הותמ"ל תחת מתקפה: קשת רחבה של מתנגדים לפעילותה

לאחר מכתבו של השר להגנת הסביבה זאב אלקין, שר התחבורה ישראל כ"ץ מצטרף לביקורת כנגד פעילות הוועדה ■ עיקר הטענות נוגעות לתכנון מופרז לבנייה תוך התעלמות מהיבטי תשתיות, תחבורה וחקלאות

בנייה בראש העין / צילום: איל יצהר
בנייה בראש העין / צילום: איל יצהר

אחרי שהבוקר (ג') השר להגנת הסביבה זאב אלקין שיגר מכתב לשר האוצר, משה כחלון, בו הוא נוקט עמדה נגד הארכת תוקף הותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור) ותומך למעשה בעמדת הצוות המקצועי במשרד להגנת הסביבה - שר נוסף בממשלה מצא היום לנכון לבקר אף הוא את הוועדה המיוחדת. נזכיר כי מחר (ד') צפויה וועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת לקיים דיון בבקשת שר האוצר להאריך את תוקף הותמ"ל לשנה נוספת.

מדובר בשר התחבורה ישראל כ"ץ, שהשתתף היום בכנס שדרות לחברה, במכללת ספיר, ובמסגרת פתיחת יומו השני של הכנס. כ"ץ התייחס לטענות תושבים על היעדר תכנון ותשתיות בתוכניות הוועדה המיוחדת, ואמר כי "הותמ"ל נוטה פחות לקחת בחשבון דברים מהסוג הזה לאור הלחץ עליו. אבל אם רוצים לפנות את כפר סירקין, ולוקחים את הקרקע ויבנו שם עכשיו עשרות אלפי יחידות דיור ולא יכינו מראש תשתיות כפי שעשו בזמנו בראש העין, העסק יהיה פקוק. זה לא יעזור. חייבים ליצור איזון בין הצורך לבנות לבין הנחת תשתיות. באזור הזה למשל (שדרות) צריך את הכביש בשדרות כי הכבישים הם אדומים וצרים, ולא מספיקים ולכן אנו הנחנו את התשתיות וראשי הערים חותמים על הסכמי גג. אז אנחנו פורסים את התשתיות משיקולי בטיחות, כלכלה, חברה וכו'. בכל המקומות וועדות התכנון צריכות לעשות איזון כדי שלא יהיו כאן מקבצי דיור שאין להם יציאה וכניסה בסופו של דבר".

 דבריו של שר התחבורה הנוגעים לכפר סירקין מתייחסים לתוכנית המקודמת בותמ"ל בשטח עיריית פתח-תקווה, כפר סירקין והמחנה הצבאי סירקין שצפוי להתפנות. תוכנית זו מייעדת את השטח לבניית כ-12 אלף יחידות דיור. בעיריית פתח-תקווה, כמו גם ועדי התושבים בעיר ובכפר סירקין הסמוך, מתנגדים לה בתוקף. עיקר הטענות של התושבים במקרה הזה מתייחסות להיעדר תכנון מספק של תשתיות תחבורה.

כאמור, רק הבוקר שלח שר להגנת הסביבה זאב אלקין מכתב לשר האוצר, בו נכתב כי "נוכח הבעייתיות בפעילותה של הותמ"ל ולאור הניסיון שהמשרד להגנת הסביבה צבר בנושא - אני סבור כי אין מקום להארכה במתכונת המבוקשת, וכי במקומה יש לבצע תיקוני חקיקה תוך כדי הידברות עם גורמי המקצוע של המשרד להגנת הסביבה לפני הדיון בוועדת הפנים. אני מאמין כי גם עם תיקוני חקיקה ניתן להגיע ליעדים הנדרשים".

בהמשך למכתבו של אלקין נמסר היום מהחברה להגנת הטבע, המתנגדת אף היא לפעילות הותמ"ל, כי "החברה להגנת הטבע מברכת את השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, על התנגדותו התקיפה להארכת חוק הותמ"ל, נושא שיידון מחר, רביעי, בכנסת. השר אלקין מצטרף לשורה ארוכה של מתנגדים, ביניהם חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, רון חולדאי, יו"ר פורום ה - 15, עמיר ריטוב, יו"ר מרכז המועצות האזוריות ועשרות ארגוני סביבה, חברה ותכנון, הסבורים כי יש לבטל את הוותמ"ל, הפוגעת באיכות החיים בישראל. החברה להגנת הטבע קוראת לחברי הכנסת להפסיק את פעילותה של הוותמ"ל, ולהחזיר את התכנון לוועדות התכנון הדמוקרטיות יותר".

