חברות קורסות ומאות אלפי מפוטרים: היום שבו פייסבוק תיסגר

בעקבות המשבר: תרחיש דמיוני, ואולי לא כל-כך, שבו האימפריה החברתית נפרדת מאיתנו לתמיד • ממש לא בטוח שהתסריט הזה אופטימי - לעמק הסיליקון או לכלכלת העולם

מארק צוקרברג / רויטרס
מארק צוקרברג / רויטרס

ההודעה הייתה לקונית וקצרה: "חברת פייסבוק מודיעה שהלילה, 27.3.2021, בשעה 00:00 שעון קליפורניה, תופסק אספקת החשמל לשרתים שלנו ברחבי העולם. משתמשים שטרם הספיקו לגבות את תמונותיהם, או כל תוכן אחר שיקר לליבם, מתבקשים לעשות זאת בשעות הקרובות".

אחר כך הגיע ההסבר: "כפי שהודענו בינואר השנה, ההחלטות הרגולטוריות שפירקו את היחידות העסקיות של פייסבוק לגורמים עצמאיים, והקנסות הכבדים שהוטלו על החברה באירופה, בסין ובארצות-הברית, בסכום מצטבר של יותר ממאה מיליארד דולר - כל אלה אינם מאפשרים לנו לתפקד כחברה עסקית. אנחנו מודים מקרב לב למיליארדי החברים בקהילה שלנו, שנתנו בנו את אמונם במשך 17 שנות קיומנו, ומתנצלים שוב מעומק הלב על שלא השכלנו לשמור על פרטיותכם. נכשלנו בהגנה על המשאב הכי חשוב שהיה לפייסבוק, אתם המשתמשים. ספקים, לקוחות ושותפים עסקיים נדרשים החל ממחר בבוקר לפנות בכל עניין שהוא אל כונס הנכסים של החברה. תודה רבה לכולכם".

ההודעה הזו לא הפתיעה אף אחד. היה ברור לכל שאחרי הפרדת ווטסאפ מפייסבוק במרץ 2019, אחרי שחויבה למכור את מסנג'ר לגוגל במרץ 2020, אחרי שהוכרחה לאפשר להנהלת אינסטגרם לקנות את עצמה החוצה, ולאחר שעסקי המציאות המדומה של החברה הופרדו ממנה גם הם, לפייסבוק באמת לא נותרה זכות קיום עצמאית. לכך נוספו גם המגבלות החמורות שהושתו על החברה בנוגע לשימוש במידע הרב והמדויק שהיה לה על הגולשים ברשת.

בעבר הרחוק, עד לפני כשלוש שנים, הדבר אפשר לה לייצר פרסום מכוון ומדויק לקהל משתמשיה. המגבלות הפכו את הפרסום בפייסבוק ללא אפקטיבי לחלוטין, לא אטרקטיבי יותר מפרסום בערוצי הטלוויזיה המיושנים. התוצאה הייתה ירידה דרסטית בהכנסות וצמיחה דרמטית בחובות החברה. בצירוף הקנסות מהרגולטורים, לא היה לה שום סיכוי לשרת אי פעם את חובותיה.

גם אמזון וטוויטר ספגו

הכתובת הייתה על הקיר, הסכימו האנליסטים בקונצנזוס נדיר. הראשים המדברים בתוכניות הפיננסיות הזכירו שהמשבר הקשה של פייסבוק החל במרץ 2018, ובאמצעות גרפים מאירי עיניים הוליכו את צופיהם דרך דעיכתה הכואבת לאורך שלוש שנים. הגילויים על דליפת המידע הפרטי של 50 מיליון חברי פייסבוק, והשימוש בו כדי להשפיע על הבחירות בארצות-הברית, עוררו ביקורת נוקבת בקרב קהלים גדולים, שחלחלה עד לדרגים הפוליטיים הגבוהים ביותר.

מנכ"ל פייסבוק ומייסדה, מארק צוקרברג, נאלץ - אחרי מספרי חודשים של תרגילי השהייה משפטיים, יקרים ומתוחכמים, שלא הועילו לו אבל הרגיזו מאוד את בית המחוקקים - להגיע לשלושה ימים של עדויות בפני חמש ועדות חקירה שונות של הקונגרס האמריקאי. עייף ורצוץ, נרגז ומתוסכל, הוא נאלץ להסביר בפרטי פרטים איך אספה פייסבוק את המידע על משתמשיה, איך בנתה מודלים עסקיים רווחים להפליא על גבי המידע הזה, ומדוע לא הצליחה לשמור עליו בזהירות המתבקשת. החקירה בקונגרס הפכה מהר מאוד לחקירה פדרלית פלילית תחת אזהרה, מה שהביא להתפטרותו של צוקרברג באוקטובר 2018, ולהתרסקות כואבת של המניה.

