נאחזות בכל שבב: מיזוגי הענקיות בתעשיית השבבים

עסקת המיזוג בין ענקית השבבים קוואלקום לבין NXP ההולנדית נמצאת במגעים מתקדמים • אם העסקה תצא לפועל, תואץ העלאת דירוג החוב של NXP לדירוג השקעה

ביתן של NXP בתערוכת האלקטרוניקה בלאס וגגאס / צילום: רויטרס
ביתן של NXP בתערוכת האלקטרוניקה בלאס וגגאס / צילום: רויטרס

חברת השבבים ההולנדית NXP Semiconductors (סימול: NXPI) נהנית בשנה האחרונה מחדשות טובות בעיקר - החל בתהליך רכישה על ידי חברת השבבים האמריקאית קוואלקום  ועד לביקושי שיא בשוק השבבים לתחומי הרכב ואבטחת מידע.

מניית NXPI מציגה ביצועי יתר, הן לעומת שוק המניות הכללי והן לעומת סקטור הטכנולוגיה, כשמתחילת 2018 רשמה עלייה של כ-3%, בהמשך לעליות דו-ספרתיות גבוהות גם בשנים קודמות.

בפרק האחרון של סאגת המיזוג בין קוואלקום ל-NXP, העלתה קוואלקום באופן רשמי את הצעת הרכש המקורית ב-16%, ל-44 מיליארד דולר, או ל-127.5 דולר למניית NXPI. עסקה זו, הגדולה בתולדות מגזר השבבים, משקפת את הרף הגבוה החדש שאליו הגיע שוק השבבים, בעקבות תהליך הקונסולידציה בשנים האחרונות. כתוצאה מתהליך זה, התחזק כוח המיקוח של חברות השבבים באופן משמעותי מול לקוחותיהן, כמו ענקיות האלקטרוניקה אפל וסמסונג בשוק הסלולר, סיסקו בשוק ציוד התקשורת או חברות הענן הגדולות אמזון, גוגל, מיקרוסופט ופייסבוק.

שוק השבבים הגלובלי הסתכם בשנת 2017 בכ-412 מיליארד דולר - צמיחה שנתית של 21.6% בהשוואה למכירות של 2016. השנה צובר שוק זה תאוצה משמעותית, ולפי הערכות אחרונות, בשנת 2018 צפוי להירשם שיא של מכירות שבבים במונחי היקף יחידות, עם יותר מטריליון שבבים.

אגח חברות השבבים
 אגח חברות השבבים

תחזית זו משקפת התעוררות בשווקים המסורתיים של הסלולר והמחשוב, המהווים יחד נתח גדול של כ-60% משוק השבבים הכולל, במקביל לצמיחה מואצת בשוקי הרכב ובתחומים נוספים, כמו מכשירים צרכניים חדישים, התקני אינטרנט של הדברים (IoT) ועוד. גורם נוסף המאיץ את הצמיחה בשוק השבבים הוא שוק הענן, המתאפיין בגידול מאסיבי של השקעות במרכזי מידע.

NXP היא דוגמה בולטת לאחת החברות המצליחות בתחום זה. לצד העליות במניה של NXPI, גם איגרות החוב של החברה זכו באחרונה להעלאת דירוג אשראי לדירוג השקעה על ידי S&P - מה שהוביל להתכווצות משמעותית במרווחי הסיכון וירידה חדה בתשואות על האג"ח.

נתח של 15% בשוק שבבי הרכב

סוד ההצלחה של NXP, שנוסדה כתוצאה מפיצול פעילות שבבים מתוך חברת פיליפס האירופית, הוא השינוי במעמדה התחרותי, תוך הגדרה ברורה של השווקים שבהם היא מעוניינת לפעול. אסטרטגיה זו באה לידי ביטוי במעמד תחרותי מוביל, כשחיזקה את מעמדה בראש רשימת ספקי השבבים לרכב, לאחר שרכשה ב-2015 את חברת Freescale - וכיום היא מחזיקה בכ-15% משוק שבבי הרכב.

מצב זה הוביל את NXP לרווחיות גבוהה יחסית בענף - מצב שאינו אופייני לשוק השבבים התחרותי. חברה זו, שמצליחה לשמור שנה אחר שנה על מעמדה בצמרת ספקיות השבבים המובילות לתעשיית הרכב, נמצאת כיום במגעים מתקדמים עם קוואלקום. העסקה עומדת בפני כמה מכשולים רגולטוריים בסין ובארה"ב, אבל אם תצא לפועל, הרכישה אמורה לחזק משמעותית את מעמדה של NXP בשוק השבבים ולהאיץ את תהליך העלאת דירוג החוב שלה לדירוג השקעה - ובכך לייצר רווחי הון מירידת התשואות על אג"ח NXP.

ל-NXP איגרת חוב דולרית לפדיון בשנת 2022, המשלמת קופון שנתי של 3.875%. איגרת זו נסחרת בתשואה של 3.9%, המשקפת מרווח של 137 נקודות בסיס מעל אג"ח ממשלתית אמריקאית ומח"מ של 4 שנים. לעומת זאת, איגרת מקבילה של קוואלקום לאותו מועד פדיון ב-2022, בעלת מח"מ 3.8 שנים, נסחרת בתשואה של 3.4%. כלומר, האג"ח של NXP מציעות תשואה עודפת של כ-0.50% לעומת האג"ח של קוואלקום, בעיקר בשל חוסר הוודאות לגבי עסקת המיזוג.

הרכישה של NXP עושה היגיון אסטרטגי עבור קוואלקום, שצריכה ליצור מגוון רחב יותר בהכנסותיה, ועלייה בתחרות בשוק הסלולר, הן מבחינה עסקית והן מבחינת שימוש במזומנים. NXP פועלת בשוק הצומח של שבבי הרכב, ואילו קוואלקום פועלת בשוק הדועך של הסלולר.

המיזוג עם NXP יאפשר לקוואלקום להוריד את החשיפה לתחום הסלולר לכ-50% לעומת חשיפה של 90% כיום. כמו כן, קוואלקום מחזיקה בקופת מזומנים נטו של כ-30 מיליארד דולר, כולה מחוץ לארה"ב, כאשר NXPI היא חברה אירופית - דבר שמקל על השימוש במזומנים ללא חבות מס.

גם לפני ההודעה על עסקת המיזוג, המגמה ב-NXP הייתה חיובית בזכות החשיפה לשווקים צומחים, רווחיות תפעולית משתפרת ותהליך הורדת המינוף של החברה. אמנם החוב עדיין לא בדירוג השקעה של מודי'ס ופיץ', אבל NXP נמצאת בדרך לקבלת דירוג כזה, כשהרכישה על ידי קוואלקום רק תזרז את התהליך ומשפרת את הסיפור עבור בעלי החוב.

■ הכותבים הם המנכ"ל המשותף של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל ואנליסט מאקרו וחוב בבנק. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.