הקרנות שרוצות להיות ראשונות במירוץ הרכב האוטונומי

השקעה בחברות לכל אורך "שרשרת המזון" של כלי הרכב של המחר - החל ביצרני סוללות, דרך חברות המפתחות שבבים ייעודיים ותוכנות לכלי רכב חכמים ועד ליצרני המכוניות עצמן - אפשרית באמצעות מוצרי מדד ייעודיים • מדריך קרנות נאמנות

מפעל של ג'נרל מוטורס לייצור מכוניות חשמליות בסין / צילום: Norihiko Shirouzu / רויטרס
מפעל של ג'נרל מוטורס לייצור מכוניות חשמליות בסין / צילום: Norihiko Shirouzu / רויטרס

עדיין לא הגענו ליום שבו המכונית שלנו תיקח אותנו בעצמה לעבודה או לים, אבל כבר עכשיו אפשר להשקיע במוצרי מדד שעוקבים אחרי מניות של חברות המתמחות בפיתוח וייצור כלי הרכב של המחר.

מאז ומעולם התפתחויות טכנולוגיות משכו עניין רב בקרב אנשי עסקים ומשקיעים. הפוטנציאל הגלום בפיתוח טכנולוגיה חדשה - שתשנה את העולם, ועל הדרך גם תניב רווחים אדירים - מעסיק מדי יום יזמים בכל רחבי העולם. עם זאת, הסיכוי לזהות מראש את אותה חברה קטנה שתפרוץ ותביא לעולם את הדבר הגדול הבא, די נמוך - אחרת רובנו היינו שמים את הכסף שלנו בנטפליקס או במובילאיי בתחילת דרכן. למרות זאת, למזלנו, עולם ההשקעות של ימינו מאפשר לנו להיחשף למגוון טכנולוגיות חדשניות בראשית דרכן, באמצעות מכשירי השקעה כמו תעודות וקרנות סל.

קרנות סל עם חשיפה לתחום הרכב האוטונומי
 קרנות סל עם חשיפה לתחום הרכב האוטונומי

אחד הפיתוחים שמציתים בשנים האחרונות את עניין המשקיעים הוא הרכב האוטונומי - אותה מכונית עתידנית, שתיקח אותנו למחוז חפצנו בלי שנידרש ללחוץ על דוושות הגז או הבלמים. חברות רבות מענפי הרכב והטכנולוגיה משקיעות משאבים אדירים בתחום זה ונמצאות כיום במירוץ שתכליתו להיות הראשונה שתשיק רכב אוטונומי להמונים.

קשה לקבוע מי יהיו החברות המנצחות במרוץ, ולכן הפתרון עבור משקיעים שמבקשים לקבל חשיפה לתחום זה, הוא להתמקד באותן תעודות וקרנות סל שעוקבות אחר מניות של חברות מנישה זו.

קרן EKAR - קטנה וממוקדת

לפני חודש הושקה בארה"ב קרן סל חדשה, שמספקת חשיפה ממוקדת מאוד לנישת המכוניות שישלטו בעתיד, הן כלי רכב אוטונומיים והן חשמליים. הקרן, ששמה המלא Innovation Shares NextGen Vehicles & Technology (טיקר: EKAR), כוללת חברות גלובליות העוסקות באחד מתוך ארבעה תחומים: ייצור סוללות לכלי רכב, ייצור כלי רכב אוטונומיים או חשמליים, אספקת חלקים נלווים לכלי רכב אלה ופיתוח שבבים ייעודיים או תוכנות לכלי רכב אוטונומיים.

המדד שאחריו עוקבת EKAR כולל כיום 62 מניות, ומשקלן במדד נקבע לפי שווי שוק עם תקרת משקל של 7% למניה ועד 40% לתחום מסוים. מבט על רשימת החברות המרכיבות את המדד מגלה שמות מוכרים כמו אינטל (שמפתחת רכב אוטונומי וחלקים נלווים לרכב באמצעות מובילאיי), אלפבית (החברה האם של גוגל), אפל (שמפתחת מערכות הפעלה מובנות לכלי רכב) ויצרנית השבבים הגרפיים המתקדמים NVIDIA.

קרן KARS - עם הפנים לסין

EKAR איננה הקרן היחידה שמתמקדת בפיתוח וייצור כלי רכב חשמליים ואוטונומיים. בינואר הושקה קרן סל דומה, תחת הסימול KARS, של חברת KraneShares, המתמחה בסלי השקעה עם קריצה לשוק הסיני.

הקרן, שכוללת גם היא 62 מניות, עוקבת אחר מדד השונה מהמדד של EKAR בשני אופנים: תקרת המשקל בו נמוכה יותר ועומדת על 5%, ובמדד עצמו ניתן למצוא הרבה יותר חברות סיניות.

