למרות ההכחשות: ספוטיפיי מגיעה לעשות רעש בישראל

שירות הזרמת השירים הגדול בעולם יושק בארץ בשבוע הבא ■ הערכה לגבי מחיר המינוי כבר יש: 20 שקל לחודש ■ האם הוא יצליח לשכנע את הישראלים לשלם על מוזיקה? ■ פרשנות

ספוטיפיי / שאטרסטוק
ספוטיפיי / שאטרסטוק

אחרי חודשים של שמועות, היערכויות וגיוסי עובדים, עכשיו יש תאריך: ספוטיפיי, שירות הזרמת המוזיקה הגדול בעולם עם 160 מיליון משתמשים, יערוך אירוע השקה בישראל ב-12 במארס. באירוע עתידים להשתתף בכירים מספוטיפיי ולהציג את תוכניות החברה לשוק המקומי. כרגע עדיין לא ידוע איזו מוזיקה ישראלית תוצע בשירות, דבר הנובע גם מכך שלפי אקו"ם טרם נחתם ההסכם על גובה התמלוגים ליוצרים, ואם הוא יכלול את כל ההיצע הכלול בגרסתו האמריקאית.

עם זאת, הערכה לגבי מחיר המינוי כבר יש: 20 שקל לחודש. שירותי הסטרימינג השונים מציעים מינויי פרימיום, ללא פרסומות ובאיכות סאונד גבוהה, בתמחורים שונים בכל מדינה. בארה"ב מחירו של מינוי לספוטיפיי ולמתחרה אפל מיוזיק עומד על 10 דולר, אך מחירו של מנוי זהה לאפל מיוזיק בישראל עומד על 19.90 שקל, או 5.75 דולר. הצפי הוא שספוטיפיי תלך בעקבותיה.

בשבוע שעבר דיווחנו ב"גלובס" כי בתעשיית המוזיקה הישראלית מעריכים כי ספוטיפיי בדרכה לישראל, וכי ההכרזה הרשמית מתעכבת כדי להפעיל לחץ על אקו"ם בנוגע לגובה התמלוגים. בספוטיפיי הכחישו שיש תוכניות מיידיות למהלך כזה, אך בעת מסירת התגובה כבר נערכו לכניסה לישראל ועמדו בקשר עם משרד יחסי ציבור מקומי.

בישראל כבר פועלים שירותי סטרימינג מתחרים, ובהם אפל מיוזיק, טיידל, ודיזר הצרפתית שהגיעה לכאן בדצמבר האחרון. עם זאת, מרבית הישראלים עדיין צורכים מוזיקה דרך היוטיוב או באופן פיראטי, ואף אחד משירותי הסטרימינג הפועלים בישראל לא הצליח להשיג נתח שוק משמעותי. ייתכן שהשוק הישראלי לא זקוק לשירות סטרימינג נוסף, גם אם בולט במיוחד.

מנגד, ספוטיפיי עשויה לזכות להצלחה דומה לשל נטפליקס, הנחשבת למקבילתה בתחום הסרטים והסדרות. לפני כניסתה לשוק, הקהל הישראלי צרך תכנים טלוויזיוניים בכבלים, בלוויין ובצפייה ישירה, אך נטפליקס הצליחה לשנות את הרגלי הצפייה. ייתכן גם שהמתחרות של ספוטיפיי דווקא הכשירו את הקרקע לכניסתה.

למרות ההצלחה המסחרית של ספוטיפיי, התשקיף שהגישה החברה בשבוע שעבר לקראת הנפקתה חשף כי היא רשמה הפסד נקי של 1.2 מיליארד דולר ב-2017. עד לאחרונה התמקדה ספוטיפיי בעיקר בשוק האמריקאי והאירופי, ונראה שכניסתה לישראל נראית כחלק ממהלך התרחבות לשווקים חדשים, שאולי יתגלו כרווחיים יותר ושבהם כבר כבר פועלות אפל מיוזיק ודיזר. במקביל לנחיתה כאן, צפוי השירות להיכנס לפעול החל מהחודש גם בדרום אפריקה.