העם באיטליה הכריע: נגד האיחוד האירופי, בעד הפופוליסטים

תנועת חמשת הכוכבים, שקראה למשאל על פרישה מגוש האירו, לשינוי הרפורמות בשוק העבודה ולמיסוי בנקים וחברות אנרגיה, היא המנצחת הגדולה בבחירות ■ עם זאת, אף מפלגה לא הגיעה לרוב מוחלט, ונכון לעכשיו קשה לראות מי מהן יכולה להרכיב ממשלה וכיצד

לואיג'י די מאיו / צילום: מקס ורסי, רויטרס
לואיג'י די מאיו / צילום: מקס ורסי, רויטרס

המנצחים הגדולים של הבחירות שהתקיימו באיטליה אתמול הם שני גברים צעירים המתנגדים לאיחוד האירופי ולמדיניות התקציב והפליטים שלו, ועומדים בראש מפלגות צעירות ופופוליסטיות: לואיג'י די-מאיו (31), המנהיג של תנועת המחאה חמשת הכוכבים, שהפכה למפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט האיטלקי עם 32% מקולות הבוחרים, ומתאו סלביני (44), עיתונאי לשעבר שהפך את לגה (לשעבר לגה נורד, הליגה הצפונית) למפלגה המובילה בגוש הימין, על מצע של התנגדות להגירה ולבריסל, עם 18% מקולות הבוחרים.

המפסידים הגדולים הם הסוציאל-דמוקרטים, שהידרדרו ל-19% תמיכה בלבד וראו כיצד התמיכה בגוש המרכז-שמאל שהם מובילים מסתכמת ב-24% בלבד, וסילביו ברלוסקוני, שהיה אמור להוביל את פורצה איטליה שלו לראש גוש הימין, אך ראה כיצד סלביני עוקף אותו בעזרת נאומים נגד פשיעה על ידי זרים והבטחות לגרש 100 אלף מהגרים מדי שנה.

למרות שאף גוש לא קיבל ככל הנראה את הרוב הדרוש כדי להקים קואליציה, כל מערכת בחירות שבה ברלוסקוני, ותיק מסיבות הבונגה-בונגה ומי שהורשע בהעלמות מס, מצטייר כ"מבוגר האחראי", מראה שמשהו מהותי השתנה באירופה.

מה שהשתנה הוא גל הפופוליזם הימני שסוחף את היבשת, ושהגיע לשיאו בבחירות באיטליה. הוא החל בבחירות במזרח אירופה, עצר בקושי בבחירות לנשיאות צרפת, ואז המשיך בגרמניה, באוסטריה, ואתמול גם באיטליה. פופוליזם אינו שם גנאי לתנועת חמשת הכוכבים. היא מתנגדת לחיסוני חובה, היא בעד אינטרנט חופשי, והיא בעד הכנסה מינימלית לכל אזרח. מייסדה, הקומיקאי בפה גרילו, הגדיר אותה כפופוליסטית בפה מלא. ראשיה גם הביעו בחודשים האחרונים ביקורת על ההגירה הלא-חוקית לאיטליה, יותר מכול, היא נחשבת למפלגה המציגה את המיאוס שחשים אזרחי איטליה מהמערכת הפוליטית במדינה. את רוב התמיכה שלה היא השיגה בדרום העני. כאמור, אחד מכל שלושה מצביעים איטלקים הצביע בעבורה.

כעת, למרות שחמשת הכוכבים הצהירה לפני הבחירות כי תפעל להשיג רוב מוחלט ללא שותפה קואליציונית ואף הציגה בפומבי את הממשלה שקיוותה להשביע לפני הבחירות (באיטליה דרושים לפחות 40% מקולות הבוחרים לשם כך), כבר החלו פרשנים בתקשורת האיטלקית להציע כי שני המנצחים של הבחירות - די-מאיו וסלביני, יפתחו בשיחות על הרכבת קואליציה ביניהם. עם זאת, רובם מעריכים שקואליציה כזאת אינה אפשרית. החלום הרטוב של בריסל, שלפיו גושי המרכז-שמאל והמרכז-ימין יתפרקו, וברלוסקוני יחד עם מנהיג המפלגה הדמוקרטית מתאו רנצי יחברו יחד ל"קואליציה רחבה" ויציבה בסגנון גרמניה, נראה לא סביר כרגע.

