השופט מודריק על מתווה החנינות החדש: "זה כמו בומרנג"

הנשיא ריבלין ושרת המשפטים שקד הודיעו הבוקר גיבשו מתווה חנינות מיוחד לרגל יום העצמאות ה-70 של ישראל ■ השופט המחוזי לשעבר עודד מודריק: "לתת חנינות בגלל שהמדינה חוגגת יום הולדת? דווקא בגלל זה צריך להגן על הציבור"

השופט עודד מודריק / צילום: יונתן בלום
השופט עודד מודריק / צילום: יונתן בלום

ביקורת של שופט מחוזי לשעבר על מתווה החנינות לכבוד שנת ה-70 למדינה, שעליו הודיעו היום (ב') נשיא ראובן ריבלין ושרת המשפטים איילת שקד: פרופ' עודד מודריק, לשעבר סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב ומרצה באוניברסיטת אריאל, התריע היום מפני מתן חנינות באופן גורף לעבריינים בשנת ה-70 למדינה.

"אני מאוד מקווה שהחנינות תהיינה חנינות פרטניות שמונחות על-פי קריטריונים ללא אפליה וללא הגזמה שעבריינים זוכים לניקיון כללי. למה? בגלל שהמדינה חוגגת יום הולדת? דווקא בגלל זה צריך להגן על הציבור", מסר מודריק.

לדברי השופט בדימוס, "אפשר לצאת מגדר הרגיל, אבל צריך להיזהר מחגיגות רחבות-היקף, כי זה כמו בומרנג - עבריינים ישתחררו ויחזרו לעולם הפשע".

מודריק הוסיף ואמר כי הקריטריון של נפגעים שעברו התעללות על-ידי נפגע עבירה, כמו יונתן היילו (שמרצה עונש מאסר בגין הריגת אדם שאנס אותו)- לדעתי מגיעה לו חנינה של קיצור עונש".

מודריק ציין כי הוא סבור שמחלקת החנינות במשרד "לא תיתן לנשיא ולשרת המשפטים להגזים". 

מתווה חנינות מיוחד לרגל יום העצמאות ה-70

מוקדם יותר היום הודיעו הנשיא ריבלין והשרה שקד כי לרגל יום העצמאות ה-70 למדינת ישראל, הם גיבשו מתווה חנינות מיוחד, המבוסס על שיקולי חסד ורחמים ו"תקנת השבים" (העיקרון במשפט העברי, לפיו ניתן להיטיב עם עבריין המתקן דרכו).

לפי ההודעה, במסגרת "מתווה ה-70", השימוש בסמכות החנינה יהיה רחב מן הרגיל, ויינתן משקל מיוחד למאפיינים ולנסיבות אישיות ומשפחתיות, וכן לתהליכי טיפול ושיקום, שיפורטו בהמשך, אך לא תינתן חנינה כללית גורפת. עם זאת, החנינות יינתנו רק לאחר הגשת בקשת חנינה, שקילת כל מקרה לגופו, ולאחר קבלת חוות-דעת שרת המשפטים, כל זאת כדי להבטיח שחנינות שיינתנו במסגרת "מתווה ה-70" לא יסכנו את הציבור ולא יפגעו באכיפת החוק.

המתווה המיוחד שגובש יבחן בקשות חנינה ב-3 נושאים: מתן חנינה לאסירים, הקלה בעונשי קנסות וכן מחיקת מרשם פלילי בהיקף רחב לחיילים ומשרתי השירות הלאומי - מהלך יזום לביסוס מנגנון ייעודי בשיתוף בית הנשיא, מחלקת החנינות במשרד המשפטים וצה"ל, בהובלת חיל החינוך והנוער שמטרתו לסייע בידם להשתלב בחברה האזרחית בתום שירותם.

ביחס לכל בקשה, ייבדקו מאפיינים אלה: חומרת העבירה ונסיבותיה, משך ריצוי המאסר, עבריינות חוזרת (רצידיביזם), מסוכנות, התנהגות בכלא, חרטה, תהליכי טיפול ושיקום, עמדת נפגעי עבירה במקרים המתאימים ועוד. עם זאת, לא תינתן חנינה לאסירים שהורשעו בעבירות רצח והריגה עבירות ביטחון, עבירות מין ועבירות הנתונות לסמכות בית הדין הצבאי.

מתן החנינה יישקל בדרך של קיצור תקופת המאסר, כך שהאסירים יוכלו לעמוד בפני ועדת השחרורים, אשר תשקול לשחרר אותם כאסירים ברישיון בשחרור מוקדם. כמו כן תיבחן חנינה להקלה בעונשי קנסות לאנשים מעל גיל 75 ולמי שמונה לו אפוטרופוס. ככלל, בקשות החנינה להקלה בעונשי קנסות יטופלו רק לאחר מיצוי ההליכים במרכז לגביית קנסות.

לדברי הנשיא והשרה, בין היתר תישקל מתן חנינה לאסירים בעלי המאפיינים המפורטים להלן, שריצו לפחות שליש מתקופת מאסרם:

אסירים הסובלים ממחלות קשות
אסירים בעלי לקויות קשות
אסירים מעל גיל 70
אסירים שילדיהם הקטינים מטופלים על-ידי מי שאינו הורה שלהם, בשל המאסר
אסירים שעברו התעללות על-ידי נפגע העבירה
אסירים המרצים מאסר חלף קנס
אסירים המרצים עונש מאסר ראשון של עד שנתיים

בהתייחסו למתווה ה-70 אמר הנשיא ריבלין: "אופייה של חברה נבחן לא פחות באופן שבו היא רואה את אסיריה ומורשעיה כחלק בלתי נפרד ממרכיבי הזהות שלה... אני מבקש לראות בשנת ה-70 למדינת ישראל את הזדמנות להושיט יד ארוכה, יד מסייעת, הזדמנות לעצור, להתבונן ולראות את מי שאולי איננו רואים מספיק בימי שגרה. להשיב אל תוך הקולקטיב שלנו, גם את מי שיצא ממנו ונמצא ראוי לשוב. זה נכון לנו כעם, זה נכון לנו כחברה, זה ראוי להם כיחידים".

גם השרה שקד בירכה על גיבוש המתווה והוסיפה: "חגיגות שנות ה-70 להקמת מדינת ישראל הן הזדמנות טובה להפעיל את מידת הרחמים ולשתף בחגיגות גם אנשים שמעדו ולא פעלו על-פי החוק".

לדברי השרה שקד, "הקריטריונים המיוחדים מאזנים בין הגנה על נפגעי עבירה - ונוכח זאת מונעים חנינה מיוחדת למי שביצע עבירה חמורה כמו רצח, הריגה, עבירות מין או עבירות ביטחון - לבין התחשבות במצב מיוחד של אסירים בעבירות קלות יותר".