דלת מסתובבת: ילדי פישמן ישיבו את הום סנטר לבעלות המשפחה

כונסי הנכסים של הום סנטר מטעם בנק הפועלים מבקשים מביהמ"ש לאשר את הסיכום שאליו הגיעו עם 3 ילדיו של איש העסקים פושט הרגל; לפי הסיכום, הפישמנים ירכשו את מניות הרשת שבכינוס נכסים המשועבדות לבנק, שהיו עד לפני כשנה בבעלות אביהם, תמורת 5 מיליון שקל

אליעזר פישמן / צלם: איל יצהר
אליעזר פישמן / צלם: איל יצהר

ילדיו של אליעזר פישמן - ענת מניפז, רונית פישמן-אופיר ואייל פישמן - צפויים להחזיר לבעלות המשפחה את רשת הום סנטר, שעד אמצע 2017 הייתה בבעלות איש העסקים פושט הרגל.

בבקשה שהגישו לאחרונה כונסי הנכסים של הום סנטר מטעם בנק הפועלים לנשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, הודיעו הכונסים כי הבנק סיכם עם שלושת ילדיו של פישמן כי הם ירכשו ממנו את מניות הרשת שבכינוס נכסים המשועבדות לבנק.

הכונסים, עורכי הדין פנחס רובין וירון אלכאווי ממשרד גורניצקי ושות', מבקשים מבית המשפט המחוזי בתל-אביב לאשר להם לחתום על הסכם המכר לילדיו של פישמן. כמו כן ביקשו הכונסים מבית המשפט לאשר להם לחתום על כל מסמך נוסף שיידרש ולבצע כל פעולה על-מנת להוציא לפועל ולהשלים את עסקת מכירת המניות של הום סנטר.

לפי הודעת הכונסים, בשל החובות הכבדים שבהם שרויה הום סנטר, ילדי פישמן ישלמו תמורת המניות המשועבדות לבנק הפועלים עד 5 מיליון שקל - כמחצית הסכום במזומן והיתרה במשך שנה נוספת.

לפי ההסכמות, בנק הפועלים יקבל אופציה לקבלת 10% מהון המניות של הרשת ללא תמורה. "לאור מצבה של הום סנטר ברור שהתמורה המשולמת בגין המניות המשועבדות ראויה ביותר", כתבו הכונסים לבית המשפט. 

הום סנטר / צילום: תמר מצפי
 הום סנטר / צילום: תמר מצפי

הסכם המכר כחלק מעסקה

ההסכם על מכירת מניות הום סנטר בין בנק הפועלים לבין שלושת ילדיו של פישמן נעשה ללא תיאום עם המנהל המיוחד לנכסיו של אליעזר פישמן, עו"ד יוסי בנקל.

ילדיו של פישמן אינם לבד ברכישה. חברי הנהלת החברה, אלון עוזרי, רויטל כהן, גדי שעשוע, ערן שוסטר ועמי אסרף, הם שותפים לרכישת המניות. לדברי מקורבים לקבוצה, הצעד שלהם מראה על אמון אדיר בהום סנטר ובעתידה.

הסכם המכר של מניות בנק הפועלים בהום סנטר לילדיו של פישמן הוא חלק מעסקה כוללת של בנק הפועלים בקשר לחברה. ב-21 בפברואר הגיע הבנק להסכם עם קרן כלירמרק, לפיו הבנק ימכור את חובות הום סנטר כלפיו בהיקף של כ-97 מיליון שקל לכלירמרק. לאור מצבה של החברה, החוב צפוי להימכר בדיסקאונט של עשרות אחוזים יחסית לערך ההתחייבותי של החוב.

במקביל הגיעו הום סנטר, בנק דיסקונט, בנק מרכנתיל, כלימרק ומחזיקי אגרות החוב להסכמות באשר לפריסה והסדרה של חובות הום סנטר כלפי יתר הצדדים. זאת, באופן שלפי הערכת החברה צפוי לאפשר לה להמשיך ולפעול כעסק חי וכרגיל.

אישורו של הסכם מכר המניות לילדי פישמן מהווה תנאי מתלה לכניסתו לתוקף של הסכם מכירת החוב לכלירמרק. לפי הבקשה לאישור הסכם המכר לילידו של פישמן, "מדובר אפוא במערכת הסכמים משולשת ומורכבת הקשורה ומותנית זה בזה שתיכנס לתוקף במקביל".

הום סנטר היא חברה פרטית שמפעילה רשת שיווק קמעונאית "עשה זאת בעצמך" המונה 47 סניפים בארץ וארבעה בקפריסין. הרשת מעסיקה מאות עובדים. מבקשתם של הכונסים עולה כי לרשת הום סנטר יש חובות-עתק בסכום העולה על חצי מיליארד שקל לפי החלוקה הבאה: 300 מיליון שקל לבנקים הנושים, כ-140 מיליון שקל לתאגידים קשורים ויתרת החוב לעובדים ולספקים.

