-31 למארס 2019 להעביר תקציב לפי שתפוזר לפי החוק. אבל כחלון משוכנע שאם השותפיו הקואליציוניים לא יעמדו בהתחייבות המפורשת להעביר את התקציב במועד שסוכם - אין כל סיכוי שזה יקרה במועד מאוחר יותר. כמו הזדקנותו של גוף בטרם מוות, כך גם תהליך ההיחלשות וההתפוררות של הממשלה אינו ניתן לעצירה. מרגע שנחצה אותו קו בלתי נראה של הקדמת הבחירות תהפוך ההליכה מהר מאד למירוץ.

האפשרות של בחירות בזק (החוק מחייב מינימום שלושה חודשים בראש) הולכת ומסתמנת כמוצא הכי סביר. יש בכך לא מעט אירוניה משום שתקציב 2019 נבנה ותוכנן כתקציב בחירות. "תקציב מושלם, ללא שום גזירות" כינה אותו גפני. אגב, גם הרזרבה של 2018 בסך 3.2 מיליארד שקל המיועדים לנכים, ניצולי שואה ולעוד שורת גופים שהפולטיקאים חפצים ביקרם - תלויה באישור תקציב 2019. אי אישור התקציב פוגע משום כך בשותפים הקואליציונים וכחלון בראשם. באוצר דאגו להפריד מהתקציב כמה מהרפורמות החשובות - כמו חוק המזומן - כך שמבחינת הדרג המקצועי, לא יהיה זה אסון גדול אם העבודה הקדחתנית שהושקעה בתקציב 2019 תרד לטמיון.