גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדדים למתקדמים: ללכת על בטוחה ולאזן את הסיכון

השקעה באיגרת חוב מלווה באפסייד מוגבל, ולכן חשוב לבחור אסטרטגיה שמגדילה את הסיכוי להחזר מרבי בסדרת האג"ח ● סל של אג"ח עם בטוחות מאפשר לאזן את הסיכון הגלום באפיק הקונצרני

אג"ח / תמונה שאטרסטוק
אג"ח / תמונה שאטרסטוק

לפני מספר שבועות התרחש אירוע טרגי במהלך מופע של "קרקס השמש" ("סירק דו סוליי" בלעז), שבו נהרג אחד האמנים כתוצאה מנפילה מגובה רב. למרבה הצער, האירוע הנורא הוא חלק בלתי נפרד מהסיכונים המלווים את המשתתפים במופעים מסוג זה.

באותם מקרים שבהם נדרשים הלוליינים לבצע תרגיל וירטואוזי ללא אבטחה נאותה, הם נוטלים על עצמם סיכון משמעותי להיפצע, או חלילה להיהרג. אילו הייתה פרושה למטה רשת ביטחון, הסיכון לכך היה קטן משמעותית.

בדיוק באותו אופן, כאשר חברה מנפיקה איגרות חוב בבורסה, עם שיעבוד לנכס מסוים, היא למעשה מעניקה למשקיעים סוג של "רשת ביטחון" - כמו בקרקס. חשוב להדגיש כי בדומה לכך שהלוליין אמור לסיים את התרגיל מבלי להזדקק לאותה רשת ביטחון, כך גם החברה אמורה לעמוד בכל התשלומים לבעלי האג"ח במועדם, אולם במקרי קיצון, כאשר הסביבה הכלכלית משתנה, ורווחי החברה אינם מאפשרים לה לעמוד בהתחייבויותיה הפיננסיות, אותו נכס משועבד עשוי להציל את המצב עבור המשקיעים.

לאחרונה החלה סוכנות דירוג האשראי S&P מעלות לשקלל את רכיב הבטוחה, או שווי הנכס המשועבד למחזיקי האג"ח, במסגרת תהליך הדירוג של סדרות אג"ח בבורסה שלנו. כתוצאה מכך, הועלה דירוגן של סדרות רבות, החל מאלו של חברות החזקה כמו דיסקונט השקעות ופורמולה מערכות, דרך חברות נדל"ן כמו מבני תעשיה ועד לחברות ליסינג כמו קבוצת שלמה.

השינוי גרם למצב שבו יש סדרות אג"ח של אותו מנפיק עם דירוג גבוה יותר מסדרות אג"ח אחרות שלו, ואף גבוה יותר מדירוג המנפיק עצמו. על מנת להבין את ההיגיון העומד מאחורי עדכוני הדירוג, שהנו די אינטואיטיבי, נמחיש באמצעות דוגמה פשוטה.

כמה שווה לנו הבטוחה?

כלכלני סוכנות הדירוג הציגו תרחיש כשל פירעון היפותטי לסדרות האג"ח של שלמה החזקות, שבמסגרתו הונח כי בשנת 2021 נכנס המשק הישראלי למיתון עמוק על רקע גיאופוליטי. שיעור האבטלה עולה בחדות, וכתוצאה מכך יורד הביקוש לרכבי ליסינג מצד החברות הגדולות. במקביל, הירידה בתיירות פוגעת גם בהכנסות ענף השכרת הרכב. בעקבות זאת, יורד שווי צי הרכבים של קבוצת שלמה.

יחד עם זאת, גם בתרחיש קיצון זה, שווי הבטוחה - אותו צי רכב המשמש לליסינג והשכרה - עדיין צפוי להיות שווה כמיליארד וחצי שקלים, כ-80% מסך החוב לבעלי האג"ח. במילים אחרות, "רשת הביטחון" של מחזיקי האג"ח מספקת להם הגנה בשיעור של כ-80% ביחס לחוב אליהם, גם בתרחיש של מיתון עמוק וירידה חדה בשווי הנכסים. על רקע יישום מתודולוגיית שיקום החוב, הוחלט להעלות את דירוג האשראי של אותן סדרות אג"ח מובטחות בדרגה אחת.

דוגמאות אחרות, עם התאמות רלוונטיות, חוזרות על עצמן במקרי בוחן נוספים שערכה סוכנות הדירוג. במרבית המקרים, גם לאחר ירידה משמעותית בשווי נכסי החברה נשארו הנושים המובטחים, כלומר בעלי האג"ח עם הבטוחות, עם כיסוי מספק על מנת להשיב להם את מרבית כספם. מנגד, מחזיקי האג"ח הלא מובטחות מוצאים עצמם בחלק מהמקרים ללא כיסוי מספק.

סיכון א-סימטרי

כדי להמחיש עוד יותר את חשיבות הבטוחה יש להבין את משוואת הסיכוי-סיכון שאיתה מתמודדים משקיעי אג"ח. במקרה הכי טוב, מחזיק האג"ח מקבל את כספו בחזרה בסוף התקופה, בתוספת ריבית (והצמדה, אם קיימת). במקרה הגרוע ביותר, הוא מפסיד את כל ההשקעה, וגם לא מקבל בגינה ריבית.

