הוועדות המרחביות: הכנסת החזירה את הכוח לראשי הערים

לאחר שהאופוזיציה ברמת השרון הדיחה את ראש העיר אבי גרובר מתפקידו כיו"ר הוועדה המרחבית, החליטה ועדת הפנים של הכנסת לשנות את הכללים

בימים הקרובים צפוי ראש עיריית רמת השרון, אבי גרובר, לשוב לתפקיד יו"ר הוועדה המרחבית לתכנון ובנייה, לאחר שהודח ממנו בחודש דצמבר על-ידי חברי האופוזיציה בעירו. זאת, לאחר שוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בראשות ח"כ יואב קיש אישרה פה-אחד שינוי בחוק התכנון והבנייה.

עד כה קבע החוק, כי יו"ר ועדה מרחבית - כזו המורכבת מרשות מקומית אחת גדולה ורשות סמוכה קטנה יותר (אחת או כמה) - ייבחר על-ידי חבריה, מה שאיפשר בדצמבר לחברי האופוזיציה ברמת השרון לסלק את גרובר מתפקיד יו"ר הוועדה המרחבית - הכוללת את רמת השרון ואת היישוב הקטן גליל ים. כתוצאה מכך פנה גרובר לשר האוצר משה כחלון, בו הסביר כי מועצת עיריית רמת השרון היא מועצה לעומתית, משום שרוב חברי מליאת המועצה הם מהאופוזיציה. גרובר אף ציין כי הדחתו בוצעה לאחר מקרים רבי בהם חברי האופוזיציה מנעו דיונים בוועדה המקומית בנושאים חשובים ועקרוניים שהיו על סדר היום והתנו את הדיונים בדיון בנושא הדחתו.

לדבריו, "החלפתי כיו"ר ועדה מרחבית ביו"ר מהאופוזיציה תביא לשיבוש עבודת הוועדה ועבודת העירייה ולפגיעה ישירה בתושבים, וזאת בהיעדר שיתוף-פעולה בין העירייה והוועדה נוכח חוסר האמון והיריבות הפוליטית. גרובר ביקש כי כחלון יתערב ויחדד את הוראות החוק ביחס לכהונת יו"ר הוועדה המרחבית, שכיום אינן ברורות.

לתקן "עיוות שקיים בחוק"

פנייה דומה העביר מנכ"ל השלטון המקומי, שלמה דולברג, לראש מטה הדיור במשרד האוצר אביגדור יצחקי. "במקרה של ועדות מקומיות בעיר, חברי מועצת הרשות המקומית הם חברי הוועדה המקומית ובראש הוועדה המקומית עומד ראש העיר", כתב דולברג. "כשמדובר בריבוי של רשויות מקומיות קטנות, הסמיך החוק את שר האוצר להקים ועדות מרחביות המורכבות מכמה רשויות מקומיות".

אלא שבמקרה של ועדות מרחביות ייחודיות, מסביר דולברג, הכוללות רשות מקומית גדולה ורשויות קטנות שסמוכות לה, החוק קובע כי שר האוצר אינו ממנה את חבריה ואלה נבחרים על-ידי נבחרי הציבור.

"מדובר בשונות שאינה מוצדקת ואינה ראויה", כתב דולברג. "קביעת ראש הרשות המקומית כיו"ר ועדה מקומית עירונית נועדה לבטא את ההיבט הדמוקרטי בתכנון המקומי באופן הנותן את המעמד והמשקל הראוי לבחירתו הישירה של ראש הרשות המקומית על-ידי התושבים תוך הבטחת יציבות וראייה כוללת. אותם השיקולים רלוונטיים לא פחות גם בהתייחס לוועדה מרחבית ייחודית".

ואכן, בדיון שהתקיים בוועדת הפנים והסביבה אישרה הוועדה פה-אחד תיקון לחוק, כך שיו"ר הוועדה המרחבית יהיה ראש הרשות המקומית הגדולה או אחד מסגניו שהמועצה מינתה, במקרה שהתקיימו התנאים הבאים: מרחב התכנון המקומי כולל אך ורק שתי רשויות; מספר התושבים ברשות הגדולה הוא לפחות 18 אלף, והם מהווים 80% ממספר התושבים בכל מרחב התכנון.

התיקון לחוק נכנס לתוקף ב-12 במארס, ובימים הקרובים צפוי גרובר לשוב לתפקידו.