ההתנגדויות נדחו: פרויקט פינוי-בינוי של שו"ב יצא לדרך בת"א

זהו פרויקט ראשון של החברה בעיר במתכונת פינוי בינוי, והוא יכלול 161 דירות ב-27 קומות

הבניינים בנחלת יצחק/ צילום: איל יצהר
הבניינים בנחלת יצחק/ צילום: איל יצהר

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז תל אביב שבמינהל התכנון דחתה לאחרונה את ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית פינוי בינוי בשכונת נחלת יצחק בתל אביב. התוכנית, שיזמה חברת שיכון ובינוי שבשליטת אשת העסקים שרי אריסון, חלה על שטח של 4.2 דונם, ובו חמישה בניינים ברחובות נחלת יצחק 9-11 ופרי מגדים 4-6-8, שבהם 52 דירות ישנות. התוכנית שהופקדה להתנגדויות הציבור באוקטובר 2017 כללה הקמת מגדל בן 30 קומות ו-178 דירות והוגשו לה 6 התנגדויות על ידי תושבי השכונה, שטענו כי המגדל יעמיס על התשתיות הקיימות וכי הוא חורג מהבינוי בסביבה. שתי התנגדויות נוספות הוגשו על ידי בעלי דירות בתוכנית.

הוועדה המחוזית החליטה לדחות את ההתנגדויות בנימוק כי מגדלים נוספים מתוכננים להיבנות בשכונה, אך הפחיתה במעט את מספר הקומות והדירות, כך שהתוכנית המאושרת כוללת מגדל בן 27 קומות עם קומת מסחר ו-161 דירות חדשות. מדובר במקדם כלכלי של כ-3 דירות חדשות במקום כל דירה ישנה. בנוסף כוללת התוכנית שטח ציבורי פתוח של 1.75 דונם. כמו כן, הוועדה המחוזית העדיפה מגדל אחד גבוה על פני כמה בניינים נמוכים יותר, על מנת ליצור יותר שטחים פתוחים שחסרים בשכונה הקיימת.

אחת ההתנגדויות שהוגשו על ידי בעל דירה במתחם הייתה בגין העובדה כי פרט לדירות שיקבלו בתמורה הדיירים, יתר הדירות בתוכנית יהיו קטנות יחסית, מה שיביא אל הפרויקט אוכלוסייה חלשה, שלא בטוח שתעמוד בעלויות תחזוקת המגדל; המתנגד דרש הגדלת שטח הדירות בפרויקט. הוועדה המחוזית דחתה את ההתנגדות וקבעה כי מרבית הדירות החדשות בפרויקט יהיו בנות 88 מ"ר, כלומר לא קטנות. בנוגע ליכולת הדיירים לעמוד בתחזוקה קבעה הוועדה שזהו נושא קנייני ולא תכנוני, ואין זה תפקידה לדון בו.

בוועדה המחוזית ציינו כי "חשיבותה של התוכנית היא בכך שהיא כוללת פינוי מבני מגורים הבנויים בתחום הדרך, דבר שיאפשר הגדלת השטחים הציבוריים, הרחבת המדרכות והקמת שביל אופניים".

מדובר בתוכנית פינוי בינוי הראשונה של חברת שיכון ובינוי בתל אביב. את הפרויקט הראשון שלה בסגנון זה ביצעה החברה בשיתוף עם חברת תדהר בקרית אונו. נכון להיום, חתמו 80% מהדיירים על הסכם לביצוע הפרויקט עם שיכון ובינוי. את הדיירים מייצגים עוה"ד מירה בורנשטיין ויוסי קליין ממשרד עו"ד הרטבי בורנשטיין, בסון ושות'. לדבריהם, בעלי הדירות הקיימות יקבלו דירות גדולות ב-22 מ"ר מדירתם הנוכחית, הכוללות מרפסת שמש, מחסן וחנייה תת קרקעית. אדריכל התוכנית הוא ברק ציפור, ואת הפרויקט מנהלת חברת וקסמן גוברין גבע.