JCDecaux קיבלה זיכיון לפרסום בתחנות הרכבת הקלה בי-ם

מדובר בהסכם ארוך-טווח ל-5 שנים עם אופציה להארכה ל-5 שנים נוספות, המעניק לחברה הצרפתית את הזיכיון לפרסום על מתקני ריהוט רחוב בתחנות הרכבת הקלה בירושלים ובקרונות הרכבת

פיליפ רו / צילום: איל יצהר
פיליפ רו / צילום: איל יצהר

לאחר כמעט עשור של פעילות בישראל, מצליחה לבסוף חברת השילוט JCDecaux לצאת מתל-אביב ומרמת-גן ולקבל דריסת רגל בירושלים: החברה חתמה על הסכם לזיכיון על פרסום החוצות בתחנות הרכבת הקלה בירושלים.

מדובר בהסכם ארוך-טווח ל-5 שנים עם אופציה להארכה ל-5 שנים נוספות. ההסכם של JCDecaux הוא עם חברת סיטיפס, זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, והוא מעניק לחברה את הזיכיון לפרסום על מתקני ריהוט רחוב בתחנות הרכבת הקלה בירושלים ובקרונות הרכבת.

JCDecaux היא חברה צרפתית הפועלת בעשרות מדינות בעולם ומתמחה בריהוט רחוב ושילוט. לארץ היא נכנסה ב-2008 כדי להתמודד על זיכיון הפרסום התל-אביב - הזיכיון שנחשב לחשוב ביותר בתחום שילוט החוצות. המכרז נחשב באותה תקופה למהפכני, כי הוא היה הראשון שהציב סטנדרטים גבוהים מאוד לתפעול ותחזוקת מתקני הפרסום - מה שדורש השקעה כספית משמעותית אך מנגד העניק התקשרות ארוכת-שנים עם הזוכה-15 שנה.

המכרז זכה לביקורות רבות מתוך הנחה שמודל זה ישמש גם ערים נוספות בהמשך, מה שיקשה על מתמודדות מקומיות שאין להן את עומק הכיסים של החברה הצרפתית להתמודד. ואכן, הפורמט אומץ זמן קצר לאחר מכן על-ידי עיריית רמת-גן, שלקחה את התנאים אפילו צעד אחד קדימה וביקשה להעניק ל-JCDecaux זיכיון ל-25 שנה.

ההחלטה דרבנה את חברות השילוט האחרות לעשות מעשה, והן פנו במכתב לשר הפנים דאז, גדעון סער, בבקשה לבטל את המכרז. המכרז אמנם לא בוטל, אבל מאז לא הצליחה JCDecaux לזכות באף מכרז נוסף ונותרה עם זיכיונות חשובים במרכז אך ללא אפשרות להציע פרסום רחב יותר.

בחודשים האחרונים ניכר היה כי החברה הצרפתית עושה ניסיון משמעותי להתרחב - כך למשל היא התמודדה במכרז על הזיכיון של רשות שדות התעופה, אך לא הצליחה לזכות בו. יש להניח כי ירושלים סומנה על-ידה כיעד מועדף, אך מאחר שהזיכיון המשמעותי בה לפרסום על ריהוט חוצות לא צפוי לצאת למכרז בקרוב, בחרו ב-JCDecaux להיכנס לפעילות בעיר דרך מכרז הרכבת הקלה.

לדברי פיליפ רו, מנכ"ל JCDecaux ישראל, "אנו מרוצים מההסכם שנחתם עם חברת סיטיפס, אשר יאפשר לנו לספק ללקוחותינו חוויה ייחודית ואיכותית גם בירושלים, ואין לנו ספק כי הרחבת הפעילות מעבר לגוש דן היא צעד חשוב וקריטי בהתפתחות נוספת של JCDecaux בישראל" .