מנורה, הראל והפניקס צומחות בפנסיה; מגדל וכלל הרבה פחות

שיעור דמי הניהול שגובות קרנות הפנסיה המקיפות החדשות של חמש הקבוצות המשיך להישחק גם ב-2017 • הרווח של החברות מהפנסיה קטן ב-3% לכ-269 מיליון שקל

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

בשנתיים האחרונות נשחק שיעור דמי הניהול בכל קרנות הפנסיה המקיפות של חמש קבוצות הביטוח הגדולות, שאוחזות בידיהן כמעט בכל השוק הזה במונחי נכסים. מבדיקת "גלובס" של הדוחות הכספיים של חמש קבוצות הביטוח הגדולות עולה, כי בשנתיים האחרונות המשיכו להישחק שיעורי דמי הניהול - מהצבירה ומההפקדות השוטפות - שגבו מנורה מבטחים, הראל, הפניקס, מגדל וכלל ביטוח בפנסיה המקיפה, בכ-16% וכ-21%, בהתאמה, ובשנה האחרונה בלבד מדובר בשחיקה של כ-7% ו-10%, בהתאמה.

שינוי זה, שקרה אגב גידול בסך הנכסים המנוהלים, הוביל למגמות סותרות בתוצאות של חמש קבוצות הביטוח בתחום הפנסיה. מצד אחד מנורה מבטחים, הראל והפניקס מציגות עלייה ניכרת ברווחיהן בתחום, ואילו מהצד השני רווחי מגדל וכלל ביטוח בתחום הפנסיה נחתכו בחדות.

ב-2017 רשמו חמש קבוצות הביטוח הגדולות ירידה של כ-3% ברווח הכולל לפני מס שרשמו בתחום הפנסיה, שהסתכם בכ-269 מיליון שקל. הירידה ברווח הכולל לפני מס מהפנסיה באה לאחר שב-2016 נרשמה ירידה בשיעור כפול, שהגיעה ל-6% כמעט.

אלו שצמחו ואלו ששילמו מחיר

כך, בשנתיים האחרונות קטן הרווח לפני מס של חמש הגדולות בביטוח מהפנסיה בכ-9%. ואולם, כאמור, הירידה הממוצעת אינה משקפת את מה שקרה מבחינת השחקניות השונות. עבור שלוש מהן מדובר בתקופה של צמיחה ושיפור ברווחיות באחד ממנועי הצמיחה המרכזיים שלהן לעתיד: אצל מנורה מבטחים, הגדולה בתחום, אצל הראל ואצל הפניקס, שרווחיה מהתחום נסקו אשתקד בחדות. עבור שלוש אלה מדובר ברווח כולל לפני מס מהפנסיה בהיקף של כ-233 מיליון שקל, שמהווה גידול של יותר מ-20% בשנה האחרונה.

מכאן, שלעומת הגידול הדו-ספרתי בתוצאות שלוש קבוצות, חייב לבוא מישהו ששילם מחיר ורווחיו קטנו, כדי להסביר את הירידה המצרפית שרשמו כל החמש - וזה קרה במגדל ובכלל ביטוח, שעבורן מדובר בסיפור אחר לגמרי בכל הנוגע לתחום הפנסיה.

נתחיל במגדל, שמחזיקה בפעילות הפנסיה החדשה השנייה בגודלה במשק. היא רשמה ב-2017 רווח כולל לפני מס של כ-25 מיליון שקל מתחום הפנסיה - רווח שנמוך אף מזה של הפניקס. על פניו מדובר בתוצאה מאוד לא טובה מבחינת מגדל, שב-2016 רשמה רווח לפני מס של כ-43 מיליון שקל בפנסיה, וב-2015 הציגה רווח לפני מס של כ-64 מיליון שקל - גבוה בהרבה מזה של הפניקס.

בכלל ביטוח, שבעבר הייתה השחקן השלישי בתחום הפנסיה החדשה - מעמד שאותו איבדה להראל, מדובר בתוצאות לא טובות גם כן. ב-2017 נהנתה כלל ביטוח מרווח לפני מס של 11 מיליון שקל בפנסיה, לעומת רווח של כ-43 מיליון שקל ב-2016 ורווח של כ-39 מיליון שקל ב-2015.

לסיום נדגיש - מדובר בתחום מאוד צומח, שדמי הניהול השקליים שנגבים בו גדלים לאורך שנים, גם כשחלה ירידה בשיעור דמי הניהול שנגבים בו. כך, גם בסיכום 2017 מדובר במנוע צמיחה מרכזי, שעבור חמש הגדולות עדיין מהווה מנוע רווחים, ושאינו מניב הפסדים.