רנצי צפוי להתפטר מראשות המפלגה, שכמו מפלגות סוציאל-דמוקרטיות אחרות באירופה נחלשה משמעותית בבחירות האלו, ובכירים במפלגה כבר הודיעו כי היא תהיה באופוזיציה. "הציבור אמר את דברו באופן חד וברור", הודיעה שרה במפלגה בפוסט בפייסבוק עוד אמש אחרי פרסום המדגמים, "הפופוליסטים ניצחו ואנחנו הפסדנו. נלך לאופוזיציה". איטליה, כתבו כלי התקשורת במדינה, עומדת בפני חודשים של חוסר ודאות פוליטית.

מבחינת האיחוד, התוצאות מראות כי רוב אזרחי איטליה הם אירו-סקפטיים. הדבר כבר נראה בסקרי שביעות רצון הנערכים מדי שנה (האיטלקים נמצאים בתחתית רשימת המרוצים מהאיחוד בכל מדינות הגוש), אבל עתה הם קיבלו גם גושפנקא בבחירות הכלליות. חמשת הכוכבים, למשל, קראה לקיים משאל על פרישה מגוש האירו אם לא ישונו תנאי התקציב שמכתיבה בריסל לאיטליה בעקבות החוב הצומח שלה, ולשנות את הרפורמות בשוק העבודה שיזמה ממשלת איטליה, בעידוד האיחוד, לפני כארבע שנים. המפלגה גם קראה להעלות מסים על בנקים ועל חברות אנרגיה.

לגה, מצדה, קראה לעזוב את גוש האירו ברגע שהדבר יתאפשר מבחינה פוליטית, אבל בעיקר התנגדה למדיניות קבלת הפליטים של האיחוד. סלביני, שרץ תחת הסיסמא "איטלקים תחילה", הפך את ההתנגדות להגירה לפלטפורמה שבעזרתה היה אמור לכבוש את ראשות ממשלת איטליה. הוא לא היה רחוק מכך. לפי התוצאות הכמעט סופיות, רק 3% מפרידים בין גוש המרכז-ימין לבין הרוב הדרוש לשלוט בבתי הנבחרים, ומכיוון שהלגה הביסה את פורצה איטליה בתוך הגוש, הוא היה אמור להתמנות לתפקיד זה. במסיבת עיתונאים היום בצהריים הוא אמר כי הוא ממתין שהנשיא יעניק לו את המנדט לנסות ולהרכיב ממשלה, וכי ייפגש לשם כך עם נציגי כל המפלגות.

כשמדובר בכלכלה השלישית בגודלה באיחוד, תוצאות הבחירות משפיעות על כל גוש האירו. המטבע האירופי נחלש ב-0.4% לאחר פרסום תוצאות המדגמים, ומדד המניות המובילות בבורסה האיטלקית נפל ב-1.5%, נכון לשעות הצהריים. בגרמניה דווקא עלה מדד הדאקס הגרמני בחצי אחוז בתחילת המסחר, על רקע אישור חברי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית להיכנס לקואליציה בראשות מרקל, מה שמבטיח צפי לממשלה יציבה לכלכלה הגדולה באירופה. באיטליה התקשו היום לשרטט תסריטים ליציאה מהמשבר - "די-מאיו ניצח, אין ממשלה אפשרית באיטליה", הכריז העיתון "לה סטמפה". הישיבה הראשונה של הפרלמנט האיטלקי צפויה להתקיים ב-23 במארס.

מתאו סלביני / צילום: רויטרס, Stefano Rellandini
 מתאו סלביני / צילום: רויטרס, Stefano Rellandini

איך הצביעו האיטלקים
 איך הצביעו האיטלקים