גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אל-על מחקה הרווח הנקי: 5 מ' ד' ב-2017 לעומת 80 מ' ב-2016

הרווח השנתי של חברת התעופה כמעט והתאפס, על רקע עלייה בהוצאות שכר ודלק וכן בהוצאות תחזוקה ■ שכר של 2.8 מיליון שקל למנכ"ל הפורש דוד מימון ■ המניה השלימה צניחה של כ-50% בשנה האחרונה ■ עם אילו אתגרים מתמודדת החברה?

חברת התעופה אל-על סיכמה הבוקר (ד') את 2017 במגמה שלילית במיוחד: הרווח השנתי שלה נחתך ביותר מ-90% והסתכם בכ-5.7 מיליון דולר. הרבעון הרביעי של השנה החולפת הסתיים בהפסד כבד של כ-27 מיליון דולר, לעומת רווח נקי של כ-2 מיליון דולר שהציגה ברבעון המקביל של 2016. מניית אל-על  הגיבה לדוחות בירידות והשלימה צניחה של כ-50% בשנה האחרונה. שווי החברה הנוכחי עומד על כ-600 מיליון שקל.

בפעילות השוטפת הציגה אל-על בסיכום שנתי שיפור של כ-3% בהכנסותיה, שהגיעו ל-2.1 מיליארד דולר. אולם הרווח הגולמי שלה נחלש ב-13% ל-348 מיליון דולר, והרווח התפעולי צנח ביותר מ-70% ל-29 מיליון דולר, וזאת אחרי עלייה בהוצאות המכירה הוצאות הנהלה וכלליות.

בסיכום שנתי מציגה אל-על עלייה של 16% (כ-80 מיליון דולר) בהוצאות השכר הכוללות שלה, שהגיעו ליותר מ-560 מיליון דולר. העלייה מיוחסת, בין היתר, להתחזקות השקל לעומת הדולר, עלייה בכמות העובדים ובשעות הפעילות, השפעת הסכמי עבודה שנחתמו עם עובדי החברה, עלייה בשכר המינימום, מענקים בגין רווחי 2016. הוצאותיה של חברת התעופה על דלק סילוני (דס"ל) עלו בכ-11% (41 מיליון דולר) לכ-430 מיליון דולר, וזאת בהשפעת עליית מחירי הנפט, שלפי אל-על קוזזה בחלקה באמצעות עסקאות גידור.

בסיכום הרבעון הרביעי של 2017 רשמה אל-על צמיחה של 11% בהכנסותיה, שהגיעו ל-512 מיליון דולר, וזאת בזכות עלייה בהכנסות מנוסעים והשפעה חיובית של שערי מט"ח. אולם בדומה לסיכום השנתי, גם ברבעון סבלה החברה מעלייה בהוצאות ההפעלה שלה, שהושפעו בעיקר מעלייה בהוצאות שכר והוצאות על דס"ל, וכן מעלייה בהוצאות תחזוקה. אלה הובילו לשחיקה של 27% ברווח הגולמי הרבעוני שלה, ל-47 מיליון דולר ולהפסד תפעולי שצמח פי 4.5, והגיע ל-33 מיליון דולר, והוביל לשורה התחתונה השלילית.

אל-על, שבה שולטים בני הזוג תמי ודדי בורוביץ' יחד עם פויו זבלדוביץ' באמצעות חברת כנפיים, מציעה טיסות לכ-35 יעדים ישירים בכ-25 מדינות ברחבי העולם, באמצעות 44 מטוסי נוסעים, וב-2017 הפעילה כ-285 טיסות שבועיות לכל כיוון והעסיקה יותר מ-6,200 עובדים. החברה מדווחת, על בסיס נתוני רשות שדות התעופה, כי תנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג (נכנסים ויוצאים) עלתה אשתקד בכ-16.5%, והגיעה ליותר מ-20 מיליון נוסעים.

למרות זאת, מספר הנוסעים של אל-על עלה בשיעור מתון של כ-2% ל-5.6 מיליון, ונתח השוק הכולל שלה ירד ל-28.5%, לעומת 32.6% ב-2016, בשעה שתפוסת הנוסעים במטוסיה עלתה לכ-85% לעומת 84% ב-2016. 

מה שעשוי להדאיג את אל-על היא לא רק העובדה שיותר ויותר נוסעים בוחרים לטוס דרך יעדי ביניים בדרך לארה"ב או ליעדים במזרח הרחוק, אלא שגם חברות הלואו קוסט מתחזקות משמעותית. אל-על הודיעה בתחילת השנה על מחיקת המותג UP, שאמור היה להיות המענה שלה לחברות הלואו קוסט, אולם לא הצליח לספק את המענה.

בזירת חבילות הנופש קיוותה אל-על להתחרות בשוק המקומי באמצעות מיזוג ישראייר לתוך החברה-הבת סאן דור, אולם העסקה נדחתה על-ידי הממונה להגבלים עסקיים (ישראייר ואל-על אמורות להגיש ערעורים על התנגדות זו). 

