פקידים אמריקאים: ישראל אחראית לתקיפת בסיס חה"א הסורי

עפ"י דיווח ב-NBC, ישראל הודיעה לארה"ב על כוונתה לבצע את ההתקפה שעתיים לפני הפעולה • קודם לכן טען משרד ההגנה הרוסי כי שני מטוסים ישראל הפציצו את הבסיס • ישראל נמנעת מתגובה

התקיפה בסוריה / צילום: מוחמד ברדה, רויטס
התקיפה בסוריה / צילום: מוחמד ברדה, רויטס

ישראל אחראית לתקיפת בסיס חיל האוויר הסורי לפנות בוקר, שעון ישראל - כך אמרו שני פקידי ממשל אמריקאים לרשת NBC. לדברי הפקידים, הודיעה ישראל לארה"ב על כוונתה לבצע את ההתקפה שעתיים לפני הפעולה.

לא ברור מה הניע את הפקידים האמריקאים לתת פומבי למידע שישראל אחראית להפצצת הבסיס והאם פרסום המידע תואם עם ישראל. אך גורמים פרו-ישראליים בוושינגטון אמרו היום, שהפרסום עורר מורת רוח בירושלים והוא עלול להניע את סוריה לנקוט פעולת גמול נגד ישראל.

על-פי דיווחים אחרים בתקשורת האמריקאית, שיגרו המטוסים הישראליים טילים לעבר בסיס 4-T במהלך טיסה במרחב האווירי של לבנון. משרד ההגנה הרוסי טען, ששני מטוסים ישראלים שיגרו שמונה טילים לעבר הבסיס. הסורים הצליחו ליירט חמישה טילים, ושלושה אחרים פגעו בחלקו המערבי של הבסיס, לדברי ההודעה הרוסית. על-פי דיווח בסוכנות א.פ., נהרגו בהתקפה הישראלית 14 אנשים.

קודם לכן הודיע משרד ההגנה האמריקאי, שארה"ב אינה אחראית לתקיפת הבסיס, אך הדגיש, כי ההודעה תקפה רק "בשלב זה".

ההתקפה על הבסיס בוצעה פחות מיום לאחר שמעוז המורדים בדומא הותקף בגזים רעילים. לפחות 40 אנשים נספו בהתקפה זו, לרבות משפחות שלמות שנחנקו במקלטים. התקפה זו מיוחסת למשטר אסד בדמשק, אך דוברי המשטר, יחד עם רוסיה, טוענים שהמורדים ביימו את ההתקפה לצרכי תעמולה.

משרד-החוץ הישראלי נמנע מתגובה. על פי NBC, ביצעה ישראל יותר מ-100 התקפות על מטרות בסוריה מאז 2012, בעיקר נגד שיירות של משאיות עמוסות בטילים וכלי נשק אחרים שהיו מיועדים לכוחות חיזבאללה. אך ישראל תקפה את בסיס T-4 גם השנה לאחר שמל"ט איראני שוגר מהבסיס וחדר למרחב האווירי של ישראל.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, צייץ אתמול, כי מי שאחראי לביצוע התקפת הגזים ישלם "מחיר גבוה". הוא הטיל את האחריות למעשה על סוריה וכינה את בשאר אסד "חיה", אך גם מתח ביקורת ישירה, בפעם הראשונה בנשיאותו, על נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. היום צפוי טראמפ להיפגש עם קצינים בכירים בצבא ארה"ב כדי להתוות קויםלפעולה אמריקאית אפשרית נגד סוריה. היום אמור להיכנס לתפקידו היועץ החדש לביטחון לאומי, ג'והן בולטון, שצידד בעבר בהתקפות אוויריות מסיביות נגד סוריה.