גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם זמנה של תעשיית השעונים השווייצריים אוזל?

כשהמכירות מדשדשות, יצרני שעוני היוקרה בשווייץ חייבים להגביר את העניין בקרב הדור הצעיר, שאין לו כל צורך בפריטים מסורתיים כאלה

שעונים שווייצריים/ צילום: רויטרס
שעונים שווייצריים/ צילום: רויטרס

אתם בני 25, וקיבלתם זה עתה את הקידום הראשון שלכם בעבודה, עם העלאת שכר נדיבה. למה לא להוציא אותה על משהו גדול?

אביכם היה קונה אולי שעון שווייצרי יקר, אבל לכם זה לא אומר הרבה. רוב חייכם השתמשתם בטלפון הנייד כדי לדעת מה השעה. אתם מעדיפים חופשה בקוסטה ריקה, ומתעדים את עצמכם באינסטגרם.

ז'אן-קלוד ביבה, מנהל יצרנית שעונים שווייצרית, רוצה לשנות את הלוך החשיבה הזה. ממרומי תפקידו בתשלובת המותרות LVMH (לואי ויטון מואט הנסי), ביבה, 68, ראה את הדורות הצעירים יותר מתרחקים מן התעשייה שלו, שנולדה לפי מאות שנים. המשימה שלו היא לגרום להם להתעניין בשעונים, לפני שיהיה מאוחר מדי.

"זאת הפעם הראשונה שהצעירים לא קונים בכלל שעונים", אומר ביבה, שמנהל את חטיבת השעונים של LVMH. "הזמן נמצא בכל מקום. למה שהם יקנו משהו להרכיב על פרק היד שיאמר להם את מה שיש להם בכל מקום?"

מנהלים בכל תעשיית השעונים השווייצרית מתמודדים עם אותה השאלה. איך לשכנע לקוחות צעירים שמכונות זמן מכאניות הן פריט רלוונטי, שלא לומר במחיר של מכונית? בו זמנית, היצרנים המסורתיים צריכים להדוף גם את אפל ויצרנית טק אחרות שפוגעות בשוק שלהן על ידי גאדג'טים לפרק היד שעוקבים אחרי פעילות ספורטיבית ומארגנים את חיי החברה של אנשים.

האיומים על התעשייה השווייצרית באו לביטוי ברור עם מפנה חד לרעה שהחל ב-2015. הלקוחות הסינים, שהניעו תקופת שגשוג של 20 שנה בתעשיית השעונים, ריסנו את הוצאותיהם (ראו מסגרת). כך נחשף יותר הנתק של היצרנים מן הלקוחות שלהם במערב. יצוא השעונים השווייצרי ליתר העולם צנח ב-13% בשנים 2014-2016. בשנה שעברה היצוא עלה ב-2.7%, אך עדיין פיגר אחרי צמיחת כל סקטור המותרות.

זמנים קשים-שעונים שוויצריים

הירידה גרמה ליצרני השעונים לפטר מאות עובדים ולקנות חזרה אלפי שעונים יקרים שלא נמכרו, כדי לפרק מהם את התכשיטים הנלווים ולהתיך את רכיבי המתכת.

"זה לא רק משבר. אנחנו צריכים לחשוב מחדש על כל המודל העסקי הנוכחי", אומר אנטוניו קלצה, מנכ"ל ז'ירו פרגו, יצרן שעונים מהעיירה שו-דה פונד בשווייץ.

ביבה סייע למכירות חטיבת השעונים ב-LVMH לעלות במשבר. מכירות שני המותגים העיקריים של התשלובת, TAG Heuer ו-Hublot, רשמו שיא בכל אחת משלוש השנים האחרונות. חטיבת השעונים והתכשיטים של LVMH, שכוללת גם את בולגרי, רשמה בשנה שעברה מכירות בסך 3.8 מיליארד אירו, עלייה של 10%. ב-2016, אחת השנים הקשות לתעשיית השעונים זה עשרות שנים, המכירות עלו ב-5%.

ביבה מכיר בכך שהוא לא מועמד טבעי לחבר מחדש את תעשיית השעונים ללקוחות הצעירים. התרבות הצעירה היום מפליאה אותו לפעמים, הוא אומר. אך הוא אימץ אסטרטגיה שפונה ללקוחות הצעירים, גם על חשבון המסורת המפוארת של השעונים השווייצריים בעיני הלקוחות המבוגרים.

