מנכ"ל ומייסד צ'ק פוינט, גיל שויד, זכה בפרס ישראל בהייטק

ועדת הפרס: "שויד נחשב לאדם פורץ דרך והשראה, דוגמה ומופת ליכולת להצמיח טכנולוגיות חדשניות" ■ שר החינוך בנט: "שויד הוא חלוץ ה-Start Up Nation" ■ שויד בתגובה: "הפרס מגיע לכל עובדות ועובדי צ'ק פוינט ב-25 השנים האחרונות"

גיל שוויד / צלם: תמר מצפי
גיל שוויד / צלם: תמר מצפי

שר החינוך, נפתלי בנט, הודיע היום (א') בצהריים כי גיל שויד, מייסד ומנכ"ל חברת האבטחה צ'ק פוינט, הוא זוכה פרס ישראל להייטק. "בשנת ה-70 של ישראל יזמתי קטגוריה חדשה לפרס ישראל: הייטק", כתב בנט בטוויטר. ממשרד החינוך נמסר כי תחומים נוספים שבהם יוענקו השנה פרסים ייחודיים הם תעשייה, קליטת עליה, חקלאות והתיישבות.

בהודעתו בטוויטר הוסיף בנט: "שמחתי לבשר לגיל שויד על זכייתו. גיל שויד הוא חלוץ ה-Start Up Nation. סיפורו הוא סיפור ההייטק הישראלי. כבוגר 8200 שהקים את צ׳ק פוינט הוא סלל דרך והיווה השראה עבורי ועבור אלפי יזמי הייטק ישראלים, ותורם ממרצו לחינוך בישראל".

יו"ר ועדת הפרס היה שלמה דברת, ואיתו ישבו בה רן מידן ואילון תירוש. בנימוקי הוועדה להעניק לשויד את הפרס נכתב: "גיל שויד, מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט, נחשב לאדם פורץ דרך והשראה, דוגמה ומופת ליכולת להצמיח טכנולוגיות חדשניות וחברה רב-לאומית מצליחה ומשגשגת הפועלת עד היום ממדינת ישראל.

"תרומתו של שויד למדינת ישראל משמעותית בפיתוחה של תעשיית ההייטק כבר קרוב ל-25 שנה, מובילות עולמית בתחום אבטחת המידע והסייבר, יצירת אלפי מקומות עבודה, וייצוג מצוינות וההון האנושי של ישראל בעולם.

"גיל שויד עוסק בפעילות ציבורית משמעותית ונרחבת בסיוע לקידום מנהיגות ומצוינות בקרב בני נוער מוכשרים, בדגש על הפריפריה החברתית ותרומה לטיפוח של דור העתיד בישראל. ההשפעות של גיל שויד על החברה הישראלית ועל הטכנולוגיה העולמית היא עצומה, הוא הפך להיות דמות ראויה לחיקוי בישראל ובעולם כולו".

שויד, בזוגיות ואב לארבעה, מתגורר בתל-אביב. הוא יליד 1968 והחל ללמוד מחשבים בגיל 12. שנתיים לאחר מכן החל לעבוד בתחום, ובתקופת התיכון כבר למד מדעי המחשב אוניברסיטה העברית. לאחר הלימודים התגייס לשירות צבאי ביחידה 8200, ולאחר השירות עבד כמפתח תוכנה באורבוטק (אז אופטרוטק).

ב-1993 הקים עם שלמה קרמר ומריוס נכט את צ'ק פוינט, מתוך ההבנה שעידן האינטרנט שהחל באותם ימים ידרוש פתרונות אבטחה. חומת האש שהשיקה החברה שנה לאחר מכן הייתה הראשונה מסוגה והתבססה על פטנט של שויד. לצ'ק פוינט, הנסחרת בנאסד"ק, כ-4,500 עובדים, מכירות של 1.8 מיליארד דולר בשנה ושווי שוק של 17 מיליארד דולר. מספר לקוחות החברה עומד על כ-100 אלף.

