הזוג ריכטר ישלם כ-12 מ' ד' לאדם שרכש את ביתם ללא ידיעתם

בעלי מדינול נקלעו לסכסוך נדל"ני מוזר, לאחר שווילה בבעלותם ביישוב היוקרתי ארסוף נמכרה ללא ידיעתם לאזרח בריטי • את המכירה ביצע בן-דודם של הריכטרים שהחזיק עבורם את הווילה בנאמנות • ביהמ"ש העליון דחה כעת ערעורים הדדיים שהגישו הצדדים בפרשה

קובי ויהודית ריכטר / צילום: שלומי יוסף
קובי ויהודית ריכטר / צילום: שלומי יוסף

הגיעה לסיומה: בית המשפט העליון דחה הבוקר (ג') את הערעורים שהגישו בני הזוג קובי ויהודית ריכטר על פסק הדין של בית המשפט המחוזי בלוד, שחייב אותם לשלם כ-12 מיליון דולר (כ-43 מיליון שקל) לבנימין כהן, אזרח בריטי, שהיה מסוכסך עמם על בעלות של נכס ביישוב היוקרתי ארסוף. במקביל, נדחה גם ערעורו של כהן על ההחלטה, כי הנכס שייך לבני הזוג ריכטר, ולא לו.

ראשיתה של הסאגה המשפטית בפברואר 2012, אז הגיש כהן תביעה לבית המשפט המחוזי בלוד שגוללה את אחד מסיפורי הנדל"ן המוזרים ביותר. לפי כתב התביעה, וילה בשווי של בין 8 ל-10 מיליון דולר במושב היוקרתי ארסוף, ששייכת לזוג ריכטר, נמכרה ללא ידיעתם לכהן, באמצעות עו"ד יעקב הרכבי, בן-דודה של יהודית ריכטר. האחרון החזיק עבור הריכטרים בנאמנות את הווילה ברחוב מול הים 11 בארסוף.

שורשיו של הסיפור נטעו בקרקע המריבה לפני כעשור, באביב 2008, אז יצר עו"ד הרכבי, בן-דודה של יהודית ריכטר, קשר עם כהן, אזרח בריטי המתגורר בארה"ב, וניסה לשכנעו להשקיע במיזם נדל"ן ברומניה שאותו יזם עם שותפים, בהם אדם בשם גיא בצלאל. לפי התביעה שהגיש כהן, הרכבי הסביר לו כי הוא אינו יכול לקבל מימון לעסקה ברומניה, והציע להעמיד כבטוחה להחזר ההשקעה של כהן וילה שבבעלותו במושב ארסוף. כהן טען שהרכבי הסתיר ממנו באותה עת כי הווילה שייכת לריכטרים ואמר לו כי היא שייכת לו ואף רשומה על שמו. כהן טען עוד כי עו"ד מטעמו בדק את נסח הטאבו של הווילה, "שאכן שיקף את הצהרתו של עו"ד הרכבי, שלפיה הוא הבעלים הבלעדי של הנכס".

לפי התביעה, לאחר שכהן השתכנע כי הווילה שייכת להרכבי וכי מדובר בהשקעה כדאית, הוא התרצה והלווה להרכבי 5 מיליון דולר, שאמורים היו לשמש לרכישת מיזם הנדל"ן ברומניה. כל פעולותיו של כהן התבצעו בפועל על-ידי מיופי-כוחו בישראל, אחותו, מרים יעקבי ובעלה, עמי.

כהן טען בתביעתו כי הריכטרים דרשו ממנו לבטל את ההסכם לרכישת ביתם, בטענה כי הם כלל לא היו מודעים לעסקה, וכי הרכבי היה נאמן מטעמם ולא הבעלים האמיתיים של הנכס. בתביעתו דרש כהן מהזוג ריכטר לכבד את הסכם המכר, מאחר שלא טרחו לרשום את הבית על-שמם, ואילו לטובתו נרשמה הערת אזהרה.

הבית המדובר בארסוף / צילום: איל יצהר
 הבית המדובר בארסוף / צילום: איל יצהר

הווילה לא תילקח, הריכטרים ישלמו

באוקטובר 2015 פסק השופט אברהם יעקב, כי הווילה בארסוף תישאר אצל הזוג ריכטר, וכי הערת האזהרה לטובתו של כהן תימחק ממרשם המקרקעין, וכך גם המשכנתא שנרשמה על הבית לטובתו. ואולם זאת, רק בכפוף לכך שהזוג ריכטר ועו"ד הרכבי ישלמו לכהן כ-8 מיליון דולר וכן ישיבו לו את הסכום ששילם כמס רכישה עבור הווילה של כ-1.4 מיליון שקל, בכפוף למנגנון ריביות והצמדה שנקבע. "הריכטרים ביקשו ליצור מצב לפיו בעלותם בנכס תוסתר מן העולם. לטעמי, לא ראוי שהם ילינו כלפי אחרים על כך שכוונתם צלחה", כתב השופט בפסק הדין.

עם זאת, בית המשפט המחוזי התיר לריכטרים להגיש תביעה נגד הרכבי כדי לתבוע ממנו את הנזקים שנגרמו להם בגין מכירת הנכס שלהם לכהן ועקב רישום המשכנתא והערת האזהרה לטובתו. המחוזי קבע, כי המשכנתא לטובת כהן תימחק, אך בכפוף שריכטר ועו"ד הרכבי ביחד ולחוד ישלמו לכהן את הסכומים הבאים: תשלום הקרן בסך 5 מיליון דולר, בנוסף לתשלום הריבית ההסכמית בסך 1.5 מיליון אירו (בקיזוז 200 אלף דולר ששולמו לכהן); השבת הסכום ששילם כהן כמס רכישה של כ-1.4 מיליון שקל בתוספת ריבית והצמדה; ובנוסף ניתן צו לפיצול סעדים, שלו עתרו הריכטרים, על-מנת לאפשר להם לתבוע מעו"ד הרכבי את הנזקים שנגרמו להם, לשיטתם, עקב רישום המשכנתא והערת האזהרה לטובת כהן.

