רוצים ויזה לארה"ב? תידרשו למסור את פרטי חשבון הפייסבוק

שלטונות ההגירה גירשו צעירה ישראלית מארה"ב, לאחר שכתבה בפייסבוק: "הולכת לכבוש את ארה"ב בדוכנים בקניונים" • כעת מסתבר כי בדיקות רשויות ההגירה בקרב מבקשי הוויזה לארה"ב יורחבו, ופרטי החשבון בפייסבוק עשויים להפוך לחלק מהמידע שמבקשי הוויזה יידרשו למסור

ניו-יורק, ארה"ב / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ניו-יורק, ארה"ב / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לפני כ-5 שנים, כש-ש', צעירה בגילאי ה-20 לחייה, טסה לארה"ב, היא לא תיארה לעצמה שפוסט שפרסמה בפייסבוק לפני כן בנוסח "הולכת לכבוש את ארה"ב בדוכנים בקניונים" ישמש ככרטיס הגירוש שלה מארה"ב, אליה קיבלה ויזה זמן קצר לפני הנסיעה שתכננה בקפידה.

מיד אחרי שנחתה ש' בניו-יורק, שירותי ההגירה החתימו לה "גירוש" בדרכון והחזירו אותה בטיסה הבאה לישראל. אנשי ההגירה לא הסתירו ממנה את הסיבה: את הרי בעצמך כתבת שכוונתך לעבוד בצורה לא חוקית, ולכן לא נכניס אותך למדינה.

התחנונים לא עזרו. כעת מסתבר כי בדיקות רשויות ההגירה בקרב מבקשי הוויזה לארה"ב יורחבו, ופרטי החשבון בפייסבוק עשויים להפוך לחלק מהמידע הנדרש ממבקשי הוויזה במעמד הגשת הבקשה. הסיבה לכך היא שבממשל הפדרלי קוראים לאסוף מידע מהרשתות החברתיות על מי שמבקש להיכנס לארה"ב, מנימוקים ביטחוניים.

אם אכן תעבור תקנה כזו, יידרשו מבקשי הוויזות - בין אם מדובר במהגרים או במבקרים (תיירים) - למסור את פרטי החשבונות שהם מחזיקים ברשתות החברתיות (ב-5 השנים שלפני הבקשה). המידע ישמש כדי לוודא את זהות המבקשים ולבחון את פעילותם, והוא ישפיע על 14.7 מיליון איש בשנה.

בשלב זה קובעות התקנות כי פקידי הממשל רשאים לאסוף מידע מהרשתות החברתיות כשהם חושבים שהמידע נחוץ - כאמור אם מתעורר בהם חשד משיקולי ביטחון. עם זאת, הסיפור של ש' ממחיש שאנשי הממשל כנראה נכנסים לחשבונות הפייסבוק בתדירות גבוהה יותר.

אם התקנות ייכנסו לתוקף, מבקשי הוויזות יידרשו להעביר לא רק את פרטי חשבונותיהם ברשתות החברתיות אלא גם את מספרי הטלפון שלהם, כתובות המיילים ורשימת המדינות בהם ביקרו ב-5 השנים האחרונות.