אור עקיבא: "תקופת סלאח הסתיימה, לא יכתיבו לנו"

יעקב אדרי, לשעבר שר הקליטה, מתנגד לתכנית להוספת 3,000 יחידות דיור לעיר, בשל העדר פתרונות תשתיות ותחבורה • "אצלי לא יהיה בית ספר של 5 קומות"

 

 

יעקב אדרי - ראש עירית אור עקיבא / תמר מצפי
יעקב אדרי - ראש עירית אור עקיבא / תמר מצפי

סערה בדיון שהתקיים השבוע בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, בנוגע להפקדת תכנית המוסיפה קרוב ל-3,000 יחידות דיור לאור עקיבא, בשל התנגדות ראש העירייה יעקב אדרי, להפקדת התכנית.

מדובר על קרקע הממוקמת במזרח אור עקיבא, בין קניון אורות לבין הכניסה הצפונית לעיר. 1,600 יחידות דיור מתוך התכנית חלות על קרקע פרטית, ו-1,280 יחידות דיור חלות על קרקע מדינה ומתוכננות על ידי משרד השיכון. מדובר בבנייה רוויה שכוללת בניינים בני 6-21 קומות, כאשר בנוסף כוללת התכנית 24 אלף מ"ר שטחי מסחר ומשרדים בתחום הקרקע הפרטית.

בדיון שהתקיים השבוע בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, הביע אדרי התנגדות נחרצת לתוכנית, בין היתר בשל רצונו של צוות התכנון במחוז חיפה לשלב מסחר בבנייני המגורים, ובשל ההצעה לרכז שטחים ציבוריים במבני ציבור בני מספר קומות. "אני לא אוהב שכופים עליי דברים" אמר אדרי ל"גלובס". "אנחנו כבר לא בתקופה של סלאח, שהפקידים למעלה קובעים לנו איך נחיה. השילוב של מסחר בתוך בנייני מגורים נכשל כשלון טוטאלי באור עקיבא. אנשים רוצים לחזור מהעבודה לשקט שלהם. זה עובד אולי במקומות אחרים אבל לא באור עקיבא. לגבי מוסדות ציבור, מדברים איתי על בית ספר של 5 קומות, זה לא משהו שאני מוכן שיהיה אצלי".

אדרי הוסיף כי "באור עקיבא חיים 20 אלף תושבים, ומאושרות בה בלי התכנית הזאת 6,000 יחידות דיור, שזה עוד 24 אלף תושבים. עכשיו רוצים לאשר לנו מעל הראש תכנית של 3,000 יחידות דיור נוספות, כשאובייקטיבית העיר לא יכולה לבלוע את התוספת הזאת בלי פתרונות של תחבורה ובלי פתרונות של מבני ציבור. אף אחד לא מדבר איתנו על הסכמי גג ולמימון של התשתיות האלה ולכן אני לא אתן שהתכנית הזאת תאושר אצלי. היום על כל תכנית מוסיפים גם שבס כחלון, אז 3,000 יחידות דיור שמדברים עליהן, זה בעצם הרבה יותר, ולזה אני לא מוכן. אני דורש שיציינו בתונית שתוספת יחידות דיור מהווה סטייה ניכרת מתכנית".

בראיון שנתן מנהל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון ל"גלובס" בסוף 2017 אמר שמרון כי המדינה תשווק קרקעות גם במקומות שראשי העיר מתנגדים, ואם צריך גם מעל ראשם. בהתייחס לכך אמר אדרי כי "אני רוצה לראות שזה יקרה. בלי ראש העיר הם לא יכולים לעשות כלום. אני לא אתן שיצפצפו עליי, במקום זה, שיבואו לדבר איתנו".

מדובר כאמור בשתי תכניות שונות, הראשונה ל-1,600 יחידות דיור בבעלות פרטית, תוכננה על ידי משרד יצחק פרוינד, והשנייה ל-1,280 יחידות דיור בבעלות המדינה תכנן משרד השיכון באמצעות משרד בסנוסוף שורץ אדריכלים ובניהול חושן ניהול פרויקטים. שתי התכניות נערכו בתיאום, והדיון על הפקדתן נערך יחד. כאמור בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה הוחלט להפקיד את התכנית בתנאים, ומינהל התכנון צפוי להודיע על כך בימים הקרובים.

מהוועדה המחוזית חיפה נמסר: מדובר בתוכניות התואמות את תוכנית המתאר המאושרת לאור עקיבא, ונציגי הרשות המקומית היו שותפים באופן מלא בכל שלב בהליך התכנוני. תמוהה העובדה שהעירייה מתנגדת לתוכניות שלפחות אחת מהן היא יזמה. התוכנית כוללת פארק עירוני ומייצרת שטחי ציבור נחוצים עבור התושבים, וכן כניסה נוספת לעיר מדרום. בכל מקרה, קצב המימוש ייעשה בהדרגה, תוך תיאום של הרשות המקומית עם משרד השיכון והגורמים הפרטיים, וביצוע תשתיות תומכות".