הרפורמה במכון התקנים יוצאת לדרך: תחסוך כ-550 מ' ש' בשנה

מילת המפתח של הרפורמה היא תחרות באמצעות הכנסת מכוני בדיקה עצמאיים שיתחרו במכון התקנים ויאפשר ליבואנים לבצע את הבדיקות הנדרשות על מוצרים שנכנסים ארצה - אצלם ■ שר הכלכלה אלי כהן: "חשיבות משמעותית למשק ולהורדת יוקר המחיה"

שר הכלכלה אלי כהן / צלם: שלומי יוסף
שר הכלכלה אלי כהן / צלם: שלומי יוסף

הרפורמה במכון התקנים יוצאת לדרך. הרפורמה כוללת 4 פעימות, ולפי שר הכלכלה אלי כהן שחנך את הרפורמה היום (ג') יחד עם שר האוצר משה כחלון, היא תוביל לחיסכון שנתי של 550 מיליון שקל למשק.

מילת המפתח של הרפורמה הזו היא תחרות באמצעות הכנסת מכוני בדיקה עצמאיים שיתחרו במכון התקנים ויאפשר ליבואנים לבצע את הבדיקות הנדרשות על מוצרים שנכנסים ארצה - אצלם. זאת ועוד, היום הושקה מערכת ממוחשבת שתאפשר לנהל את כל המערך תחת קורת-גג אחת ותאפשר למעבדות וליבואנים לקבל את כל המידע דרכה.

במסיבת עיתונאים שכינסו היום השרים יחד עם בכירים במכון התקנים ובמשרד הכלכלה, אמר כחלון כי "הפתיחה של מכון התקנים לתחרות היא חלק בלתי נפרד מהמאבק העיקש שלנו ביוקר המחיה בישראל. תחרות היא החברה הטובה ביותר של הצרכן. גוף ללא תחרות מתנוון בסוף. כאשר יוקר המחיה יורד, והשכר הריאלי עולה, ההכנסה הפנויה של האזרחים עולה, וזה עוזר להניע את הכלכלה ולהצמיח את המשק. יש אנשים שבמשך שנה וחצי מדברים על מהלך ושנה וחצי לאחר מכן הם מסבירים למה הם לא עשו אותו. היום יש לנו את הזכות לסיים רפורמה שהתחלנו בקדנציה הזאת".

כחלון הזכיר את המתחים שהיו מול מכון התקנים לכל אורך תהליך הרפורמה. "היו מתחים", אמר כחלון לאורי דורי, יו"ר מכון התקנים, "אבל אני ראיתי בכם חלק מהפתרון ולא בעיה. מכון התקנים הוא גוף חזק עם ידע מדהים שיכול רק לסייע. ברור לי שזה ישפיע על יוקר המחיה", אמר והוסיף: "בשבוע שעבר ביקשתי ממנכ"ל אחת מהרשתות הגדולות לקבל מחירים של סל הכולל 15 מוצרים בסיסיים, מדגים ועד משחות שיניים וסכיני גילוח. מצאתי שמפברואר 2015 ועד היום מחיר הסל הוא 25% פחות, וזה כשהשכר הממוצע במשק ושכר המינימום עלו. פינינו לאזרחים כסף, וזה מגיע בזכות פעולות כמו זה שאנחנו עושים היום".

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, שדחף למהלך, הגדיר את הרפורמה כ"בעלת חשיבות משמעותית למשק ולהורדת יוקר המחיה. אפשר להגיד שזה יום היסטורי. יש לה השפעה רחבה על ציבור הצרכנים ועל הצמיחה, בעיקר עבור העסקים הקטנים והבינוניים. השקת המערכת הממוחשבת תרחיב את היצע המעבדות בהן יוכלו היבואנים לבצע בדיקות, תוריד את עלויות התקינה ותצמצם את משך זמן הבחינה, דבר שיסייע בהפחתת יוקר המחיה ובכך יקל על חברות קטנות וחדשות להגדיל את היקפי הסחר ולתרום לצמיחה במשק".

כהן הוא תומך של תחרות באספקטים שונים, בין היתר באמצעות עידוד יבוא מקביל והורדת חסמים בדמות תקינה בינלאומית שאושרה לאחרונה, לפיה יאומצו בישראל תקינות מהעולם מבלי הצורך להעביר מאות מוצרים תקינה נוספת שמייקרת את המוצר, והיא מיותרת.

"דיברנו על הסרת חסמים והפחתת רגולציה, הנה זה קורה", אמר כהן. "זה כמו שבעבר כדי לעשות בדיקת טסט לרכב היו רק מכונים של משרד הרישוי, והשוק הזה נפתח לתחרות על-ידי מכונים פרטיים - נראה את זה גם בתחום של התקינה. מכון התקנים ייפתח ויהיה תחרותי, וללקוחות תהיה אפשרות הבחירה, וזה מה שחשוב".

כהן התייחס ל"קומבינות ולחסמים לאור דרישות הזויות ומופרכות בכל הנוגע לתקינה עם ועדות תקינה שהיושבים בהם היו בניגוד עניינים - זה שחקנים מענף החלב שישבו בוועדות תקינה של מוצרי חלב או שחקנים מתחום הריהוט שישבו בוועדות ריהוט וחסמו יבוא של מוצרים על-ידי מתחרים. זה נגמר. ועדות התקינה היום הן בלתי תלויות.

"זיהינו שני חסמים מרכזיים ביוקר המחיה - הראשון זה חסמים שהמדינה שמה, והשני זה גופים עסקיים שפועלים לקבל בלעדיות מתוך מטרה לגבות מחירים מופקעים. אנחנו פועלים בחלקנו, ולא רק אומרים לאחרים מה לעשות".

בנושא הוועדות הבטיח כהן כי כל הוועדות, לרבות הרכב דירקטוריון מכון התקנים, הוחלפו, והן כוללות כעת "נציגים אובייקטיבים", כולל נציגות של הצרכנים.

דורי הוסיף כי "המכון מהווה בסיס לידע ענק שקיים פה שנים. יש פה מאות מהנדסים שהידע הלאומי שלהם הוא אדיר. התחרות היא חשובה, והיא הזרימה דם חדש או שירים חדשים למכון. אנחנו פתוחים לתחרות, נעשה תחרות, ואתם תראו בשנים הקרובות מכון אחר, יעיל מקורי, נכון ושירותי יותר, גם בתחומים אחרים שמדינת ישראל צריכה אותנו".

לסיום חידד הממונה על התקינה במשרד הכלכלה, יעקב וכטל, כי במשרד הכלכלה מודעים לכך ש"פתיחת התחרות יכולת לייצר כניסת מוצרים לא תקניים לישראל. החוק יתייחס כמקשה אחת להגברת האכיפה ופתיחת התחרות דרך סמכויות אכיפה וענישה מוגברת".

עוד ציין וכטל כי המשרד מבצע בדיקות אקראית על מוצרים ביבוא אישי (כלומר קניות באינטרנט). "אנחנו קונים בעצמנו מוצרים ובודקים את תקינותם בארץ", אמר.

הרפורמה תיכנס לתוקף ב-4 פעימות בהתאם סוגי מוצרים. הדגש היום הושם על המערכת הממוחשבת ליבוא טובין לישראל, שצפויה כאמור לשמש את כל מעבדות הבדיקה, והיא שצפויה להביא לפתיחת התחרות בתחום זה. המערכת פועלת 24/7 ומטפלת בבקשות ליבוא משלב הגשת הבקשה על-ידי היבואן או עמיל המכס ועד לקבלת אישור מכירה. המערכת ממליצה על משטר הבדיקות באופן אוטומטי בהתאם לתקנים הנדרשים. המערכת נבנתה על-ידי 35 אנשי צוות שגייס מכון התקנים לשם כך, כשהממונה על התקינה במשרד הכלכלה, יעקב וכטל, יוכל לפקח בכל רגע נתון על המשלוחים המגיעים לישראל ועל התהליך שבדרך.