הותמ"ל אישרה להפקדה תכנית ל-12.5 אלף יחידות דיור ביבנה

לצד יחידות הדיור התוכנית כוללת גם 400 אלף מ"ר לתעסוקה וכ-15 אלף מ"ר למסחר ■ 30% מיחידות הדיור בתוכנית מיועדות להשכרה ■ במקביל, אישרה הותמ"ל את העברת תוכנית סירקין דרום חזרה לוועדה המחוזית

אריאל יוצר / צילום: איל יצהר
אריאל יוצר / צילום: איל יצהר

תוכנית משמעותית ביבנה מציעה אלפי יחידות דיור ומאות אלפי מ"ר לתעסוקה. הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), בראשות סגן הממונה על התקציבים באוצר אריאל יוצר, אישרה היום (ד') להפקדה תכנית של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בעיר יבנה.

התוכנית כוללת היצע של 12.5 אלף יחידות דיור חדשות, 400 אלף מ"ר לתעסוקה, עשרת אלפים מ"ר מסחר ועוד 5,000 מ"ר מסחר בחזיתות הבניינים. עוד על פי התוכנית, כ-2000 יחידות דיור מההיצע הכולל יהיו יחידות דיור קטנות ו-500 יח"ד מוגדרות כ"דיור מיוחד" ומיועדות לדיור מוגן. עוד על פי התוכנית המוצעת, הבינוי צפוי להיות מרקמי בבניינים בני שש עד 14 קומות. עוד בתוכנית, 30% מיחידות הדיור מיועדות להשכרה ארוכת טווח, כפי שקובע חוק הותמ"ל.

מהותמ"ל נמסר היום כי "בתכנון השכונה ניתן דגש לחיבורה לעיר הוותיקה וזאת באמצעות הפרדה מפלסית מדרך מספר 42 וממסילת הברזל, על ידי הקמה של מרכז עירוני נרחב הכולל תחנת רכבת, מרכז תחבורה ובינוי לשימושים של תעסוקה, מסחר ומגורים". עוד נמסר כי מתחמם התעסוקה יהיה סמוך לתחנת הרכבת ושטחי המסחר ישרתו את אזור התעסוקה, באי תחנת הרכבת ותושבי השכונה והעיר.

"התכנית כוללת את כל פתרונות התשתית הנדרשים בדגש על תחבורה ציבורית ומבני ציבור ותוביל לתנופת פיתוח בעיר יבנה", כך יו"ר הותמ"ל אריאל יוצר, "התכנית מדגישה שוב את חשיבותה של הוועדה ויכולתה לתכנן תוכניות איכותיות בפרק זמן קצר".

רפי אלמליח, מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל ציין כי: "מדובר בתכנית המסדירה מערך מגורים ותשתיות נרחב מאוד באזור ביקוש במרכז הארץ. התכנית מאפשרת תמהיל מגורים רחב אשר ייתן מענה לצרכים המשתנים של פלחי האוכלוסייה השונים עבורם היא מהווה פוטנציאל למגורים. מלבד זאת היא מסדירה מערך תשתיתי, תנועתי ורכבתי לעיר יבנה ולאזור כולו".

תוכנית סירקין דרום חוזרת לוועדה המחוזית

במקביל לאישור התוכנית האמורה להפקדה, נפרדה בימים האחרונים הותמ"ל מתוכנית אחרת שהייתה אמורה להתקדם דרכה. מדובר בתוכנית המתייחסת לדרום מושב כפר סירקין הסמוך לעיר פתח תקווה.

נגד תוכנית זו, הכוללת היצע של כ-4,000 יחידות דיור, עלו התנגדויות רבות בעיקר בנושא תחבורה ותשתית. מתכננת הותמ"ל דקלה פרסיקו, הודיעה כי התוכנית עוברת לטיפול הוועדה המחוזית במחוז מרכז, וזאת בעקבות סיכום אליו הגיעו כל הנוגעים בדבר במהלך דיון שהתקיים השבוע בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.

נזכיר כי הדיון עסק בשאלה האם להאריך את תוקף הוועדה המיוחדת בשנה נוספת, והוועדה אישרה בסוף הדיון את הארכת הוראת השעה מכוחה פועלת הותמ"ל. מתנגדי תוכנית סירקין, שאף עתרו נגדה לבית המשפט, מקווים שכעת בוועדה המחוזית יוכלו להשפיע בצורה מהותית יותר על תכנון המתחם. עוד נזכיר כי חלק אחר מהתוכנית, המתייחס למחנה סירקין שצפוי להתפנות, נותר עדיין בותמ"ל. חלק זה כולל היצע עתידי של כ-8,000 יחידות דיור.

איציק ברוורמן, ראש עיריית פתח תקווה, בירך על ההחלטה להעביר את הדיון במתחם סירקין לוועדה המחוזית ואמר כי: "אני שמח שהשפיות ניצחה. לא נסכים להתקדמות בבנייה ללא פתרון כולל לתחבורה, לתשתיות, לחינוך ולמבני הציבור במתחם החדש. כבר כיום סובלים תושבי העיר מקשיים עצומים לצאת מהעיר בבוקר לעבודה ולשוב אליה לאחר העבודה. אני מקווה שהועדה המחוזית תתן פתרונות אמיתיים לכלל התכנון של תוכנית סירקין ובראשן בעיית התחבורה".