הטייקון עם הון מוערך של 2.7 מיליארד שקל שהתרסק עם חובות של 4 מיליארד שקל

ביוני 2017 הכריז נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, על פישמן כפושט רגל בגין חובות של מיליארדי שקלים. "החייב ביצע מעשה פשיטת רגל שעה שלא פרע את חובו כמתחייב לפי התראת פשיטת רגל. בנוסף, עסקינן בחייב שהיקף חובותיו עצום ואף לגישתו לאחר מימוש הנכסים יעמוד החוב על סך של כ-1.5 מיליארד שקל (מתוך יתרת חוב כוללת של כ-4 מיליארד שקל - ח' מ')", כתב השופט ובכך נתן חותמת למה שהיה כבר גמור ומוגמר מזמן בשל התנגדות הבנקים למתווה הסדר החוב עם פישמן.

השופט אורנשטיין ציין בהחלטתו כי להליך יש שתי מטרות מרכזיות: האחת - לכנס את כלל נכסי פישמן, לממשם ולחלקם באופן שוויוני בין נושי פישמן, לפי דרגת הנשייה; והשנייה - לאפשר לפישמן, שנקלע לקשיים, לפתוח דף חדש בחייו. השופט הזכיר כי קיימת תמיכה של כלל נושי פישמן (הבנקים) להכרזתו כפושט רגל, כמו גם תמיכה של כונס הנכסים הרשמי (הכנ"ר), וכי אין התנגדות של פישמן להכרזה.

ברשימת 100 העשירים של ישראל של העיתון "פורבס ישראל" לשנת 2013 הוערך הונו של פישמן ב-2.7 מיליארד שקל. הוא שלט בחברות ציבוריות ופרטיות רבות, ובראשן כלכלית ירושלים ומבני תעשייה במבנה החזקות מורכב. החברות היו בעלות פעילות במגוון תחומים, ובין אלה גופי תקשורת כגון העיתון "ידיעות אחרונות" וכן העיתון "גלובס", חברות יצרניות, חברות שהן בעלות בנכסי נדל"ן רבים, חברת הדלק "טן" ועוד.

היערכות מראש לפשיטת רגל

פישמן גלגל את חובותיו שהלכו וצמחו למיליארדים במשך שנים רבות כמעט באין מפריע. היקף החובות הגיע לסך של 4 מיליארד שקל, ולפי הערכות זהירות, לרבות של פישמן עצמו, לאחר מימוש הנכסים של פישמן יוותר עדיין חוב עצום שמוערך, כאמור, בסך של כ-1.5 מיליארד שקל.

עו"ד יוסי בנקל מונה למנהל מיוחד לנכסי פישמן. מאז מינויו, עו"ד בנקל העביר ביקורת נוקבת על התנהלותו של פישמן וכתב, בין היתר, כי הטייקון לשעבר החל להיערך למצב של פשיטת רגל כבר לפני 16 שנים. דוחות הביקורת של עו"ד בנקל דיברו על הפרדה מלאכותית בין נכסיו של פישמן לנכסי ילדיו, ותיארו מערכת יחסים סבוכה ומלאה בניגודי עניינים בין החברות בקבוצה, ממשל תאגידי קלוקל ועוד.

בקיץ 2017 נפרד פישמן מרשת הום סנטר. בנק הפועלים מימש את זכות השיעבוד שלו על מניות הום סנטר ומונו כונסי הנכסים לצורך שמירה עליהם ומימושן בהמשך. כעת, למרבה האירוניה, מתברר כי הרשת עשויה לחזור לידי משפחת פישמן. עו"ד בנקל מצדו פנה לאחרונה לשופט אורנשטיין וביקש להביע עמדה לגבי מכירת מניות הום סנטר. בנקל אינו מתנגד לכך שהמכירה נעשית לילדי פישמן, אך הוא מבקש לעמוד על כך שתתקבל התמורה המקסימלית עבור מניות הרשת.

הפישמנים חוזרים להום סנטר

■ ילדיו של פישמן ישלמו 5 מיליון שקל לבנק הפועלים תמורת המניות המשועבדות לבנק - כמחצית הסכום במזומן והיתרה במשך שנה נוספת. 

■ בנק הפועלים יקבל אופציה לקבלת 10% מהון המניות של הרשת ללא תמורה. 

■ בפברואר האחרון הגיע בנק הפועלים להסכם עם קרן כלירמרק, שעל-פיו ימכור הבנק את חובות הום סנטר כלפיו בהיקף של כ-97 מיליון שקל לכלימרק. וזאת, בדיסקאונט של עשרות אחוזים יחסית לערך ההתחייבותי של החוב. אישורו של הסכם מכר המניות לילדיו של פישמן על-ידי בית המשפט מהווה תנאי מתלה לכניסתו לתוקף של הסכם מכירת החוב לכלימרק. 

החובות של הום סנטר

■ סך החובות: מעל לחצי מיליארד שקל. 

■ החובות לבנקים: 300 מיליון שקל. 

■ החובות לתאגידים קשורים: כ-140 מיליון שקל. 

■ יתרת החוב: לעובדים ולספקים.