גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה תמשיכו לעמוד בפקקים?

מימון הוצאות רכב צמוד מהעבודה הוא אחד הפיתויים הגדולים ■ אז מה הפלא שממשיכים לבחור ברכב הפרטי?

פקקים
פקקים

להלן ההצעה שעומדת בפני עובד מדינה: קבל החזר של 3,000-1,500 שקל בחודש (תלוי בדרגה, בשכר ובגודל הרכב) ותגיע לעבודה במכונית פרטית; או: קח 1,000-500 שקל בחודש ותגיע בתחבורה ציבורית - באוטובוס או ברכבת, הלוך וחזור.

במילים יותר ברורות: אם תבחר מרצונך החופשי להפסיד חלק נכבד מההטבה האדירה (לפי האוצר, 20% מהשכר בממוצע נובע מהחזקת רכב) שהמדינה משתוקקת להעניק לך - אז תסתדר עם האוטובוסים והרכבות. בחרת ברכב פרטי? אל דאגה, יש חניה צמודה. אם היא מעט מרוחקת אזי מופעלים מיניבוסים לאיסוף ולהגעה, אם לא - אז (לפעמים רק אחרי הפגנות ועיצומים שמסתיימים בהסכם שנחתם בהיחבא) תקבל כיסוי למימון החניה ואפילו הכרה בחצי שעה-שעה כ"שעות נוספות" בכל יום בגין חיפוש חניה או קושי ביציאה מחניה (בשנים האחרונות החלו ועדי עובדים במדינה לדרוש גם העלאה בדרגה בתמורה ל'אין חניה' צמודה. לא ברור אם התחילו לקבל).

אם שפר עוד יותר גורלו של העובד הוא יקבל "רכב שירות". זה אומר כיסוי של הוצאות הביטוח, התחזוקה, ירידת ערך ורוב עלות הדלק. אם תבחר, עובד יקר, באוטובוס או ברכבת - אז תגיע מהתחנה ברגל, או קח מונית על חשבונך.

אז מה הפלא שרוב-רובם של עובדי המדינה והשירות הציבורי בוחר בתמריץ הזה ומשתמש ברכב הפרטי? ומי שנשאר "לבלות" בתחבורה ציבורית הם עובדים מתחילים, בדירוגים נמוכים ביותר, בשכר נמוך מאוד, ו-נשים (חלק מכריע של נשות שירות המדינה מגיע בתחבורה ציבורית כי הרכב הרי צמוד לגבר במשפחה). 

להחליף אפליה באפליה 

את ההטבות הללו מקבלים, אם לא יותר מזה, גם המקבילים בשירות הציבורי. כך קורה שככל שעולה מספר העובדים בממשלה, בחברות הממשלתיות, בתאגידים, בגופים המוניציפאליים ובצמודים לכל אלה כמו למשל באקדמיה, בחלק ממקצועות ההוראה, בפקידות הצבא ועוד - והמספר אכן נמצא בעלייה מתמדת - הרי שגם הפקקים בעלייה מתמדת. 

הם כמובן לא לבד. בדרכה ההסתדרותית של הארץ הפכו תנאי ההעסקה במדינה ובאיגודים המקצועיים הגדולים לכוכב הצפון של תנאי ההעסקה גם במגזר העסקי. מימון הוצאות רכב, תמיד עדיף "רכב מהעבודה" או "רכב צמוד", הוא אחד התנאים והפיתויים הגדולים. בעיקר נוכח העובדה שמול זה מי שמגיע בתחבורה ציבורית מקבל בקושי את עלות הכרטיס.

לפני כחצי שנה פרסם הכלכלן הראשי באוצר סקירה הנוגעת לשכירים שמקבלים רכב חברה. קרוב ל-80% הם גברים, שכרם בסביבות 30 אלף בחודש והם מתגוררים במרכז הארץ. השבוע פרסם בנק ישראל את ממצאיו לפיהם רק מי שהכנסתו נמוכה ביותר משתמש, בלית ברירה, בתחבורה ציבורית. כך קרה שההוצאה הממשלתית על החזרים לעובדים בגין שימוש בתחבורה ציבורית נמצא בירידה מתמדת, בעוד שעלות ההחזר עבור רכבים פרטיים בעלייה מתמדת.

