הבינתחומי בדרך לאונ' פרטית? במגעים מתקדמים עם המל"ג

הבינתחומי והמל"ג מנהלים מגעים בנוגע לפתיחת מסלולים לתואר שלישי, אפשרות שקיימת כיום רק אצל אוניברסיטאות ■ בדרך יש לו כמה משוכות לעבור

אוריאל רייכמן/ צילום: אביב חופי
אוריאל רייכמן/ צילום: אביב חופי

המרכז הבינתחומי בהרצליה מנהל מגעים מתקדמים עם המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) בנוגע לפתיחת מסלולים לתואר שלישי, אפשרות שתסלול את הדרך של הבינתחומי להפיכתה של מעין אוניברסיטה פרטית. כדי שמגעים כאלו יהיו רלוונטים צריך המרכז הבינתחומי לעבור משוכה נוספת - מתן אוטונומיה בפתיחת תוכניות לימודים לתואר שני - עליה תדון המל"ג ביום שלישי הקרוב.

בעבר סירבו במל"ג לתת לבינתחומי אוטונומיה כזאת אך אחד החסמים שהיו לאישור כזה היתה כהונתו הארוכה של נשיא הבינתחומי, פרופ' אריאל רייכמן, שייסד את המרכז. כללי המל"ג קובעים כי נשיאי מכללות יכהנו 12 שנה בלבד, ורייכמן מכהן כמעט באופן רציף מאז הקמת המרכז לפני למעלה מ-20 שנה. רייכמן הצהיר בעבר כי יסיים את תפקידו בשנים הקרובות, אך לא מן הנמנע כי יעבור לתפקיד אחר כחלק מהסכם פשרה עם המל"ג.

הבינתחומי לא מתוקצב על ידי המדינה (באמצעות הוועדה לתכנון ותקצוב ההשכלה הגבוהה - הות"ת), אבל כן מפוקח באופן אקדמי על ידי המל"ג. למעשה, בחמש השנים האחרונות כל גוף יכול לבקש אישור לפתוח תוכניות לתואר שני, אך עד כה אף גוף לא קיבל אישור כזה. גם אם תקבל אישור לפעול במתכונת של אוניברסיטה פרטית, התקצוב למוסד לא ישתנה.

מהמרכז הבינתחומי מסרו בתגובה לידיעה: "הבינתחומי הרצליה עומד בכל דרישות תקנון המל"ג לגבי אוטונומיה ואנחנו מצפים שהמל"ג יאשר אותה".

מהמל"ג נמסר בתגובה: "על פי החלטת מל"ג משנת 2013, כל המוסדות להשכלה גבוהה רשאים להגיש בקשה לקבלת אוטונומיה לפתיחה ולהסמכה להענקת תואר שני, זאת בכפוף לעמידה בשורה של קריטריונים שנקבעו באותה החלטה במישורים אקדמיים, תקציביים ומשפטיים. בישיבתה הקרובה המל"ג צפויה לדון בבקשת המרכז הבינתחומי בהרצליה לקבל אוטונומיה לתואר שני, בהתאם להחלטת המל"ג האמורה משנת 2013".