ישראל - בין הארצות המובילות בתקצוב מגדרי

יישומה של החלטת ממשלה משנת 2014 מסייעת לצמצום פערים

נשים בשוק העבודה / צילום: שאטרסטוק
נשים בשוק העבודה / צילום: שאטרסטוק

תחילה היה 'מין' (SEX) מושג ביולוגי, אחריו בא ה'מגדר' (Gender) כמושג סוציולוגי, וכעת הגיעה 'הטמעת חשיבה מגדרית' (Gender Mainstreaming), כמושג שמתחילים להשתמש בו בהקשר של מדיניות ממשלתית או פרקטיקה ארגונית. ויש גם 'תקצוב מגדרי' (Gender Budgeting).

בהחלטה מספר 2084 מאוקטובר 2014, ממשלת ישראל דורשת מכל משרדי הממשלה לבחון את תקציביהם מנקודת ראות מגדרית, או במילים אחרות: לבדוק את מידת השוויון של שכר העובדים והעובדות, את הנהנים והנהנות מהשירותים, המענקים והתמיכות ואת הנהנים/ות מתקציבי הרכש. זאת, כדי לבחון אם נשים אכן מקבלות את השירותים והמשאבים הציבוריים שהן זכאיות לקבל כאזרחיות שוות ערך. כאשר מתגלים עיוותים ופערים, הניתוח המגדרי דורש לבנות תוכנית לצמצומם.

הטמעת חשיבה מגדרית היא אסטרטגיה המופעלת הן במשרדי הממשלה והן גם בחלק מהרשויות המקומיות. אסטרטגיה זאת מיטיבה עם כל התושבים, שכן היא מביאה ליתר שקיפות בתקציבים ובודקת את מידת ההתאמה בין צורכיהן של נשים וילדות לבין צורכיהם של גברים וילדים. יתר על כן, בתוך כל מגדר, היא יכולה להאיר על מידת ההתאמה בין תוכניות ותקציבים לבין צרכים של קבוצות מיעוט.

זו השנה השלישית שבה משרדי הממשלה כותבים ספרי הצעות תקציב, הכוללים פרקים המוקדשים לניתוח מגדרי של תוכניותיהם ותקציביהם ומציעים תוכניות לצמצום הפערים שנתגלו. למשל, משרד הבריאות ומשרד הבינוי והשיכון בנו תוכניות לקידום מספר רב יותר של נשים לתפקידים בכירים במשרדיהם. משרד התחבורה, שמצא שנשים מהוות רוב (60%) בקרב המשתמשים בתחבורה ציבורית, נדרש לבנות תוכנית שתספק תמריץ לחברות האוטובוסים לשינוי לוחות-הזמנים, כך שיתאימו לצורכיהן של נשים; משרד המדע והטכנולוגיה ומשרד התיירות נדרשו לנקוט צעדים שיביאו לניצול גדול יותר של תקציבי המענקים והתמיכות שלהם בידי נשים. המשרד לשוויון חברתי מנצח על העשייה הזאת בסיוע המקצועי של 'מרכז אדוה'.

ומה ברמה המקומית? בשנה האחרונה הובלנו עשייה מקומית שבה לקחו חלק קבוצות נשים משש רשויות מקומיות. תחילה למדו את האסטרטגיה של הטמעת חשיבה מגדרית; ובהמשך, יישמו אותה. בבת-ים הדגישו את תחום הספורט והקימו קבוצת 'כדורשת' לנערות, וכן ליגת 'כדורשת' לנשים, בעזרת משאבים מוניציפליים. בטמרה מתארגנות הנשים להיאבק נגד התנהגות לא הולמת של בני-נוער בעיר, בסיוע גורמים מוניציפליים, לטובת כל תושבי היישוב. ברחובות ערכו הנשים סקר בנושא שביעות רצון מהתחבורה הציבורית, ומצאו שרוב הנשים אינן מרוצות מהתדירות וממסלולי האוטובוסים. כעת הן פועלות לשיפור המצב. בבית-ג'אן הוקמה מועצת נשים שמטרתה להיטיב עם הנשים ברשות באמצעות פעילויות רבות כמו ימי עיון על זכויות נשים בעבודה וקורס בניהול מודע מגדר לבכירי ברשות.

הטמעת חשיבה מגדרית אינה המצאה ישראלית: היא פותחה באוסטרליה ובאנגליה בשנות ה-80 של המאה הקודמת, לאחר שמפתחיה הבינו כי חקיקה מתקדמת ושריון מקומות לנשים ברשימות פוליטיות אינם מביאים את השוויון המגדרי המיוחל. כיום, האסטרטגיה מופעלת בצורות שונות בכ-40 מדינות. הבולטות שבהן אירופיות.

ובשורה התחתונה - ההחלטה הממשלתית העניקה לישראל הזדמנות להפוך למובילה ולמתחדשת בתחום - ויש לה במה להתגאות.

הכותבת היא מנהלת מרכז אדוה