לפני למעלה מעשור החל דיבור על תוספת שכר לעובדי המדינה במקום תשלום להחזקת רכב. כלומר, השוואת ההטבה לאלה ולאלה בהערכה שאז יעדיפו עובדים את השימוש בתחבורה ציבורית וישאירו לעצמם יותר כסף חופשי. באותה עת פורסם מחקר שערך ארגון התחבורה "היום ומחר" ("הבעיה המרכזית של התחבורה בארץ היא בעיית הנגישות, "גלובס", 12.11.2006), שמצא כי הוראות החשב הכללי בדבר החזר הוצאות רכב מפלות לטובה את בעלי הרכב ומהוות תמרוץ לרכישה ולנסיעה ברכב פרטי. כך, נקבע, מעודדת המדינה ומגבירה את העומס בכבישים, את הפקקים, תאונות הדרכים, זיהום האוויר והפגיעה בפריון.

אמרו אז שאם תבוטל האפליה לרעה, אם יתיישר התגמול לאלה ולאלה, הרי שאחרי עובדי המדינה יבוא כל השירות הציבורי, אחריו גם המגזר העסקי. הממונה דאז על השכר באוצר אמר שיבדוק את זה, שישקול להחיל את הדבר בהסכם מיוחד עם עובדים חדשים, כמובן מותנה בהסכמת ההסתדרות. זה לא התקדם.

לפני חמש שנים נידונה החלטת ממשלה שקובעת שיש להמליץ על שיטת תגמול שוות ערך למחזיקי מכונית ולמי שאינם מחזיקים במכונית בשירת המדינה. גם זה לא התקדם. 

לפני כחצי שנה, ב-24 ביולי 2017, קיימה ועדת המדע והטכנולוגיה דיון בנושא "עידוד הגעה ירוקה לעבודה באמצעות המרת שיטת השכר". יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה, פתח ואמר: "נחשפנו להצעה. אנחנו יודעים רק לשבח ולהלל אותה... רבים מהעובדים רוכשים רכב כדי לקבל את ההטבות שלצידו".

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב ושותפתו של מקלב לקידום ההצעה, הבהירה איך זה יקרה: "עובד שזכאי להחזקת רכב, ברצותו ניגש לממונה ואומר: 'אני רוצה לוותר על הרכב'. במידה והמעסיק מסכים לכך, העובד מקבל הטבה באותו סכום לשכר הנטו שלו וההטבה לא תיחשב לחישוב הפנסיוני ולא תשפיע על מנגנון האיזון האקטוארי. אנחנו מדברים על הסכם קיבוצי שבהמשך יצטרך חקיקה".

את עמדת האוצר ביטאה חמוטל בן דור, סגנית הממונה על השכר, שאמרה: "פגשנו את ההצעה הזו לפני כמה שנים. ניהלנו הרבה מאוד דיונים... ועדיין אנחנו רואים סיכונים מאוד גבוהים בפרטים הקטנים. המחוייבות האקטוארית לכך היא מיליארדים. בממוצע, 20% משכר העובד זה החזקת רכב. יש סיכונים גדולים בהצעה ולכן אנחנו לא מתחברים אליה... לצד זאת, אנחנו עדיין חושבים על הנושא".

אלא שאז קם נציג ההסתדרות, רן קופל, שרץ לדאוג למעמדו של הארגון על חשבון הציבור והפקקים, ובעצם קבר את הרעיון כולו: "חשוב לנו שהדבר יעשה בשיתוף פעולה איתנו בצורה של הסכם קיבוצי. ההצעה טובה ויפה, אך שיורדים לעומק יש קצת עיוותים ודברים שאנחנו נלחמים עליהם... בנוסף עולות תהיות: למה באמת שעובד יוותר על הרכב שלו? הוא מוותר על נוחות. אם לא יהיה תמריץ מעבר אולי זה לא יקרה. האם זה רכיב פנסיוני כן או לא, גם זו אחת השאלות".

במילים אחרות שהיו ברורות לכל מי שנכח בישיבה: לעמדת ההסתדרות, הרבים החזקים שמשתכרים שכר טוב, שמקבלים את הטבת הרכב - וגם ימשיכו לקבל אותה - יצטרכו לקבל גם "תמריץ מעבר". כלומר, יחליפו אפליה באפליה. יותר מזה, ההסתדרות כבר הניחה את המוקש הגדול על השולחן: היא תדרוש, ובפועל כבר דורשת, שהתוספת תיחשב כרכיב פנסיוני. זה הרגע וזו הסיבה שהרעיון כולו נקבר עמוק באדמה. הישיבה נגמרה באמירה של מקלב שיש למצוא פתרון משפטי וחקיקתי, וגם "לא נמתין עוד שנים, נשים את זה על שולחננו, נפנה לשר האוצר ונדרוש פתרון".

שום דבר לא קרה מאז חוץ מעוד ועוד מכוניות פרטיות, עוד הטבות מפלות והרבה הרבה יותר זמן בפקקים.

עוד כתבות

רועי כחלון, מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: רשות החברות הממשלתיות

רשות החברות: חשש לאיתנות הפיננסית של מקורות בעקבות שינוי רגולציה

רשות החברות הממשלתיות מתנגדת לעדכון מנגנון האסדרה שמקדמת רשות המים וטוענת כי המהלך יסכן פיננסית את חברת מקורות ● עוד נטען כי רשות המים התעלמה מהמלצותיו של יועץ מיוחד שמונה לבחון את השפעת עדכון הרגולציה על החברה ● רשות המים: המהלך יאזן בין הצורך בהשקעות בתשתיות לבין שמירה על אינטרס הצרכנים

היו”ר אילן בן ישי ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

נטו פיננסים: למרות ביקורת מהמדינה, העליון אישר הליך גישור לפיצוי החוסכים

השופט גרוסקופף קבע כי הדיון בערעור שהגישו חוסכים על הפטור שקיבלו סוכני נטו מתביעות יידחה ל-2026 ● חלק מהחוסכים מתנגדים: "הגישור נועד לחפות על המחדלים וירחיק את הריפוי" ● בהסדר חוב נמכרה פעילות נטו לארבע עונות בכ-50 מיליון שקל

בחזית המדע. FOFO / צילום: Shutterstock

נמנעים מבדיקות? אולי יש לכם FOFO

אחרי ה־FOMO, הכירו את ה־FOFO, תופעה שמתארת את הפחד לדעת (Fear of finding out) ● פרופ' יניב שני חוקר בשנים האחרונות מה גורם לנו להימנע ממידע חשוב כמו תוצאות בדיקות או מבחנים, אבל גם מה מביא אותנו לחפש מידע חסר תועלת ● בראיון לגלובס הוא טוען: "אנחנו לא מחפשים מידע כדי לקבל החלטות, אלא לשם ויסות רגשי"

LEPAS. בהכנות להשקה באירופה / צילום: יח''צ

קמפיין הריכוזיות נושא פירות? קבוצת צ'רי הסינית בוחנת מינוי יבואן שלישי לשני מותגים חדשים שלה

על רקע הצעדים להגבלת הריכוזיות בענף הרכב, צ'רי בוחנת מינוי יבואן שלישי בישראל לשני מותגים חדשים ב־2026, בנוסף לקרסו מוטורס וכלמוביל ● סמארט משיקה בישראל את הקרוס־אובר החשמלי הגדול והיקר ביותר שלה עד כה ● BYD מתכננת להביא לאירופה - ובהמשך גם לישראל - את מכונית הסופר־מיני הראשונה עם הנעת פלאג־אין ● השבוע בענף הרכב

מטוס של וויזאייר / צילום: Shutterstock

החל ממרץ: הטיסה הבינלאומית הראשונה שתצא משדה התעופה רמון

לגלובס נודע כי הקו הראשון שחברת הלואו קוסט וויזאייר תפעיל מנמל התעופה רמון יהיה קו בודפשט-אילת ויפעל כבר מחודש מרץ הקרוב ● המהלך הוא חלק מהקמת בסיסי הפעילות של החברה בישראל ומההסכמות שהושגו במו"מ עם משרד התחבורה

ראשת ממשלת יפן סנאה טקאיצ'י בפרלמנט. האישה הראשונה בתפקיד / צילום: ap, Eugene Hoshiko

התיירות הישראלית ליפן קפצה ב־88% מהשנה שעברה. זו הסיבה האמיתית

הציבור המזדקן, התוצר המתכווץ והיחלשות המטבע הכניסו את הכלכלה הרביעית בגודלה לסחרור, וחבילת תמריצים ממשלתית כבר יצאה לדרך ● אבל כשהשמיים מתקדרים מעל ארץ השמש העולה, נדמה שדווקא לישראלים נוצרות הזדמנויות יוצאות דופן - מההייטק והביטחון ועד החופשה שהוזלה

עגבניות / צילום: עינת לברון

בדיקה שגרתית בנמל אשדוד גילתה: הפיקוח על העגבניות מאזרבייג'ן מזויף

משלוחי עגבניות שהוצגו כמגיעים מאזרבייג'ן לוו בתעודות מזויפות, ולעיתים אף הפנו לאתר אינטרנט מתחזה ● משרד החקלאות והיחידה המרכזית לאכיפה וחקירות בודקים ניסיון שיטתי לעקוף את מנגנוני הפיקוח על יבוא תוצרת חקלאית

הדמיה של הקמפוס / הדמיה: באדיבות אנבידיה

העיירה המנומנמת שתהפוך לאנבידיה-סיטי: עשרת אלפים עובדים בדרך לעיר הווילות של הצפון

ג'נסן הואנג, האיש שעומד מאחורי מהפכת ה־AI, הודיע רשמית כי קריית טבעון תהפוך לבית החדש של 10,000 עובדי אנבידיה ● הקמפוס החדש שיוקם בשטחה של המועצה המנומנמת, עשוי לשנות את הרכב היישוב הקטן בעל 20 אלף איש ● "יהיו כאלה שיעזבו", חוששים התושבים, "אבל מן הצד השני בעלי דירות ירוויחו מעלייה חדה במחירי הנדל"ן"

אביגדור וילנץ / צילום: אינטל

זנדסק מגיעה לישראל: רוכשת את אנליש בכ-40-50 מיליון דולר

הרכישה תאפשר לחברת התוכנה האמריקאית לפתוח לראשונה מרכז פיתוח בישראל ● בין המשקיעים המוקדמים בחברת ה-AI הקטנה: קרן TLV Partners, אביגדור וילנץ, בני שניידר ואריק קליינשטיין מקרן גלילות

תומר ראב''ד, יו''ר קבוצת בזק / צילום: אוראל כהן

האקזיט הענק של פורר וסרצ׳לייט: ביקום מחלקת 2.8 מיליארד שקל לבעלי המניות

כחודש לאחר שהשלימה את מכירת מניותיה בבזק, בי קומיוניקיישן הולכת לפירוק ותחלק את המזומן שבקופתה לבעלי המניות ● קרן סרצ'לייט תקבל 1.86 מיליארד שקל, ודוד פורר יקבל 350 מיליון שקל

התחזית של חברות הדירוג / צילום: Shutterstock

הלייזר ישנה את התמונה, הדיור ייתקע - ומה עם יוקר המחיה? תחזית חברות הדירוג ל-2026

לאחר שנה אדירה לתעשיות הביטחוניות, ב־S&P מעריכים מעלות כי "נראה מעבר מייצור התקפי לייצור הגנתי", וכי הלייזר "ישנה את התמונה" ● מידרוג צופה כי מחירי הדירות הגבוהים, יוקר המחיה והצפי להמשך שחיקה במחירים צפויים להגביל את חזרת הביקושים בענף

בלי להיות כמעט באוויר: מי הגיעו לצמרת דירוג הזכורות והאהובות, ואיך זה קרה

הפרסומת הזכורה ביותר השבוע שייכת לדיסקונט והאהובה ביותר לביטוח 9, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● סטטיק ושלישיית מה קשור מובילים את פרטנר למקום השני באהדה, וההשקעה הגדולה ביותר לפי נתוני יפעת שייכת ל–freesbe

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה ירוקה בוול סטריט: נאסד"'ק עלה ב-1.4%

נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש נובמבר הפתיעו לטובה ועמדו על 2.7%, מה שהוביל לעליות בוול סטריט ● נעילה חיובית באירופה, הדאקס קפץ בכ-1.1% ● מחר צפוי להיות יום תנודתי במיוחד ● חברת הספנות הישראלית צים עומדת למכירה, אך MSC מכחישה שהיא הרוכשת ● הבנק המרכזי של האיחוד האירופי הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ל-3.75%

סטיב ויטקוף, השליח המיוחד של ארה''ב למזרח התיכון. דוחא (מאי) / צילום: ap, Alex Brandon

פסגת מיאמי: וויטקוף והמתווכות ידונו על ההסכם בעזה

ארה"ב והמתווכות סבורות: ישראל וחמאס גוררות רגליים ● עדויות שורדי השבי בשב"כ חושפות: כך פועל חמאס מבפנים ● בממשלה דנים באפשרות להקמת טריבונל צבאי ייעודי להעמדת מחבלי הנוח'בה לדין ● המאבק פנימי שמאיים על עתיד חיזבאללה ● בנט: "פרצו לי לטלגרם, צ'אטים ומספרים אמיתיים הופצו" ● חשש במערכת הביטחון: יש בידי הפורצים שמות ומספרים של בכירים ביטחוניים ● עדכונים שוטפים

חיסכון בגמל / צילום: Shutterstock

התקרה בגמל להשקעה מתעדכנת: כמה ניתן יהיה להפקיד בשנה הבאה?

בקופות הגמל להשקעה ניתן כיום להפקיד סכום של עד 81.7 אלף שקל בשנה וליהנות מהטבת מס משמעותית ● החל מ-1 בינואר התקרה מתעדכנת בהתאם לאינפלציה

iRobot. חשש ביחס לתפעול האפליקציה / צילום: Reuters, St Petersburg Times

המתחרות, המכסים וחבל ההצלה שנלקח: קריסת שואב האבק שחולל מהפכה בשוק

זה היה סיפור הצלחה קלאסי: שוק חדש, חברה שייסדו חוקרים מ-MIT, הצלחה בנאסד"ק ומכירות של עשרות מיליוני מכשירים בעולם ● אבל iRobot לא הצליחה לעמוד מול השטף מסין ולא התאוששה מביטול הרכישה של אמזון. המכסים המוגדלים שהטילה ארה"ב היו הקש האחרון

משרדי סלקום / צילום: עוזי פורת

שירותי האינטרנט של לקוחות סלקום חזרו לפעילות: "מתחקרים את האירוע"

לקוחות חברת סלקום דיווחו על תקלות בשימוש באינטרנט ● בסלקום מעדכנים: "השירות חזר לפעילות. אנחנו מתחקרים את האירוע ומתנצלים על אי-הנוחות"

עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה? / צילום: ap, Mark Baker

הנתונים חושפים: עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה?

הפיגוע הקטלני בסידני היכה את העולם בהלם, אבל האם הכתובת הייתה על הקיר? ● התמונה העולה מהנתונים היא חד משמעית: האנטישמיות באוסטרליה מזנקת, ומגיעה לרמות שהמדינה לא ידעה כמותן ● וגם: איך מושפעות מזה הקהילות היהודיות?

הקמפוס של אנבידיה שצפוי לקום בקריית טבעון (בעיגול: ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה) / צילום: באדיבות אנבידיה

הארנונה שתגיע לקריית טבעון והמועצה שתקבל פרס ניחומים: 5 הערות על הקמפוס החדש של אנבידיה

מהארנונה, דרך המפסידה הגדולה ועד הקיבוץ הקטן שמרוויח בעקיפין: פרטים חדשים על העסקה של אנבידיה בקריית טבעון שמתקדמת בצעדי ענק

אביגדור קפלן / צילום: יונתן בלום

"אנחנו עם של בכיינים. רבים ממי שעוזבים היום, יחזרו": אביגדור קפלן מציג את הפתרונות לבעיות הכי בוערות בישראל

האיש שניהל את גופי הבריאות והביטוח מהגדולים במשק, החליט לחזור להיות סטודנט כדי להתמודד עם פצצה מתקתקת של החברה הישראלית: משבר הביטוח הסיעודי ● בראיון מיוחד הוא מנתח את הזינוק בעלויות המערכת ומציע רפורמה שתאחד את כלל תקציבי הטיפול תחת קורת גג אחת ● וגם: איך להישאר חיוני בגיל השלישי וכמה חשובה המלחמה בבדידות