שלושה חודשים לאחר מכן הודיע האיחוד האירופי שפייסבוק היא מונופול, קנס אותה ב-50 מיליארד דולר ואילץ אותה למכור את ווטסאפ ומסנג'ר, כדי לבלום את השתלטותה על שוק התקשורת. אחר כך היא אולצה לוותר במחירים מגוחכים על אינסטגרם ועסקי המציאות המדומה (גוגל ואפל, שתי חברות שהצליחו לחמוק מהאש, שמחו להתגייס לעזרה).

באמצע 2020 כבר היתה פייסבוק חברה בקריסה, שניסתה נואשות למצוא לעצמה כיוון עסקי חדש. כל שכבת המנהלים הבכירים עזבה את החברה בתוך שנתיים, וחלק לא מבוטל מהם הפכו ליעדים לחקירות פדרליות. אלפי עובדים ניסו לנטוש את הספינה הטובעת כל עוד יש עדיין משרות פתוחות בעמק הסיליקון.

זה לא היה פשוט. קריסתה של פייסבוק גררה חקירות רגולטוריות גם נגד טוויטר ואמזון, שתי חברות שהפכו גם הן את המידע האישי של המשתמשים לעסק מכניס במיוחד. טוויטר קרסה סופית לקראת סוף 2020. ביום שבו נסגרה הספיק נשיא ארצות-הברית לפטר את הסגן שלו בציוץ קצר, לקלל את נשיא צפון קוריאה בציוץ קצת יותר ארוך ולנתק את היחסים הדיפלומטיים עם ארגנטינה בציוץ שנכתב בחרוזים. אמזון החזיקה מעמד בקושי, חבולה ומוכה, תחת מגבלות חמורות ולאחר תשלום קנסות ענק. אלפי חברות אחרות, שהמודל העסקי שלהן נסמך על פייסבוק, אמזון וטוויטר, נפלו בזו אחר זו. היה זה אפקט דומינו הרסני שפלט מאות אלפי מפוטרים אל שוק העבודה החבוט וליבה את המשבר הכלכלי החמור בעמק הסיליקון, שהתרחב במהירות לכל רחבי ארצות-הברית ואירופה. אף אחד לא ממש התרגש כשסנאפ הודיעה על פשיטת רגל. לעולם היו צרות חשובות יותר.

נתניהו צפוי להתגעגע

ואצלנו? דף הפייסבוק הרשמי של ראש ממשלת ישראל היה פעיל מאוד בערב האחרון לקיומה של החברה. תחת הכותרת "הפוסט האחרון בהחלט" נפרד בנימין נתניהו מהפלטפורמה האהובה, שעל גביה החזיק במשך שנים את הדף הגדול ביותר בישראל, עם כארבעה מליון עוקבים. "עם ישראל, זהו הפוסט האחרון אותו אני כותב אליכם ישירות, ללא התערבות או עריכה של התקשורת השמאלנית והעוינת. במשך שנים הורגלנו כאן, בדף הפייסבוק שלי, לתקשורת ישירה ואמיתית, אמינה ואיכותית, באמצעותה העברתי לכם תמיד את האמת, את כל האמת ורק את האמת. אני אמשיך לתקשר איתכם, אזרחים יקרים, אבל תיאלצו לסנן את הרעש האנטי-ציוני מהכיסוי התקשורתי לגביי. וכמובן, זכרו תמיד: לא יהיה כלום, כי אין כלום".

רגעים אחדים לפני סגירתה הסופית של פייסבוק הודיעה שרת האוצר, התקשורת והמשפטים, מירי רגב, שממש כמו במרץ 2018, אז הקפיד הרגולטור המקומי לחקות את מקביליו מעבר לים, כך גם הפעם מדינת ישראל פותחת בחקירה חדשה נגד חברת פייסבוק המתפוררת. מקורות יודעי דבר דיווחו שמארק צוקרברג ועורכי הדין שלו נמלאו דאגה כשקיבלו את הידיעה.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.