פייסבוק מגבילה פרסומאים לייצר מראש אומדן וזיהוי קהלים

חברות מדיה ודיגיטל גילו בימים האחרונים כי הרשת החברתית כבר לא מאפשרת לדעת את גודל הקהלים המותאמים אישית ואת פוטנציאל החשיפה אליהם • ככל הנראה, מדובר בניסיון של פייסבוק להתמודד עם פרשת חשיפת המידע על 51 מיליון משתמשים ע"י קיימברידג' אנליטיקס

פייסבוק / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
פייסבוק / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

על רקע סוגיות הפרטיות באירופה והחשיפות התקשורתיות על השימוש בנתוני המשתמשים של פייסבוק על-ידי קיימברידג' אנליטיקס, החלה פייסבוק לצמצם את האפשרות לייצר מראש אומדן קהלים (custom audience) במערכות הפרסום שלה.

בימים האחרונים גילו חברות מדיה ומשרדי דיגיטל כי פייסבוק לא מאפשרת לדעת את גודל הקהלים המותאמים אישית ואת פוטנציאל החשיפה לקהלים אלה. על-פי הערכות, מדובר רק בסנונית ראשונה של שורת מהלכים שמתעתדת פייסבוק לנקוט כדי להתמודד עם השלכות הממצאים שהתגלו לאחרונה.

בפרסום בפייסבוק ניתן לייצר קהל מרשימות ה"מוזרקות" למערכת הפרסומית של הרשת החברתית. זה יכול להיות רשימות מיילים, טלפונים וכדומה. למשל, ניתן היה לקחת רשימת מיילים של לקוחות פוטנציאליים שבהם הארגון מעוניין, ולחפש באמצעותם את הקהל הרלוונטי בפייסבוק. חפיפה אינה קיימת בהכרח בין כתובות המייל לכתובות המשתמשים - כך למשל, ייתכן שכתובת מייל מסוימת היא כתובת עסקית של היוזר, ולכן הוא לא יימצא בפייסבוק כדי להגיש לו את הפרסום.

עד עתה ניתן היה לקבל אומדנים (במדרגות של אלף) כמה מתוך אלה שנכללים ברשימות נמצאים בתוך פייסבוק על-מנת לחזות אפקטיביות את אפקטיביות הפרסום. כעת פייסבוק חוסמת לחלוטין את האפשרות הזאת - מה שיקשה את ההערכה מראש לגבי עלות הקמפיין והאפקטיביות שלו. בסופו של דבר, שינוי זה לא אמור לשנות את מחיר הפרסום עצמו, כי הוא נעשה לפי חשיפה.

חברות הדיגיטל אמנם לא קיבלו הודעה רשמית, אך המהלך כבר נכנס לתוקף וחלקן מדווחות כי המערכת לא מאפשרת אומדני קהל זה מספר ימים.

פייסבוק עומדת בימים אלה בלבה של סערה תקשורתית, לאחר שנחשף כי מידע אודות 51 מיליון משתמשים של הרשת החברתית נאסף ללא אישורם ונעשה בו שימוש לצרכים פוליטיים - בין היתר על-ידי חברת קיימברידג' אנליטיקס. פרט לאי-הנעימות תקשורתית, כבר שילמה על כך פייסבוק בירידה בערך המניה שלה וכן בחקירות רגולטוריות שנפתחו נגדה ברחבי העולם.

כך למשל, נציבות הסחר הפדרלית בארה"ב הודיעה כי תחקור את פייסבוק בחשד שהפרה את תנאי השימוש בה. גם בישראל הודיעה בסוף השבוע האחרון הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים על פתיחת חקירה מינהלית בעניין פייסבוק, בעקבות הפרסומים הנוגעים להעברות המידע האישי מהחברה לחברת קיימברידג' אנליטיקס.