גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שעוני ריצה אנושיים: הכירו את הפייסרים של מרתון ירושלים

אם עוד לא התוודעתם למונח "פייסרים", זה הזמן להכיר את קובעי הקצב של הריצה, שמסייעים לרצים לסיים את המרוץ בקצב ובזמן שקבעו לעצמם

במרתון ירושלים שיתקיים מחר, 9.3 יבלטו בין כ-40,000 המשתתפים 13 רצים שבלון אדום כרוך לכתפיהם. אלה יהיו הפייסרים, חמושים בווסט זוהר שעליו מצוין קצב הריצה ואליו קשור הבלון. הפייסרים (מאנגלית, Pacer) כשמם כן הם - קובעי קצב, מנטורים, מורי דרך לריצה, שלא רק מדרבנים את המשתתפים ומעודדים אותם, אלא גם מעניקים להם כלים להתמודדות, מתריעים על קטעים טכניים ומדריכים בטכניקת ריצה.

בקבוצת הרצים הם דינמיים מאוד. רצים בראש החבורה, נעים בתוכה אחורה וקדימה, מוודאים שאף אחד לא יאבד את הקצב וישתרך מאחור ושכולם מרגישים טוב. הם מתפקדים גם כמאמנים - מייעצים ומסבירים תוך כדי ריצה. אבל יותר מכול הם השעון של הריצה, בזכות הניסיון והיכולת להתמיד בקצב אחיד לכל אורכה.

מרתון ירושלים / צילום: פלאש 90

דניאל כהן: "ירושלים זה מרוץ לנשמה"

אחד מהם יהיה דניאל כהן, 39, שיוביל את רצי חצי המרתון. כהן הוא פייסר במרתון ירושלים זו השנה הרביעית. כשמועדון הריצה שלו המליץ על רצים לתפקיד, היה לו ברור שהוא ילווה חצי מרתון. "זה לא מתאים לכולם", הוא אומר, "זה חצי מרתון לא פשוט. אבל אני רץ בירושלים כי אני אוהב את המרוץ. יש בו משהו מיוחד ולכן התנדבתי למשימה. ככה אני גם מחזיר לקהילת הרצים וזו הדרך שלי לעזור לאנשים".

כהן מלווה את ריצת חצי המרתון בשעתיים, ולשאלה אם הוא הצליח לעמוד בזמנים הוא עונה: "אני תמיד מגיע כמה שניות לפני, ומבטיח לרצים שאם הם ייצמדו אליי עד 2-1 הקילומטרים האחרונים, אני אשחרר אותם אז, והם יוכלו לרוץ ככל יכולתם. לרוב הם גם יורדים משעתיים". בינתיים הוא נהנה מאוד מהמשימה: "ירושלים זה מרוץ לנשמה, ואם אני יכול על הדרך לעזור ולעשות טוב לאחרים, אז הלוואי ואוכל לעשות זאת עוד הרבה שנים. אני לא בוחר להשתתף בכל מרוץ. זה של ירושלים הוא קשה לכן חשבתי שיותר אנשים ירצו עזרה. זו לא ריצה במטרה לקבוע שיא, אבל ככה אני נהנה ממנה עד הסוף". כהן שנכנס לריצה בעקבות פציעה אומר שזה ממכר וככל שהוא נכנס לזה הוא גם מדביק אחרים בחיידק.

הטיפ של דניאל כהן: לרוץ ברוגע ובלי לחץ. רוב הרצים לא ישנים בערב שלפני, אז אני ממליץ לישון טוב בלילה שקודם לו כדי לבוא עם אנרגיות.

ליאור אוקנין: "פייסר טוב - חוויה טובה"

כששואלים את ליאור אוקנין, 39, מה זה בשבילו להיות פייסר במרתון הזה, יש לו תשובה מורכבת. "אני קצין משטרה באגף התנועה בירושלים, לכן מאוד מחובר למרתון גם מהצד של העבודה וגם מהצד הספורטיבי. מצד אחד, אני מחויב להכיר את המסלול, עובר עליו כמה פעמים וזה תורם לי המון, כי אני מכיר אותו לעומק ויודע איפה העליות הקשות, איפה צריך להאט ואיפה רצים מהר.

"מצד שני, המפקדים שלי מפרגנים לי ובמקום להיות בעבודה ביום כל כך עמוס, מאפשרים לי לעשות מה שאני אוהב וזה לא מובן מאליו". אוקנין הוא פייסר בשנתיים האחרונות, ומחלק את תפקידו בין מקצים של עשרה קילומטרים - בקצב של 45 דקות - למרתון בקצב של ארבע שעות. "אני מוכר בעולם הריצה, לכן פנו אליי וביקשו ממני, וכיוון שאני מהיר אני לוקח גם מקצים מהירים יחסית".

יש משהו מעולם האכיפה שמתחבר לתפקיד? אתה צריך להיות שוטר?

"לא צריך להיות שוטר עם האנשים, אלא יותר ממושמע כלפי עצמי. פייסר צריך להיות סוג של שומר ולהקפיד על סרגל זמן כדי להיות מדויק. צריך להביא את הרצים בזמן ולהיות מאורגנים".

וזה מצליח?

"בכל המרוצים שלי הבאתי אותם בדיוק בזמן. זו אחריות גדולה, כי אני קובע את החוויה של הרץ. פייסר טוב יגרום לחוויה טובה לרצים, הוא ישדר טוב ויקבל בחזרה. ככה נוצרת שלמות שמעודדת אנשים לרוץ עוד ועוד, וכשמצליחים במשימה זו תחושה כיפית".

הטיפ של ליאור אוקנין: "להיות קשובים לגוף, להקפיד על תזונה נכונה לפני ועל שתייה וצריכה של ג'לים וכדורי מלח בזמן הריצה, ותמיד לקבוע מטרות חדשות - שיהיה למה לשאוף בעתיד".

הפייסרים מחזיקים שלטים המציינים את הזמן שנקבע להשלמת הריצה / צילום: פלאש 90

טל ביבי: "כאילו ניצחתי בעצמי"

כשטל ביבי, 44, בחר להיות פייסר, הוא התחיל בקטן. "לא התחלתי כפייסר רשמי. עזרתי לרצים בקבוצות ריצה במרוצים שונים, אבל כשהוכחתי את עצמי וסיפקתי את הסחורה, זימנו אותי. אני פייסר כבר חמש שנים, וזה עובד. זה התחיל בריצות מרתון, המשיך בחצי מרתון, והיום יש גם בעשרה קילומטרים".

פייסר (מאנגלית: pacer) כשמו כן הוא - מכתיב קצב, שמטרתו לסייע לרצים לשמור על קצב ריצה נכון ולסיים בזמן שנקבע מראש (בין 3.50 ל-5 שעות במרתון, למשל). "המטרה היא שרץ יעמוד ביעד שקבע לעצמו, בלי לסטות מהקצב ולעשות טעויות. פייסר מקצועי ומנוסה יכול לעמוד בזמן נתון מראש ובעיקר לשמר קצב אחיד לאורך כל הריצה", הוא מסביר.

ביבי הוא ספורטאי מנוסה. הוא רץ כשמונה שנים, ובשש מהן עשה 45 מרתונים ואולטרה מרתונים. הוא גם מאמן ומורה לספורט ויש לו עוד כמה נקודות זכות, אבל הוא בעיקר קובע זמן ומגיע בול. "בטבריה הגעתי בדיוק בזמן שקבעתי 4:30, ובתל אביב הקדמתי ב-12 שניות", הוא מתגאה.

איך מצליחים לדייק?

"זה כמו אמנות. אני לא מסתובב עם השעון הרשמי. יש לי עזרים ומערך מקצועי. אני בעיקר עסוק בניסיון לייצר רצף של קצב קבוע, ומקריא זמנים בשילוט של כל קילומטר, כדי לעדכן את הרצים. אני גם מעודד את החבר'ה כל הזמן, ויש לי גם השלמות של ג'לים ומלחים למי שזקוק".

וממה אתה נהנה יותר, לרוץ או להיות פייסר?

"להיות פייסר זה מבחינתי חלום. אני יודע מה זה לרוץ מרתון ראשון, ומבין מה זה אומר לעזור למישהו לסיים בצורה הטובה ביותר, ולהעמיד לרשותו את הניסיון שלי. וזה עוזר. כשאנשים מודים לי, זה כאילו ניצחתי בעצמי. זה סיפוק מטורף ויעד נשגב בשבילי ".

הטיפ של טל ביבי: "חשוב להיות קשובים לגוף אבל גם להיות נאמנים לקצב הריצה שאליו התכוננתם. אל תיתנו לאווירה, לאדרנלין ולקהל להשפיע עליכם ולשנות את התוכנית".

עוד כתבות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמודה: ישראל לא לחצה מספיק על חמאס ולכן אין עסקת חטופים

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד