מנדלבליט שוקל להקים צוות בחינה נוסף לתיקי נתניהו

היועמ"ש בוחן הקמת צוות שיציג לו נרטיבים מנוגדים לאלה של צוות הפרקליטות בראשות פרקליטת מיסוי וכלכלה, ליאת בן-ארי, המלווה את החקירות, זאת כדי לבחון אם יש די ראיות להעמיד את נתניהו לדין ■ מנדלבליט: "לא התקבלה החלטה כזו"

רה"מ נתניהו והיועמ"ש מנדלבליט / צילום: רויטרס
רה"מ נתניהו והיועמ"ש מנדלבליט / צילום: רויטרס

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שוקל אפשרות להקים צוות חשיבה של פרקליטים, נוסף לצוות הפרקליטים המלווה את החקירות, כדי שיבחן את תיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו - כך נודע ל"גלובס".

לפי המידע שבידי "גלובס", היועמ"ש טרם קיבל החלטה סופית בעניין. אולם, אם צוות כזה אכן יוקם - המשימה המרכזית שלו תהיה להביא חוות-דעת מקצועית נוספת ליועמ"ש בשאלה אם יש די ראיות להעמיד לדין את נתניהו בתיקים 1000 (פרשת המתנות) ו-2000 (פרשת נתניהו-מוזס), וייתכן שגם בתיק 4000 (פרשת בזק). זאת, בנוסף על חוות-הדעת המרכזית שיגבש צוות הפרקליטים שמלווה את חקירות נתניהו בראשות פרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), עו"ד ליאת בן-ארי. גם פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, ימסור את עמדתו בנוגע לתיקי נתניהו.

מנדלבליט מתלבט בסוגיית הקמת הצוות החדש משלל סיבות, ובהן חשש מביקורת ציבורית על עיכוב הליכים בתיקי ראש הממשלה ועל כך שהמהלך עלול להתפרש בטעות כמסייע לנתניהו. בנוסף, מנדלבליט טרם נועץ בעניין עם פרקליט המדינה ניצן, ובדעתו לעשות כן.

עוד נודע ל"גלובס" כי הצוות החדש והמיוחד - אם יוקם כזה - יוקם עוד לפני השימועים בתיקים ויתבקש לבחון באופן ביקורתי את התזה המחמירה של צוות הפרקליטות המלווה את החקירות ולהציע נרטיבים נוגדים לנרטיב המקובל על הצוות של הפרקליטה בן-ארי.

עו"ד עמית מררי מובילה את הצוות

שיטת עבודה זו - בשני צוותים מקבילים - מכונה "איפכא מסתברא" ("מסתבר ההיפך"), והיא נהוגה בגופי המודיעין של צה"ל ומעת לעת בתיקי חקירה בעלי חשיבות ציבורית יוצאת דופן, גם בפרקליטות. השיטה נועדה, בין היתר, להעניק ליועמ"ש בסיס רחב יותר להחלטות מושכלות ולאפשר לו להיות בטוח במידת ודאות גבוהה כי הפרקליטות לא תובס בבית המשפט, אם יועמד נתניהו לדין.

עוד נודע ל"גלובס" כי בראש צוות "איפכא מסתברא", אם יוקם, עשויה לעמוד עו"ד עמית מררי. מררי היא המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים פליליים. היא מונתה לתפקיד החשוב בתחילת מאי האחרון על-ידי ועדת איתור שמנדלבליט ישב בראשה. מררי החליפה בתפקיד את עו"ד רז ניזרי, שכיהן בו במשך שנים רבות.

עו"ד מררי שייכת למשרד המשפטים, אבל היא בתפקיד שהוא חיצוני לפרקליטות ולצוות העוסק בראיות בתיקי נתניהו. עד היום הייתה מררי נוכחת בישיבות שבהן הועברו ליועמ"ש הדיווחים על ההתפתחויות בחקירות נתניהו, אבל היא לא חלק מ"הצוות הפרקליטותי", ועד היום לא ראתה את הראיות והעדויות בתיקי ראש הממשלה.

לפי המידע שנמסר ל"גלובס", במסגרת ההיערכות לאפשרות שיוקם צוות מקביל, עו"ד מררי כבר החלה במלאכת האיתור של פרקליטים בעל ניסיון בתיקי שחיתות שאינם מפרקליטות מיסוי וכלכלה. זאת, כדי לצרפם לצוות החדש, במידת הצורך.

במהלך השנים שימשה עו"ד מררי במגוון תפקידים במשרד המשפטים, ובהם פרקליטה בפרקליטות המדינה - הן במחלקה לעניינים בינלאומיים והן במחלקה הפלילית; עוזרת היועמ"ש (דאז), אליקים רובינשטיין; וכן רפרנטית במחלקת ייעוץ וחקיקה.

ב-8 השנים שקדמו למינויה למשנה לעניינים פליליים שימשה עו"ד מררי כראש אשכול פשיעה חמורה במחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט פלילי). במסגרת זו הובילה עו"ד מררי את העשייה בתחום אחריות האשכול, בנושאים מגוונים כגון המאבק בהלבנת הון, מאבק בטרור, הרפורמה בעבירות המתה, עבירות שחיתות, עבירות ביטחון, עבירות הסתה וכיו"ב. לעו"ד מררי יש תואר ראשון ותואר שני במשפטים מהאוניברסיטה העברית.

גם בתיק ליברמן הוקם צוות נוסף

אם אכן יוקם צוות ה"איפכא מסתברא" בנוגע לחקירות נתניהו, לא תהיה זו הפעם הראשונה שבה יועצים משפטיים לממשלה נוהגים באופן הזה. כך, למשל, במהלך השנים שבהן התנהלו חקירות בעניינו של שר הביטחון ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, מונו צוותי "איפכא מסתברא", שבאופן דומה תפקידם היה להביא חוות-דעת נוספת באשר לתמונה הראייתית בתיק ליועמ"ש ולפרקליט המדינה. זאת, כדי שיהיה לשני הבכירים בסיס רחב יותר לצורך קבלת ההחלטות הגורליות.

בתוך כך, המשטרה ממשיכה לחקור את תיק 4000 - פרשת בזק-וואלה. היום (א') שוחררו למעצר-בית תחת תנאים מגבילים שני חשודים מרכזיים: שאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק ובוואלה, החשוד במתן שוחד לנתניהו תמורת סיקור אוהד לראש הממשלה ולרעייתו, שרה נתניהו, באתר החדשות וואלה שבבעלותו; וניר חפץ, לשעבר יועץ התקשורת של נתניהו, החשוד בקבלת שוחד ובעבירות נוספות בפרשה.

מטעמו של היועמ"ש נמסר בתגובה לשקילת הקמת "צוות האיפכא מסתברא": "לא התקבלה החלטה כזו. עו"ד מררי היא המשנה ליועמ"ש לעניינים פליליים, ומשכך מטבע הדברים מעורבת בפרשות האחרונות".