חדשות טובות לחברות הסלולר: אגרת התדרים צפויה להצטמצם

משרד התקשורת הזמין סקירה מחברת אינפוסייט על גובה התשלום שמעבירות חברות הסלולר למדינה על שימוש בתדרים ■ המטרה: הוזלת התשלום כך שהחברות יוכלו לממן רכישת תדרים נוספים שישפרו את איכות השירות

סלולר / צילום: שאטרסטוק
סלולר / צילום: שאטרסטוק

חברת אינפוסייט תבחן עבור משרד התקשורת את הסכום שמשלמות חברות הסלולר עבור תדרים, כך נודע ל"גלובס". משרד התקשורת הזמין את העבודה מאינפוסייט, שמנוהלת על ידי שמואל לשסקו, בתיאום עם משרד האוצר. מטרת המהלך היא לקבוע מה יהיה הסכום שישלמו החברות, כך שיוכלו לעמוד בו ובמקביל גם המדינה תצא נשכרת.

אחת הדרישות של משרד התקשורת היתה שהחברה הזוכה תעשה שימוש בשירותיו של מומחה בינלאומי בנושא תדרים - כזה שמכיר את תמונת המצב בעולם ויודע כמה מפעילי הסלולר בעולם משלמים עבור שימוש בתדרים.

בישראל יש בעיה קשה בנושא אגרות התדרים. מצד אחד חברות הסלולר זקוקות לתדרים נוספים, בעיקר כדי לעשות שימוש בטכנולוגיית הדור החמישי, אך מצד שני הן חוששות שההוצאה על תדרים נוספים תגרור אותן להפסדים. ואכן, חברות הסלולר מעדיפות לא לרכוש תדרים חדשים בגלל גובה האגרות - מדי שנה הן משלמות אגרות בהיקף של 300 מיליון שקל על התדרים הקיימים. משרד התקשורת תומך לחלוטין בעמדת חברות הסלולר.

באופן פרדוקסלי, הסכום שמשלמות החברות כיום עבור התדרים גבוה יותר מהסכום ששילמו לפני הרפורמה בתחום הסלולר. בשנת 2011, לפני התחרות, ההכנסות של חברות הסלולרי הסתכמו ב-19.1 מיליארד שקל והן שילמו אגרות תדרים בהיקף של 210 מיליון שקל. בשנת 2015 כשההכנסות צנחו ל-10.5 מיליארד שקל, שולמו אגרות בסכום של 300 מיליון שקל, שפגעו בצורה ניכרת ברווח הנקי.

במקביל, במשרד התקשורת עובדים על תוכנית פינוי והקצאה מחדש של תדרים. המטרה היא להקצות תדרים בתחומים הגבוהים (EBAND) ובמה שקרוי הג'יגה הראשון. הכוונה של משרד התקשורת היא שבתוך חמש שנים תיפתר בעיית התדרים של החברות הסלולריות וישראל תיישר קו עם התקינה האירופאית.