במילים אחרות, המשוואה אינה סימטרית, ועובדת לרעת מחזיקי האג"ח. עם זאת, באג"ח עם רכיב בטוחה ההפסד המקסימלי מוגבל להפרש בין היקף החוב לשווי הבטוחה, ולכן המשוואה שאותה רואים מחזיקי אג"ח שקיבלו שיעבוד מאוזנת יותר.

בחינה של דוגמאות לכשל פירעון מהעבר הלא רחוק מוכיחה את הנקודה הזאת יותר מכל. מספר חברות שנקלעו לקשיים בעשור האחרון וקרסו עלו לכותרות עם הסדרי חוב ותספורות למחזיקי האג"ח. עם זאת, ההבדל בין התמורה שקיבלו מחזיקי אג"ח עם בטוחות לתמורה שקיבלו מחזיקי אג"ח לא מובטחות היה עצום.

כך לדוגמה, כאשר סקיילקס נקלעה לקשיים במהלך 2013, קיבלו מחזיקי האג"ח הראשונות שהנפיקה החברה - סדרות א' עד ג' - את כל התמורה בעד האג"ח שהחזיקו. לעומת זאת, מחזיקי האג"ח ביתר הסדרות נאלצו להסתפק בפירורים.

דוגמה נוספת היא חברת יפנאוטו, שהגיעה לחדלות פירעון לפני מספר שנים. מחזיקי האג"ח החזיקו בשיעבוד על מניות יבואן סובארו, ולכן לאחר מכירת זיכיון היבוא קיבלו את כל התמורה המגיעה להם, בתוספת ריבית והצמדה.

מנגד, חברת אי.די.בי, שבעבר הייתה מדורגת AA מינוס, הגיעה להסדר נושים לאחר ששווי נכסיה הסחירים ירד באופן דרסטי. מכיוון שמחזיקי האג"ח לא החזיקו בבטוחות כלשהן, ונשענו רק על הדירוג הגבוה שהיה לסדרות החברה, התמורה שקיבלו עם השלמת הסדר החוב הייתה נמוכה משמעותית.

מדדי אג"ח עם רכיב בטוחה - לאזן את הסיכון

אם סדרות אג"ח עם בטוחה מייצרות רשת ביטחון משמעותית עבור מחזיקי האג"ח, למה לא להשקיע בסל הכולל רק סדרות מסוג זה? מדדי אינדקס עם רכיב בטוחה מורכבים אך ורק מסדרות אג"ח עם שיעבוד קבוע מדרגה ראשונה, בין אם אלו שיעבודים על מניות סחירות, ובין אם על נדל"ן או על נכסים אחרים.

חשוב לציין כי חלק מהסדרות במדדים אלו אינן מדורגות כלל על-ידי אחת מסוכנויות הדירוג, אך ההיסטוריה מעידה כי השקעה בהן עשויה להיות בטוחה יותר מהשקעה בסדרות אג"ח עם דירוג השקעה, אבל ללא בטוחות.

מה שכן, חלק ניכר מהסדרות ללא דירוג נסחרות במרווח תשואה משמעותי ביחס לאיגרות חוב ממשלתיות לתקופה דומה. הסיבה לכך היא שדירוג האשראי מקל על המשקיעים לתמחר את הסיכון הגלום באג"ח, והיעדר הדירוג מקשה על תמחור זה. בפועל, הסיכון הגלום באיגרות ללא דירוג נמוך משמעותית מהסיכון המשתמע מהמרווח שבו הן נסחרות וזאת, כאמור, בזכות "רשת הביטחון" שקיימת באג"ח.

במבחן התוצאה, כל המדדים של אג"ח עם רכיב בטוחה הניבו תשואות עודפות ביחס למדדי תל-בונד הרלוונטיים בשנים האחרונות. אינדקס אג"ח עם רכיב בטוחה (משולב צמודים ושקלים) "היכה" את תל-בונד מאגר בכל אחת מהשנים האחרונות, ובסיכום שלוש השנים האחרונות הוא עלה ב-10.6%, לעומת תשואה של 7.9% במדד הבורסה.

אינדקס צמוד עם רכיב בטוחה הניב כ-9% בשלוש השנים האחרונות, מול 5.5% בתל בונד 60, ואינדקס שקלי עם רכיב בטוחה רשם גם הוא תשואה עודפת על מדד הבורסה הרלוונטי - 16.5% מול 10.8% בתל-בונד שקלי.

חשוב להדגיש כי מעבר להיבט התשואה, שלרוב נחשבת חזות הכל, המהות המרכזית של בטוחה באג"ח היא דווקא הגנה על הנושים, ועל כן, ביצועי השארפ העודפים של מדדי אינדקס מעידים על היתרון החשוב של הבטוחה. 

■ הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צורכי השקעה. לכותב יש אינטרס אישי באמור לעיל, וכן, יובהר כי חלק מהמדדים המצוינים לעיל מוצעים כמוצר השקעה על-ידי לקוחות החברה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא, ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו. 

עוד כתבות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מגמה מעורבת בוול סטריט; מניות השבבים צוללות

הנאסד"ק נסחר סביב רמות הבסיס ● AMD וסופר מיקרו צוללות בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט יורדים במעל ל-1% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"