ועדת החקירה מכינה רשימה של בכירי המערכת שעסקו באשראי

ועדת החקירה הפרלמנטרית פנתה לבנק ישראל ורשות שוק ההון בבקשה העבירו רשימת בכירים רלוונטיים ב-15 השנים האחרונות

בנק הפועלים. תשואת יתר על מדד הבנקים ועל ת"א 25 / צילום: תמר מצפי
בנק הפועלים. תשואת יתר על מדד הבנקים ועל ת"א 25 / צילום: תמר מצפי

ועדת החקירה הפרלמנטרית שלחה מכתב לבנק ישראל ולרשות שוק ההון ובו ביקשה פרטים על נושאי המשרה הרלוונטיים באותם גופים שעסקו באשראי מאז שנת 2003, כך נודע ל"גלובס". הועדה מבקשת את שמות האנשים שכיהנו כיושבי ראש, מנכ"לים וראשי החטיבה העסקית בבנקים ב-15 השנים האחרונות, וכן את שמות הדירקטורים שכיהנו כחברים בועדות מסוימות בהם ועדת האשראי. בנוסף מבקשת הועדה גם שמות של גורמים רלוונטיים בקרב הרגולטורים עצמם. קבלת הרשימה היא ככל הנראה הכנה לקראת פנייה לאנשים הרלוונטיים ע"פ הממצאים בהם הועדה תחליט למקד את בדיקתה.

מבנק ישראל נמסר בתגובה: "לא נתייחס לעבודת ועדת החקירה, אלא בפניה בדיונים".

ועדת החקירה הפרלמנטרית בראשות ח"כ איתן כבל, יצאה רשמית לדרך, אך עד כה קיימה רק ישיבה אחת, שהייתה מעין "ישיבת חימום", ובו נשמעו עמדות הארגונים החברתיים באשר לסוגיית האשראי ללווים הגדולים.

בימים אלה עוסקים היועצים המקצועיים שמונו לועדה בעבודת הכנה, המתבססת על מסמכים גלויים, כגון דוחות כספיים ומסמכים מבתי המשפט. לאחר שייפתח מושב הקיץ של הכנסת, צפויה הועדה לקיים את ישיבותיה, ולזמן בכירים מהמערכת הפיננסית ומהרגולציה.

כרגע הועדה מבקשת מבנק ישראל ורשות שוק ההון נתונים פומביים. לפי הערכות כאשר הועדה תחל לבקש חומרים רגישים כגון פרטים על הסכמי הלוואות או פרוטוקלים של ועדות אשראי, אז עשוי להיווצר עימות מול הבנקים והמוסדיים, שלא ימהרו להעביר מסמכים רגישים שכאלה.