בכלל, הקשר בין המדינה המאוכלסת בעולם לתחום הרכב החשמלי והאוטונומי הוא הדוק ביותר. הממשל הסיני שם לו למטרה לצמצם את פליטות הפחמן במדינה בשנים הקרובות, ואחד הצעדים המשמעותיים להשגת יעד זה הוא הפחתת מספר כלי הרכב המונעים בבנזין ומעבר ליותר כלי רכב חשמליים.

כבר כיום יש בסין יותר מכוניות חשמליות מכל מדינה אחרת בעולם (כולל ארה"ב), וחברות סיניות רבות המעורבות בפיתוח וייצור רכבי המחר נהנות מתמיכה ממשלתית.

קרן LIT - הטכנולוגיה שתניע את המחר

מעבר לשתי הקרנות הראשונות, שמתמקדות בחשיפה ישירה לכלי רכב חשמליים ואוטונומיים, יש קרנות אחרות, העוקבות אחר טכנולוגיות רלוונטיות לתחום זה. אחת מהן היא Global X Lithium & Battery Tech, שהושקה ב-2010 ומנהלת כיום קצת יותר ממיליארד דולר.

הקרן עוקבת אחר מדד של חברות המעורבות בכרייה ועיבוד של ליתיום וייצור סוללות ליתיום. סוללות אלה הן הכוח המניע את כלי הרכב החשמליים כיום, והן מתפתחות והולכות משנה לשנה. בעוד רוב הליתיום המיוצר כיום נמצא בשימוש תעשייתי, מרבית הצמיחה הצפויה בביקוש לליתיום מגיעה מתחום הסוללות לכלי רכב חשמליים ואוטונומיים. ייצור של רכב חשמלי אחד כרוך בעיבוד של 62 ק"ג של ליתיום, לעומת 11 גרם בלבד בייצור סמארטפון.

התחזיות הן לצמיחה מואצת של כלי רכב חשמליים בעתיד, כשעד שנת 2040 צפויים 54% מכלי הרכב החדשים שיגיעו לשוק להיות מונעים בחשמל. בעקבות כך, צפוי הביקוש לליתיום להמשיך לעלות, ומכיוון שמדובר במתכת שההיצע שלה מוגבל - סביר להניח שגם מחירה יעלה בהתאם.

שלוש החברות שתופסות את עיקר הנפח במדד, הן חברות הכורות ליתיום ומוכרות אותו ליצרניות הסוללות. שלוש מניותיהן מהוות יחד כמעט 40% מהמדד, כש-32 מניות נוספות משלימות את יתרת המדד. אם תהיתם, מניית טסלה זוכה במדד זה לנתח של 4.6% בלבד.

מעבר לרכב אוטונומי - ROBO ו-BOTZ

לבסוף, יש עוד שתי קרנות סל, שעליהן כבר כתבתי בעבר בהרחבה במדור זה, המתמקדות בנישה מעט רחבה יותר - רובוטיקה ואוטומציה. קרן הסל הראשונה שהושקה בתחום זה, באוקטובר 2013, היא Robo Global Robotics & Automation (סימול: ROBO), שמכילה מספר רב של חברות מכל התחומים, העושים שימוש ברובוטים בתהליך הייצור, או שמפתחות רובוטים בעצמן.

קרן סל דומה, שהושקה במהלך 2016, היא הקרן Global X Robotics & Artificial Intelligence, שכוללת מספר מצומצם יותר של מניות, אבל עם נציגות רבה יותר של חברות מחוץ לארה"ב (בעיקר ביפן).

שתי קרנות הסל האלה גייסו סכומים אדירים במהלך 2017, ומנהלות כעת כ-2.5 מיליארד דולר כל אחת. בעוד הן אינן בהכרח מתמקדות בחברות הקשורות לפיתוח כלי הרכב האוטונומיים, קיים מתאם די גבוה בין ביצועי המדדים שאחריהם הן עוקבות למדדים של KARS ו-EKAR.

אז עוד לא הגענו ליום שבו כלי הרכב שלנו מסיע אותנו בזמן שאנחנו קוראים ספר או משחקים בסמארטפון, אבל כבר אפשר ליהנות מהצמיחה של השוק הזה. מיצרני סוללות, דרך החברות המפתחות שבבים ותוכנות לכלי רכב חכמים ועד ליצרני המכוניות עצמן, השקעה בחברות לכל אורך "שרשרת המזון" של כלי הרכב של המחר אפשרית באמצעות מוצרי מדד.

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. לכותב יש אינטרס אישי באמור לעיל, וכן יובהר כי חלק מהמוצרים המצוינים לעיל מנוהלים על ידי לקוחות החברה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא, ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו.