מה הופך את "ליידי בירד" לאחד הסרטים היפים השנה

בסרט הראשון שביימה לבדה, גרטה גרוויג מראה שהאיכויות הטבעיות ומעוררות האהדה שלה כשחקנית מאפיינות אותה גם מאחורי המצלמה ■ ביקורת

ליידי בירד / צילום: באדיבות אלקו מדיה דיסטרביושן
ליידי בירד / צילום: באדיבות אלקו מדיה דיסטרביושן

כאשר סרט זוכה לשבחים מקיר לקיר, הדבר יכול לעבוד גם לרעתו. בצד היתרונות הברורים של חיבוק מהמבקרים, מילות שבח גדולות מדי עלולות לייצר ציפיות גבוהות מדי ולאכזב את הצופים שבאו לראות על מה כל המהומה. אם, כמו במקרה של "ליידי בירד", מוסיפים לכך חופן של מועמדויות לאוסקר, מתקבל הרושם של אירוע קולנוע חשוב וכפועל יוצא מכך למי שמגיע לדרמה הקומית הצנועה הזו במחשבה שמדובר בסרט בסדר הגודל של החדש של טרנטינו, צפויה אכזבה קלה. אז אמנם גם הביקורת הזאת תהלל את "ליידי בירד", אבל עדיין צריך לתאם ציפיות. מדובר בסרט קטן, בלי דרמות גדולות, בלי פיצוצים ואפקטים, פשוט סיפור של נערה המסיימת את התיכון ומנסה להבין כיצד להתחיל להתמודד עם החיים. אם תבואו בראש הזה, כנראה שגם אתם תסכימו שמדובר באחד הסרטים היפים של הזמן האחרון.

שמה המקורי של ליידי בירד הוא בכלל כריסטין, אבל היא שינתה אותו אולי כי היא מפחדת להיות כמו שאר התושבים בעיר המנומנמת סקרמנטו שבקליפורניה. כמו רוב הנערות בנות גילה, גם ליידי בירד מבלה את רוב היום בלריב עם אימה, בלהיות בטוחה שהעולם חייב לה משהו, ולרצות שהבנים יאהבו אותה. ליידי בירד, בהופעה נפלאה של השחקנית האירית סירשה רונאן ("ברוקלין", "כפרה"), איננה גיבורה קלאסית של סרטים כאלה. היא משקרת, מתמרנת, ומתנהלת באגואיסטיות ובחוסר סבלנות. אבל דווקא בגלל הדברים האלו כל כך קל להזדהות איתה ולאהוב אותה, כי מי לא היה כזה בגילה. תהליך ההתפכחות שלה, שמשוקף היטב ביחסים שלה עם אמה, מסופר בצורה רגישה ואלגנטית, והופך את "ליידי בירד" לסרט התבגרות מצטיין.

בסרט הראשון שביימה לבדה, גרטה גרוויג מראה שהאיכויות הטבעיות ומעוררות האהדה שלה כשחקנית מאפיינות אותה גם מאחורי המצלמה. יש משהו זורם ומחויך בסרט, כזה שלא לוקח את עצמו ברצינות תהומית אבל מתייחס בכבוד ובאלגנטיות לכל הדמויות. יתרונותיה של גרוויג כשחקנית מגולמות גם בעבודה שלה עם הקאסט. מעבר לרונאן, הסרט טומן בחובו הופעה מדהימה של לורי מטקאלף, המגלמת את אמה של ליידי בירד.

מטקאלף מוכרת בעיקר מהופעותיה על המסך הקטן ("רוזאן", "עקרות בית נואשות") ובסרט הזה היא גורמת להצטער על כך שהיא לא בקולנוע יותר. גם לוקס הדג'ס ("מנצ'סטר ליד הים"), טימותי שלאמה ("קרא לי בשמך") וביני פלדסטין המקסימה, בתפקיד חברתה הטובה של הגיבורה משדרגים את הסרט לכדי הנאה צרופה שבו כל סצנה פוגעת בול - ויחד מתגבשות לכדי מסע רגשי נהדר.