2017: מחיר למשתכן הציל את המספרים של אפריקה מגורים

בכל הפרויקטים של אפריקה מגורים נמכרו בשנת 2017 בין 4-63 דירות, ובפרויקט גליל ים במסלול מחיר למשתכן שווקו 357 דירות - מה שהקפיץ את נתוני מכירת הדירות של החברה לשנת 2017 ב-50%

אורן הוד, מנכ"ל אפריקה מגורים / צילום:  איל יצהר
אורן הוד, מנכ"ל אפריקה מגורים / צילום: איל יצהר

בעוד במרבית חברות הנדל"ן הורגשה ירידה משמעותית במכירת דירות בשנת 2017 לעומת השנים 2016-2015, באפריקה מגורים  הציגו הבוקר (ג'), במסיבת עיתונאים שהתקיימה בתל-אביב, נתונים המצביעים על גידול במכירת דירות בשנת 2017 לעומת 2016 ו-2015, כאשר בסך-הכול מכרה החברה בשנה החולפת 853 דירות. אלא שעיון מעמיק בנתונים מצביע על ירידה משמעותית במכירת דירות בכל הפרויקטים של החברה, למעט פרויקט גליל ים ששווק במסלול מחיר למשתכן, שהקפיץ את מספר המכירות כמעט ב-50%.

בסך-הכול הציגה אפריקה מגורים מכירות ב-19 פרויקטים למגורים של החברה בכל הארץ, ביניהם כמובן פרויקט גליל ים בהרצליה. בכל הפרויקטים, למעט פרויקט גליל ים, מכרה החברה בין 4-63 דירות בלבד בשנת 2017. מה שמסתכם ב-466 דירות מכורות בלבד. בפרויקט גליל ים, המיועד ברובו לזכאים, נמכרו 357 דירות, מה שמביא את סך הדירות שנמכרו בשנת 2017 ל-853 דירות. בניכוי פרויקט גליל ים, מכרה החברה פחות דירות מבשנת 2016 אז נמכרו 558 דירות, ומשנת 2015 אז נמכרו 657 דירות. 

אפריקה ישראל
 אפריקה ישראל

בסך-הכול סיימה אפריקה מגורים את שנת 2017 ברווח של 141 מיליון שקל, וכיום עומד ההון העצמי של החברה על 986 מיליון שקל. החברה מחזיקה במלאי של 7032 דירות, 1700 מתוכן נמצאות בביצוע. ניתוח הקרקעות שרכשה אפריקה מגורים בין השנים 2014-2017 מצביע על כך ש-51% משווקות במסגרת שכונות סביונים, 32% משווקות במסלול מחיר למשתכן, 11% במסגרת התחדשות עירונית, 6% במסגרת דיור להשכרה. נתון מעניין שהציגה החברה הוא כי בכל שנה מוכרת החברה בין 50-60 דירות במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית באזורי ביקוש.

כאמור, מלבד פרויקט גליל ים, זכתה החברה בעוד שני פרויקטים של מחיר למשתכן, בשוהם ובראשון-לציון. לדברי מנכ"ל אפריקה מגורים, אורן הוד, "הבעיה בתוכנית היא שככל שאתה קונה דירה יותר יקרה, ההנחה מהמדינה יותר גדולה, ולכן הדירות הראשונות שנמכרו בגליל ים היו הדירות היקרות יותר של ה- 5 חדרים, ולכן משרד השיכון כפה עלינו להעמיד לרשותו את כל הדירות 3 חדרים".

עוד ציין הוד כי "צריך לזכור שלמשפרי דיור אין מלאי דירות משמעותי לקנייה, וגם חסרי דירה צריכים לחכות 4 שנים לדירה ולשלם שכירות בינתיים, מה שהופך את הכלכליות של העסקה לפחות אטרקטיבית".

לגבי ההשפעה של התוכנית על מחירי הדירות ציין הוד כי "במקומות שיש הצפה של דירות, הציפייה שתהייה ירידת מחירים, אבל גם אם בראש העין יש ירידת מחירים בגלל כמות גדולה של דירות, בפתח תקווה שנמצאת מעבר לכביש, המחירים עדיין עולים, וירידות מחירים בעפולה, כנראה לא ישפיעו על המחירים בנתניה, כך שההשפעה של מחרי למשתכן על השוק לא מחלחלת".

הוד התייחס גם לנושא איכות התכנון והביצוע וציין כי "לפרויקטים של מחיר למשתכן בשוהם ובראשון לציון נכנסנו בשותפות עם דניה סיבוס, כדי שדניה תיתן התחייבות למחיר הקבלני מה שמקטין את החשיפה שלנו במישור העלויות. היום אנחנו מוכרים פרויקטים עם 8 דירות בקומה בירושלים ו-5 דירות בקומה במשתלה בתל-אביב והמחירים גבוהים. צריך להבין שהמציאות משתנה".

לדברי הוד, המצב הרגיש שבו נמצאת חברת האם, שייתכן ותמצא בקרוב בעל בית חדש, אינו משפיע על שיווק הדירות באפריקה מגורים. "אנשים לא שואלים על המצב של החברה למעלה, מבינים שאפריקה מגורים היא מותג שמצליח בזכות עצמו ולא סתם. נדיר למשל שאנחנו מגיעים עם דיירים לבית משפט, אם יש תקלה אנחנו מטפלים בה וזה הערך המוסף שלקנות מאפריקה מגורים דירה".