בהמשך, הגישו בני הזוג ריכטר, באמצעות עורכי הדין אלקס הרטמן, אוריאל פרינץ וד"ר שלומית ולרשטיין ממשרד ש. הורביץ, ערעור לעליון על החלטת המחוזי וכן בקשה לעיכוב ביצוע פסק דינו. בערעור ובבקשה נטען, כי פסק הדין של המחוזי כולל טעויות עובדתיות ומשפטיות. עוד טען הזוג ריכטר, כי לו יפרעו כעת את החוב העומד על עשרות מיליוני שקלים כדי להביא למחיקת המשכנתא, קיים חשש ממשי כי לו יתקבל ערעורם לא יוכל כהן להחזיר להם את הסכום המדובר.

במקביל, הגיש רוכש הווילה, בנימין כהן, באמצעות עורכי הדין גיורא ארדינסט, דן סלע וטל ארדינסט ממשרד ארדינסט-בן-נתן-טולידאנו ושות', ערעור על ההחלטה לפיה הווילה בבעלות בני הזוג ריכטר. בערעור הרוכש נטען, בין היתר, כי עסקת המכר תקפה משום שניתנה במסגרתה תמורה משמעותית, כך שזכויותיו של כהן בנכס, אשר נרכשו בתום לב, עדיפות. עוד נטען, בהקשר זה, כי קיימת תאימות מלאה בין סכום החוב, שקובי ריכטר ויתר עליו במסגרת הסכם המכר, לבין שוויו המירבי של הנכס, כפי שנקבע על ידי בית המשפט המחוזי - 10 מיליון דולר.

בית המשפט העליון דחה את שני הערעורים. השופט אורי שהם, בהסכמת השופטים ניל הנדל וגו'רג' קרא, ציין בפסק הדין, כי בראש ובראשונה, אין מקום להתערב בממצאים העובדתיים שנקבעו בפסק דינו של בית המשפט המחוזי. "הממצאים שנקבעו מבוססים היטב ותומכים במסקנות המשפטיות אליהם הגיע בית המשפט", ציין שהם. עוד קבע שהם, כי הוא מקבל אף את קביעת בית המשפט המחוזי לפיה הסכם המשכנתא תקף, בעוד שאין תוקף לעסקת המכר בנכס, שעה שרכיב התמורה בהסכם זה, נופל בהרבה משווי הנכס באותה עת; וכן מקובלת עליו עמדתו של בית המשפט המחוזי ביחס להפחתת שיעור הריבית, במסגרת הסכם המשכנתא, שכן השיעור שנקבע הוא בגדר "פיצוי מוסכם", שאינו עומד ביחס סביר לנזק שניתן היה לצפותו במועד כריתת ההסכם.

"לא מצאתי כי נפלה טעות או כי קיים פגם כלשהו בפסק דינו של בית משפט קמא", קבע השופט.

הריכטרים - הצלחה מסחררת עם הסטנטים

קובי ויהודית ריכטר, מאנשי העסקים העשירים בישראל, הם בעליה של חברת מדינול המייצרת מכשור רפואי. הונם נאמד במאות מיליוני דולרים לפחות. קובי ריכטר, ממייסדי החברות אורבוטק ומדינול - שהיה גם חוקר ב-MIT, ממציא ואיש עסקים מצליח בשני תחומים שונים וכעת הוא גם מוביל תנועה חברתית ומשמש כיו"ר תנועת "דרכנו" - התחיל את חייו בקיבוץ רמת יוחנן.

בצבא שירת כטייס קרב עטור תהילה, שלזכותו נזקפות 12 הפלות של מטוסי אויב. לאחר שחרורו מהצבא ב-1983 בדרגת אל"מ, הקים ריכטר ביחד עם אחיו, יוחאי, את חברת אורבוט, שעסקה בייצור מערכות בדיקה של רכיבים אלקטרוניים.

כעשור לאחר, ב-1992, התמזגה עם אופטרוטק וביחד הן הפכו לאורבוטק. ריכטר פרש אז מהחברה והקים מאוחר יותר יחד עם רעייתו יהודית את חברת הביוטכנולוגיה מדינול, ביחד עם המדען ומהנדס המכונות, גרגורי פנחסיק, עולה חדש מאוקראינה, שהציג לריכטר פטנט לייצור תומכים (סטנטים) לעורקי לב.

מדינול פיתחה וייצרה סטנטים לטיפולים קרדיולוגיים, וזכתה להצלחה מסחררת. במהלך השנים היה קובי ריכטר מעורב במיזמים עסקיים רבים.

לאורך השנים השכיל ריכטר להגדיל גם את החזקותיו באורבוטק, החברה שהיה ממייסדיה. בראשית החודש נודע על אקזיט גדול שצפוי באורבוטק - מכירה ל-KLA Tencor האמריקאית תמורת 3.4 מיליארד דולר. ריכטר הוא דירקטור ובעל המניות הגדול ביותר בחברה כיום, שמחזיק ב-5.4%, והוא צפוי לקבל בעסקה כ-180 מיליון דולר.