בשנים האחרונות מותגי LMVH גייסו את ג'יי-זי ועוד כמה אמני רחוב לעצב שעונים, החתימו דוגמניות בנות 20 ומשהו כ"שגרירות מותג", קנו מודעות בעולם הווירטואלי של משחקי הווידאו ופיתחו את הסמארטווץ' (שעון חכם) הראשון של שווייץ.

התעשייה בשווייץ ניצבה בפני איום חדש ב-2014, כאשר אפל הכריזה על השעון החכם שלה, שיכול להציג אי-מיילים, מעקב אחרי פעילות גופנית ולהיות גם ארנק אלקטרוני. ביבה חשש שהשעון של אפל, במחיר של 400 דולר, יתחרה על לקוחות של הדגמים הזולים של מותג TAG Heuer, שמתחילים ב-1,000 דולר ואינם אלא שעון מחוגים.

אבל הוא הבחין גם בהזדמנות: אם TAG Heuer יפתח שעון חכם בעצמו, אולי המותג הזה ימשוך לקוחות צעירים חדשים לשעונים המכאניים שלו.

הוא שכר מתכנתי מחשבים ומהנדסי אלקטרוניקה כדי לנהל מו"מ עם ענקיות טק עולמיות על התוכנה והחומרה של השעון. הצוות בחר את מערכת אנדרואיד של גוגל כמערכת ההפעלה, ועבד עם אינטל על האלקטרוניקה.

יצרנים נוספים החלו לנסות את האסטרטגיות של ביבה. כמה מהם שכרו סלבריטאים צעירים כשגרירי מותגים. בודדים החלו לפתח שעונים חכמים.

קבוצת Swatch מעצבת שעון חכם במטרה להגן על התלות העצמית האגדית של תעשיית השעונים השווייצרית. שלא כמו ביבר, מנכ"ל Swatch, ניק האייק, לא רוצה להישען על שרשראות אספקה עולמיות של חומרה ותוכנה שנשלטות על ידי חברות ענק כמו גוגל, אינטל וקואלקום.

"לא הגיוני לייצר שוב משהו שהטלפון הנייד שלכם יכול לבצע", אומר האייק.

במקום זאת, Swatch מפתחת מערכת הפעלה ואלקטרוניקה משלה לשעון החדש. היא נשענת על חברות בנות לא ידועות שלה שמייצרות רכיבים אלקטרוניים, והרעיון הוא לעצב שעון חכם שיכול לפעול חודש ויותר בלי טעינה, ויחזיק מעמד שנים מעבר לתוחלת החיים של הגאדג'טים הרגילים. Swatch מתכננת להשיק את המוצר החדש עד סוף שנה זו.

הסינים הגבירו ביקושים, ואז הורידו פרופיל

הביקוש הסיני עזר לתעשייה השווייצרית להיחלץ מהמשבר העולמי של 2008. מנגד, המיתון העמוק במערב וביפן פגע בלקוחות בשווקים המסורתיים של התעשייה.

הזן החדש של הלקוחות הצעירים בארה"ב ובאירופה לא רואה ערך בהשקעה של אלפי דולר או אירו בשעון. הטלפון הנייד הפך למוצר שקיים בכל מקום. ואז נפגע הביקוש מסין.

שעון היד היוקרתי - מתנה פופולרית לשימון גלגלי העסקים - הפך מטרה לזעם ציבורי על שחיתות במסדרונות השלטון בדיוק כאשר המנהיג חדש שי ג'ינפינג השיק קמפיין סוחף נגד שחיתות ושיחוד. באפריל 2016 הגבירה ממשלת שי את בדיקות המכס והחלה לגבות מכס מקונים שחזרו מחו"ל עם מזוודות גדושות בשעונים ויתר מותגי יוקרה מיובאים.

בשווייץ, חברת פיננסייה רישמון, הבעלים של מותגי קרטייה, ושרון קונסטנטין ורבים אחרים, הוציאה יותר מ-240 מיליון דולר על קנייה חזרה של ערימות שעונים שלא נמכרו ב-2016.

שעונים כאלו המשיכו להצטבר ברשת ההפצה הסיטונאית של רישמון (Richemont) עד סוף 2017, מה שגרם למנהלים בחברה לשקול את האפשרות של קנייה כפויה נוספת שלהם מן הרשת הזו.

ללא קונים סינים, הבעיות של התעשייה בשווקים המסורתיים הגדולים ביותר - ארה"ב, אירופה ויפן - בולטות במיוחד.

עוד כתבות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"