שויד מכהן בחבר הנאמנים של אוניברסיטת תל-אביב וכיו"ר אוניברסיטת הנוער של אוניברסיטת תל-אביב, תפקיד שבמסגרתו הוא מלווה את תוכנית 'מדעני וממציאי העתיד', המעודדת מצויינות במדעים בקרב בני נוער ישראלים. במקביל הוא מכהן כיו"ר עמותת 'יכולות', הפועלת הגדלת שיעור הזכאים לבגרות ולצמצום הנשירה מבתי ספר של תלמידים מרקע של מחסור. העמותה מסייעת באמצעות סיוע פדגוגי מעשי.

שויד זכה בעבר בפרסים שונים, בהם "צלחת הזהב" מהאקדמיה האמריקאית להישגים על תרומתו העסקית והטכנולוגית (2002); "המנהיג הגלובלי של המחר" של הפורום הכלכלי העולמי, על פעילותו הציבורית ומנהיגות בתחומים שמעבר לאינטרסים המקצועיים המיידיים (2003); ד"ר של כבוד בתחום המדעים מטעם הטכניון, על תרומת צ'ק פוינט להייטק ולכלכלת ישראל ועל תרומה לחדשנות בתחום אבטחת המידע (2004); ואות "מגן הסייבר" במסגרת שבוע הסייבר הלאומי (2017).

ב-2014 זכה שויד בתואר ד"ר של כבוד נוסף, הפעם מטעם אוניברסיטת תל-אביב, על "הישגיו כיזם, כחלוץ טכנולוגי וכפילנתרופ, על היותו אבי חומת האש המודרנית וסנגור בלתי נלאה של הזכות לחינוך, על חזונו בהקמתה ובהנהגתה של צ'ק פוינט, על אמונתו העמוקה בכוחו של חינוך ליצור שוויון הזדמנויות, לקדם מצוינות ולטפח יצירתיות". הפרס ניתן גם על תרומתו לאוניברסיטה ופעילותו באוניברסיטה לנוער, "שפותחת את דלתות ההשכלה הגבוהה לאלפי ישראלים צעירים ומוכשרים". 

גיל שויד מסר בתגובה: "התרגשתי לקבל את ההודעה על הבחירה בי כחתן פרס ישראל, ובמיוחד כשמדובר בתחום שמזוהה כל-כך עם המדינה שלנו ועם החברה הישראלית. הפרס אולי ניתן לי, אך הוא מגיע לכל עובדות ועובדי צ'ק פוינט ב-25 השנים האחרונות, שבאמת יצרנו, ביחד, מענה לבעיה עולמית, וביחד אנחנו הופכים את העולם לבטוח יותר.

"מדינת ישראל היא פלא והתעשייה שלנו, תעשיית ההייטק הופכת את הרוח החדשנית שפועמת כאן למוצרים שמשפרים את העולם ומשנים את חייהם של כל אזרחי העולם באשר הם. אני מודה לוועדת הפרס, לשר החינוך ולכל העוסקים במלאכה". 

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות, מסר כי  "אני מברך את שר החינוך נפתלי בנט על היוזמה לייסד קטגוריה חדשה במסגרת פרס ישראל - פרס ההייטק. אין ספק שבתור מדינה הידועה כסטארטאפ ניישן, הקטגוריה הזו היא אך מתבקשת, ומאותת לכלל אזרחי ישראל כי המדינה מעריכה ומוקירה את העוסקים במלאכת ביסוס תעשיית עתירת ידע בארץ.

"אין מתאים יותר מגיל שווייד להיות הראשון אשר זוכה בכבוד הזה. שווייד, שהקים חברת הייטק פורצת דרך כמו צ'ק פוינט, המעסיקה אלפי ישראלים היא דוגמא ומופת לעוד הרבה חברות שהייתי רוצה לראות כאן. חברות שלמות המשלבות בין מחקר ופיתוח יצירתיים, חדשניים ומתקדמים, הכוללות מערך היקפי של מקצועות נוספים דוגמת שיווק ופועלות כאן בארץ. אני מברך את גיל על זכייתו בכבוד אדיר זה, ומאחל לראות יזמי הייטק נוספים הולכים בעקבותיו".