מבקשי המקלט: כלואים ללא עבר פלילי ישוחררו מסהרונים

(עדכון) - מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר כי 58 מהכלואים בסהרונים ישוחררו • המדינה הודיעה היום לבג"ץ כי יש מדינה נוספת מלבד רואנדה עמה יש הסכמות על הרחקת מסתננים אליה, וכי היועמ"ש בוחן זאת מחדש • עפ"י ההערכות, מדובר באוגנדה - שמכחישה בינתיים את קיום ההסכם עם ישראל

מבקשי מקלט / צילום: איל יצהר
מבקשי מקלט / צילום: איל יצהר

המדינה הודיעה היום (ד') לבג"ץ כי יש מדינה נוספת מלבד רואנדה עמה יש הסכמות על הרחקת מסתננים אליה. היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בוחן מחדש את האפשרות להרחיק אליה מסתננים. על-פי ההערכות, מדובר באוגנדה, שמכחישה בינתיים את קיומו של הסכם עם ישראל.

המדינה פירטה בעמדה שהגישה לבג"ץ כי נציג רשמי של ישראל נשלח הבוקר לאותה מדינה, ובהתאם לעדכונים שהוא יעביר, יכריע היועץ המשפטי לממשלה עד יום חמישי האם יש הצדקה להמשיך להחזיק את מבקשי המקלט במתקן סהרונים, לקראת גירוש לאותה מדינה: "אם לא ישתכנע (היועמ"ש, ב' ש') כי לפניו כל הדרוש להתחיל בהרחקה שלא מרצון אל המדינה השלישית... ישוחררו המוחזקים ממשמורת", כתבה המדינה בעמדה שהוגשה לבג"ץ.

המדינה הדגישה כי בכל מקרה לא ישוחררו "אלה המוחזקים במשמורת בסהרונים על רקע פלילי, מטעמים של שלום הציבור". 

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר כי בשעות הערב ישוחררו 58 איש, אלה שאוגנדה הייתה המדינה היחידה שהוצעה להם. על-פי ההחלטה, המשוחררים לא יוכלו לגור ולעבוד בבני-ברק, תל-אביב, פתח-תקווה, ירושלים, אילת, נתניה ואשדוד.

עמדת המדינה הוגשה בתגובה לעתירה של עורכי הדין אביגדור פלדמן ואיתי מק, שדרשו לשחרר את 280 מבקשי המקלט הכלואים במתקן סהרונים על בסיס נוהל הגירוש לרואנדה, שעל ביטולו הודיע ראש הממשלה לפני כיומיים.

על אף ההודעה של נתניהו על ביטול המתווה שגובש עם נציבות הפליטים של האו"ם בדבר פיזור כ-16 אלף ממבקשי המקלט ברחבי הארץ, בעוד כמות דומה יפוזרו בין מדינות מערביות באמצעות נציבות האו"ם - הכליאה של מבקשי המקלט במתקן סהרונים התבססה על המתווה הקודם, שכלל גירוש למדינה שלישית, שהתבררה בהודעות של נתניהו מהימים האחרונים כרואנדה.

נתניהו הסביר בהודעה בעמוד הפייסבוק שלו על המתווה החדש כי הוא נאלץ לחפש מתווה חלופי, מכיוון ש"רואנדה התקפלה מההסכם וסירבה לקלוט מסתננים מישראל שהוצאו בכפייה". לאחר שהחליט אתמול לבטל את המתווה שהציג רק יום קודם לכן, ציין נתניהו כי "למרות המגבלות המשפטיות והקשיים הבינלאומיים שהולכים ונערמים, אנחנו נמשיך לפעול בנחישות למצות את כל האפשרויות העומדות לרשותנו להוצאת המסתננים".

מהשילוב של הנוסחים של שתי ההודעות של נתניהו ניתן ללמוד כי בכל מקרה, מתווה הגירוש בכפייה לרואנדה אינו תקף, ולכן על פניו נראה כי אין הצדקה להחזיק עוד במבקשי מקלט במתקן סהרונים, לקראת אותו גירוש.

לאור זאת הגישו עו"ד פלדמן ועו"ד מק עדכונים לעתירות שהם מנהלים ממילא מול המדינה באשר למתווה לטיפול בנושא, ודרשו כי שופטי בג"ץ יורו על שחרור מיידי של 280 מבקשי המקלט המוחזקים במתקן סהרונים. פרקליטי מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה ביקשו לקבל מספר ארכות להגשת תגובת המדינה, לאור השינויים התכופים בעמדה הרשמית של ראש הממשלה בנושא.

עו"ד פלדמן רשם בתגובתו לאחת מבקשות הארכה של המדינה: "על פני הדברים נדמה כי ראש הממשלה שחרר עצמו מכל מחויבות משפטית, והוא נע בחלל המשפטי המורכב הזה כחללית שניתקה מכוח המשיכה של כדור הארץ, וכל רוח קוסמית קלה מטה את נתיבה ימינה ושמאלה, והמתבונן אומר לעצמו לא היה עוד כדבר הזה, ונדמה כי חללית זו שאין בה נהג ואין בה נווט מועדת להתרסקות נוראה, ואין לדעת מי יהיו חלליה. דבר אחד ברור כי ראש הממשלה אינו רשאי ליטול עמו כבני-ערובה במסע זה את הפליטים מבקשי המקלט הכלואים בכלא סהרונים".

בעמוד הפייסבוק שלו כתב פלדמן לקראת מועד הגשת תגובת המדינה, במסגרת הצגת "תקציר הפרקים הקודמים" לעוקביו: "המדינה ביקשה אורכה אחרי אורכה בתואנות שונות שסתרו את עצמן, עד שהבינה הפרקליטות כי ביבי ירק בפניהם, כשהחליט על דעת עצמו ונציגות מזויפת של דרום תל-אביב לבטל את ההסכם... אני רוצה לקוות שהפרקליטות מבינה שביבי יורק להם בפנים, ושמעולם לא הושפלה באופן הזה ותתנער מהעניין, אבל אני תמים". 

"אבסורדיות בלתי נתפסת" 

מטעם העותרים, המיוצגים על-ידי עו"ד איתי מק, נמסר: "ההתנהלות של המדינה לאורך כל הדרך גובלת בפארסה ובחוסר חוקיות. גם היועמ"ש וגם הפרקליטות שיקרו לבית המשפט לאורך כל הדרך בדבר קיומם של הסכמים עם מדינות שלישיות. הפרקליטות טענה שהכול כשר ותקין לאחר שהוגשה העתירה, כשבפועל אין שום הסכם. ישנן הכחשות של רואנדה ואוגנדה לאורך כל הדרך על קיומם של הסכמים.

"האובססיה של נתניהו להיכנע לבסיס הימני ביותר, ולשלוח בחול המועד נציג מיוחד לאוגנדה כדי לנסות להשיג הסכם, היא פשוט פתטית. כשראש הממשלה הצהיר לפני יומיים על ההסכם עם האו"ם, הוא יצא ממש מנצח, זאת הייתה הכרזה של win-win, אולי למעט למבקשי המקלט שנתפסו כסחורה שעוברת ממקום למקום, אבל עבורו זה היה ניצחון. כעת הוא נכנע ל'בנטים' וכל השאר, שלא מעניין אותם תושבי דרום העיר, אלא רק טוהר הגזע של המדינה היהודית, והם מוכנים שישאירו 35 אלף מבקשי מקלט, ובלבד שלא יקבלו תושבות ארעית ל-5 שנים. האבסורדיות היא בלתי נתפסת".