"להגביל את האפשרות להכריז על קרקע חקלאית כמתחם מועדף לדיור"

במקביל, ההתנגדות להארכת תוקף הותמ"ל ממשיכה לייצר עוד פניות לוועדת הפנים וליו"ר הוועדה חבר הכנסת יואב קיש (ליכוד). חבר הכנסת איתן ברושי (המחנה הציוני), יו"ר השדולה החקלאית בכנסת, שיגר אף הוא מכתב לוועדה וגם ליו"ר הותמ"ל אריאל יוצר, לקראת הדיון בו נכתב כי "הוראת השעה לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור תגיע השבוע לדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת לצורך הארכתה בשנה במליאת הכנסת. סמכויות הותמ"ל מאפשרות מצבי קיצון כלפי המגזר החקלאי-התיישבותי, שבהם נלקחות מיישוב אחד רוב אדמותיו עד כדי חיסולו כישות חקלאית כפרית ועד כדי נישול חקלאים, שבחרו בחירה ערכית בעבודת האדמה, ממקצועם ופרנסתם".

חבר כנסת ברושי מציע לערוך שינויים בסמכויות הוועדה במסגרת הדיון בוועדה, וזאת על ידי הצהרות שיירשמו בפרוטוקול: "בשל העובדה כי הארכת הוראת השעה אינה מאפשרת לוועדת הפנים והגנת הסביבה לבצע תיקונים אשר יתנו הגנה מוגברת לקרקע החקלאית, ישנה חשיבות עצומה לכך שבדיוני הוועדה ייאמרו על ידי יו"ר הוועדה וחבריה אמירות משמעותיות המייצרות כלים לוועדה הארצית בבואה להכריז על קרקע חקלאית כקרקע מועדפת, ולפיכך הצעתנו שייאמרו וירשמו בפרוטוקול הועדה ובמליאת הכנסת, כחלק בלתי נפרד מהארכת הוראת השעה, הדברים הבאים: בדיוני הוועדה מוצע להגביל את האפשרות להכריז על קרקע חקלאית כמתחם מועדף לדיור אלא אם כן מתקיימים כל אלה: הוכח כי נוצל כל השטח העירוני בתחום הרשות העירונית טרם הבנייה על הקרקעות החקלאיות, בין אם אלה נמצאות בתחום הרשות העירונית ובין אם אלה מצויות בתחומי היישובים החקלאיים-כפריים הסמוכים; נשמרת הזכות למחזיקי הקרקעות להשמיע את טענותיהם; בהליך הגשת התוכנית הוועדה לקחה בחשבון את עוצמת הפגיעה במחזיקי הקרקע כאמור וכי לפחות 70% מהקרקעות החקלאיות של אגודה שיתופית חקלאית ששטחן נכלל בצו ההכרזה של ייוותרו בייעוד ובשימוש לחקלאות".

ח"כ ברושי הוסיף ואמר היום כי "מה שעומד על סדר היום זה לא הצורך בבנייה. זה לא הצורך בהרחבת השטחים לקליטה נוספת בערים. מה שעומד על סדר היום זה האיזונים והבלמים שהממשלה איבדה. אפשר לבנות בכל מקום, אבל לא במחיר של חיסול הכפר והחקלאות. הותמ"ל היא לא מעל החוק. העיקרון צריך להיות שאסור לעבור את קו פרשת המים שבו אם לוקחים את הקרקע זה כבר לא ישוב כפרי חקלאי. אין החלטת ממשלה ואין חוק שמאפשרים להרוס מושבים וקיבוצים. אינני מקל ראש בחשיבות המהלך של הגדלת ההיצע לבנייה, אולם מכאן ועד ביצוע נרחב של הפקעה רבתי עד כדי פגיעה אנושה בשטחי חקלאות ובחקלאים ארוכה הדרך. פגיעה זו עלולה להיות בלתי הפיכה בכל הקשור לביטחון המזון לאזרחי ישראל ובריאות הירוקות שעוד נותרו בארצנו". 

עמיר ריטוב, יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש מועצת לב השרון, אמר היום כי "חוק הותמ"ל, שנועד להעניק פתרונות בזק למשבר הדיור, בדרך למחוק את המרחב הכפרי בישראל. היעדר ביטחון תזונתי, פגיעה עצומה בפרנסת החקלאים, הרס השטחים הפתוחים והשדות, יצירת פקקי ענק, הזנחת מרכזי הערים, מחסור בתוצרת חקלאית, עליית מחירים בשל יבוא מחו"ל - כולם תוצר ישיר של חוק דורסני והרסני. אנחנו קוראים לחשב מסלול מחדש ובמידה והחוק לא יבוטל, יש לחזור לתכנון שפוי, מקצועי ומאוזן ולערוך תיקונים בחודשים הקרובים, עם ראייה לטווח ארוך בוועדות המחוזיות. ישנו מלאי תכנוני בעודף עד שנת 2020. החוק פועל משנת 2014, אך עד היום נבנו אפס יחידות דיור. אני מייחל ומקווה שמחר, בתום הדיון, גם חברי הוועדה יבינו את הנזקים העצומים שנגרמו לטבע בשל החוק ויצביעו כנגדו. בשביל לבנות לא צריך להרוס. לא לשווא מתנגדים להארכת החוק כל ראשי השלטון המקומי, ויחד עם המועצות האזוריות אנו קוראים שלא להאריך החוק. במהלך הדיון מחר תוצג חוות דעת מקצועית, אשר בחנה את פעילות הותמ"ל ומצאה ליקויים וכשלים רבים. על ועדת הפנים לבחון את הקריטריונים שיוצגו ולדון במסקנות, טרם הארכת החוק".