שיאן השכר

שיאן השכר באל-על ב-2017 היה המנכ"ל הקודם שלה, דוד מימון, שפרש מהתפקיד בחודש שעבר, ועלות העסקתו אשתקד עמדה על 2.8 מיליון שקל. אילו המנכ"ל הנוכחי, גונן אוסישקין, הסתפק ב-1.65 מיליון שקל במסגרת תפקידו הקודם כסמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים.

אלי דפס, יו"ר אל-על בהיקף משרה של 70%, שנכנס לתפקיד בחודש יוני 2017, נהנה מתגמולים של כ-630 אלף שקל. היו"ר הקודם, עמיקם כהן, שהיקף משרתו עמד על 40%, הסתפק בכ-440 אלף שקל, זאת נוסף על 1.8 מיליון שקל ששילמה אל-על לדירקטורים שלה, ובהם יעל אנדורן, לשעבר מנכ"לית משרד האוצר, ופיני (פנחס) גינזבורג, בעל עניין בחברה. 

תחרות מחברות הלואו קוסט 

כאמור, את שנת 2017 סיכמה אל-על עם תנועת נוסעים (הלוך ושוב) של 5.66 מיליון, מספר המשקף יציבות ביחס לשנה קודמת (גידול סמלי של 2%) אלא שביחס לשיעור הגידול במספר הכולל בתנועת הנוסעים, שינוי שעמד על 16% ליותר מ-20 מיליון נוסעים, הנתח הפוטנציאלי של אל-על קטן לטובת החברות הזרות, ובראשן טורקיש איירליינס שהגיעה ב-2017 לתנועה של יותר ממילון נוסעים.

מה שצריך להדאיג את אל-על היא לא רק העובדה שיותר ויותר נוסעים בוחרים לטוס דרך יעדי ביניים בדרך לארה"ב או ליעדים במזרח הרחוק - מנדט שעליו רוכבת בהצלחה גם חברת התעופה הרוסית אירופלוט, שבסיכום שנת 2017 דורגה כחברת התעופה הזרה השנייה בהיקף פעילותה בישראל.

אלא שגם חברות הלואו קוסט מתחזקות משמעותית: את החודשים הראשונים של שנת 2018 סיימה איזי ג'ט כחברת התעופה הזרה המובילה בישראל, וביחד עם חברת הלואו קוסט ההונגרית וויז אייר הן קוצרות גידול של עשרות אחוזים בהיקף הנוסעים.

הסיבה לכך נעוצה בשינוי תפיסתי שאימצו הנוסעים לא רק בישראל בנוגע לחוויית הטיסה: חברות הלואו קוסט הצליחו לחנך את הנוסעים שהטיסה היא לא החוויה, אלא האמצעי להגיע ממקום למקום, ומכאן שבעבור חיסכון הנוסעים מוכנים לוותר על ארוחה ועל מושב מתכוונן בלי כל בעיה - תפיסה שמחלחלת גם למגזר העסקי בפן ההתייעלות של חברות על הוצאות הנסיעות לחו"ל של עובדיהן.

המגמה של התחזקות חברות הלואו קוסט בעולם מחייבת את כל חברות הלגאסי לפעול. מי שלא יקרא את המפה נכון, ייצא מהמשחק. בארה"ב וגם באירופה חברות התעופה אימצו מודלים של לואו קוסט מזה שנים עם תמחור דינמי, וכעת אל-על מיישמת את הרעיון גם במחירון שלה. הנוסעים יבחרו אם לטוס לואו קוסט במסגרת טיסה סדירה (על יתרונות שעות ההמראה למשל) ולשלם בהתאם מבלי היכולת לבטל את הכרטיס - או לרכוש כרטיס גמיש במחיר יקר יותר. כרטיס ביניים יאפשר לכלול מזוודה. תמחור כזה מיישמת אל-על בשלב ראשון בטיסותיה לאירופה, אולם יש להעריך כי בשלב הבא היא תיאלץ ליישמו גם בטיסות הטראנס-אטלנטיות.

במקביל הודיעה אל-על בתחילת השנה על מחיקת המותג UP, שאמור היה להיות המענה שלה לחברת הלואו קוסט אולם לא הצליח לספק את המענה. 

תחרות עם אייר אינדיה

ולא רק בעולמות הלואו קוסט והטיסות לאירופה ולאגן הים התיכון - אל-על ניצבת בפני אתגר בתחרות על הקווים הטראנס-אטלנטיים, כאשר מחר (ה') תצא לדרך טיסתה הראשונה של אייר אינדיה בקו מתל-אביב לדלהי - לראשונה תיפתח תחרות בטיסה ישירה להודו, קו בו אל-על פועלת בבלעדיות בטיסותיה למובמאי.

אולם זו הצרה הקטנה יחסית: אייר אינדיה תטוס מעל שמי ערב הסעודית במסלול הקצר בשעתיים מזה שאל-על נאלצת לטוס בו - דבר שמתורגם לחיסכון בעלויות ובתמחור לצרכנים. מדובר בטיסה הראשונה בקו לישראל וממנה שתעבור מעל שמי ערב הסעודית.

