ארה"ב מגרשת 60 דיפלומטים רוסיים; גמול על ההתנקשות בבריטניה

ממשל טראמפ טרם נקט צעדים נגד מוסקבה בגין הבחישה הרוסית בבחירות לנשיאות, אך החליט שלא יוכל להחשות על ניסיון הרצח של מרגל רוסי לשעבר ברעל משתק עצבים בעיר בריטית ■ גם הקונסוליה הרוסית בסיאטל תיסגר

ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס

ממשל טראמפ הורה היום (ב') לגרש 60 דיפלומטיים רוסיים המוצבים בארה"ב ולסגור את הקונסוליה הרוסית בסיאטל כגמול על הנסיון לרצוח מרגל רוסי לשעבר ובתו בבריטניה בתחילת מארס ברעל משתק עצבים. ההתקפה מיוחסת לרוסיה מפני שהרעל פותח רק בה ואינו נמצא בחזקת שום מדינה אחרת, אך מוסקבה מעולם לא הודתה במעשה.

בשיחה עם עיתונאים אמר פקידים בכירים בוושינגטון, כי המגורשים - 48 דיפלומטים בשגרירות הרוסית בבירה ו-12 שמוצבים במרכז או"ם בניו-יורק - מעורבים בפעילות מודיעינית חשאית שמטרתה לפגוע בביטחון הלאומי של ארה"ב. לדברי הפקידים, הקונסוליה בסיאטל הייתה מוקד חשוב לפעילות מודיעינית רוסית בארה"ב.

גירוש הדיפלומטים וסגירת הקונסוליה הם הצעדים הקשים ביותר, ולמעשה הראשונים, שנקט ממשל טראמפ נגד רוסיה בתגובה על ניסיון ההתנקשות, שמהווה הפרה חמורה של ריבונות בריטניה, חברה בנאט"ו ובעלת ברית של ארה"ב. "(ההתנקשות) הייתה מאמץ נמהר של הממשלה (הרוסית) לרצוח אזרח בריטי ואת בתו על אדמת בריטניה, ברעל משתק עצבים", אמר אחד מפקידי הממשל. "אי אפשר להותיר מעשה כזה ללא מענה".

הקרבנות הם סרגיי סקריפל, מרגל רוסי לשעבר שערק לבריטניה וקיבל אזרחות בריטית, ובתו יוליה,אזרחית רוסיה שבאה לבקרו. יש הערכות שהרעל הוטמן במזוודתה לפני שעלתה לטיסה לבריטניה. השניים עודם נאבקים על חייהם בבית חולים בריטי.

צעדי הענישה של הממשל מבשרים, כנראה, שדונלד טראמפ נואש, לפחות בשלב זה, מהיזמה לפתח יחסים חמים עם רוסיה, רכיב חשוב בחזון מדיניות החוץ שלו. הוא נמנע בעקשנות מנקיטת צעדים נגד מוסקבה בגין הבחישה הרוסית במערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016, אולי בגלל חשש שמהלך כזה יצביע על כך שנצחונו בבחירות נובע מסיוע רוסי.

יתר על כן, העובדה שטראמפ לא מתח מעולם ביקורת על ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, עוררה חשדות שהוא פוחד ממנו. ראש CIA לשעבר, ג'ון ברנאן, אמר בשבוע שעבר כי "ייתכן שפוטין מחזיק בחומר כלשהו על טראמפ".

הסוגיה הזו עלתה שוב לסדר היום הציבורי לאחר שטראמפ בירך בשבוע שעבר את עמיתו הרוסי על נצחונו בבחירות למרות שבכירי המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן "הזהירו אותו" שלא יעשה כן כדי לא להעניק לגיטימציה לבחירות הפיקטיביות ברוסיה.

כמקובל לפני כל שיחה עם מנהיג מדינה זרה, מקבל נשיא ארה"ב - כל נשיא - נייר עבודה על היחסים בין שתי המדינות, על סלעי המחלוקת ועל נקודות ההסכמה. בכירי המועצה לביטחון לאומי - בדרך כלל היועץ לביטחון לאומי עצמו - מתדרכים את הנשיא ונותנים לו סיכום תמציתי מה לומר ומה לא לומר למנהיג הזר. במקרה של טראמפ מדובר בכרטיס גדול עם הנחיות קצרצרות.

היו בו שלוש המלצות: "לא לברך" (את פוטין על הניצחון בבחירות) באותיות גדולות, להעלות את הבחישה הרוסית בבחירות לנשיאות ב-2016 ולגנות את ניסיון הרצח בבריטניה. טראמפ פשוט התעלם משלוש ההמלצות. הוא ברך את פוטין ולא העלה כלל את הבחישה בבחירות ואת ניסיון הרצח.

"וושינגטון פוסט" דיווח, כי בבית הלבן פרצה "מהומה" לאחר סיום השיחה בין טראמפ לפוטין. נשמעו קריאות: "אל אלוהים, מה הוא עשה"? העובדה שטראמפ נמנע מלגנות את ניסיון הרצח בבריטניה נחשבת סטירת לחי לראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי. שמובילה מחאה כלל-מערבית על ההתקפה הרוסית על אזרחים בשטחה. ההימנעות מאיזכור ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות היא סטירת לחי לממסד הביטחוני בארה"ב ובמיוחד לסוכנויות המודיעין.

"האם (טראמפ) הוא בעד אמריקה והמערב או שהוא בעד רוסיה"? - אמר אז פרשן בתוכנית מלל טלוויזיונית.

הסנטור הרפובליקאי ג'ון מקיין, יו"ר ועדת השירותים המזוינים של הסנט, הגיב: "נשיא אמריקאי אינו מוביל את העולם החופשי באמצעות ברכות לדיקטטורים שניצחו בבחירות פיקטיביות. בברכו את ולדימיר פוטין, העליב טראמפ כל אזרח רוסי שנשללה ממנו הזכות להצביע בבחירות חופשיות והוגנות כדי לקבוע את עתידה של ארצו, לרבות הפטריוטים הרוסים הרבים מספור שנטלו על עצמם סיכונים רבים כדי למחות נגד משטר פוטין".

ייתכן שהצעדים שנקטה היום ארה"ב היום מעידים על כך שטראמפ החליט להראות שהוא אינו בובה של פוטין. "לממשלת רוסיה אנו אומרים, שכאשר רוסיה תוקפת ידידה של ארה"ב, יהיו לכך השלכות חמורות", אמר הפקיד האמריקאי הכביר. "כפי שאנו אומרים כל הזמן למוסקבה, הדלת לדו-שיח פתוח, אך רוסיה חייבת לשים קץ להתנהלותה הנמהרת".