איגוד הטייסים פנה לאחרונה לממשל האמריקאי, בדרישה כי יתערב ויאפשר גם לאל-על להתחרות בחברות הזרות בכך שתטוס מעל שמי ערב הסעודית בעצמה. גם יו"ר ועד טייסי אל-על, רן אלקבץ, יצא בראיה דומה, לפיה יש לאפשר לאל-על תחרות הוגנת, ומצהיר כי כל הטייסים מוכנים ורוצים לטוס מעל שמי המדינות העוינות.

התמרוץ לחברות הזרות דוגמת אייר אינדיה להפעיל קווים לישראל מגיע גם בעידוד הממשלה. משרד התיירות הפעיל לחצים על החברה ההודית לאור הפוטנציאל שהוא מזהה בהבאת תיירים מהודו לישראל - פוטנציאל זה מזכה את חברת התעופה הלאומית של הודו במענקים של מאות אלפי שקלים בשנה.

ערוץ של שמיים פתוחים דרך סעודיה יכול להביא לישראל גם חברות תעופה חדשות כמו סינגפור איירליינס וגם לאפשר לחברות הפועלות כבר היום לייעל את מסלולן דוגמת קתאי פסיפיק בקו להונג-קונג.

במקביל מתעתדת אל-על להגביר את התחרות בקווים לארה"ב, היעד מספר 1 שלה: החברת תתחרה ביונייטד עם הפעלת טיסה בקו ישיר לסן פרנסיסקו (תגובת יונייטד כפי שהכריזה היום היא להגדיל את מספר המושבים בקו עם החלפת מטוס לבעל קיבולת של כ-350 נוסעים). לצד הקווים לבוסטון, מיאמי ולוס אנג'לס, אל-על תגביר במקביל את מספר הטיסות היומיות שלה לניו-יורק. 

בזירת חבילות הנופש, אל-על קיוותה להתחרות בשוק המקומי באמצעות מיזוג ישראייר לתוך החברה-הבת סאן דור. עסקת המיזוג נדחתה על-ידי הממונה להגבלים עסקיים (ישראייר ואל-על אמורות להגיש ערעורים על התנגדות זו). נימוקי הרשות התייחסו לחשש מהיעדר תחרות בקו לאילת ובסוגיית ביטחון הטיסות כשאל-על, כך נומק, עשויה למדר את ארקיע.

הסיבה לכך היא שאגף הביטחון של אל-על הוא שאחראי על כל נושא הביטחון התעופתי של החברות הישראליות בנמלי התעופה השונים בעולם. האגף מתוקצב ב-825 מיליון שקל בשנה מהאוצר. החשש שהעלתה רשות ההגבלים העסקיים מתייחס לאבסורד המסוים לפיו אל-על אחראית על קיום הטיסות של המתחרות שלה.

לאחרונה אף העלתה אל-על חשש כי מאות טיסות של חברות תעופה ישראליות יבוטלו לאור מחלוקות עם משרד החוץ (האמון על כוח-האדם בנושא ביטחון הטיסות). אחרי דין ודברים והחלפת האשמות הדדיות בין מנכ"ל אל-על (דוד מימון בשעתו), משרד החוץ וארקיע, שטענה כי יש להפקיע את הנושא מאל-על לאלתר - הושג הסכם שיאפשר להגדיל את התקנים לאנשי הביטחון ולהוציא את הטיסות כמתוכנן. 

אתגרים גם בתוך החברה

המנכ"ל הנכנס של אל-על, גונן אושיסקין, ניצב בפני אתגרים גם בתוך החברה: בימים אלה מצויה ההנהלה וועד טייסיה בשיחות קדחתניות שאמורות להוביל להסכם חדש. ההסכם הזה נובע מכניסת תקנות טיס חדשות לתוקף, תקנות המגדירות את שעות הטיסה המותרות ואת הרכב הטייסים הנדרש בכל קו. השיחות מתנהלות באמצעות מגשר.

בזווית חוויית הלקוח, בשנה החולפת נכנסו לצי של אל-על מטוסי הדרימליינר החדישים. עד כה נכנסו לפעילות 4 מתוך 16 מטוסים בהם הצטיידה אל-על. השימוש במטוסים החדישים של בואינג יאפשר לא רק להעניק חוויה טובה יותר לנוסעים אלא גם לחסוך בעלויות הדלק. מטוסים אלה עשויים מחומרים קלים יותר, והם חסכניים בכ-30% בתצרוכת הדלק.

נושא אחר שמטריד את אל-על, כמו גם את הענף התיירות כולו, הוא שער הדולר הנמוך: החברה מוכרת כרטיסים במחיר דולרי אולם משלמת משכורות בשקלים. הדולר הנמוך אולי מיטיב עם הנוסעים אולם גורע מהכנסות העוסקים בענף.

עוד כתבות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באסיה; הניקיי צולל ב-2%

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות