הבוקר: תקציבים ב-900 מיליון שקל לפריפריה על פני 5 שנים

הממשלה תתבקש לאשר הבוקר רשימה מעודכנת של יישובים המוגדרים כבעלי עדיפות לאומית • תושבי יישובים אלה זכאים לשורת הטבות ובראשן זיכוי ממס בגובה 7% עד 20% עד לתקרת הכנסה

רצועת עזה / צילום: רויטרס
רצועת עזה / צילום: רויטרס

הממשלה תתבקש לאשר הבוקר (א') רשימה מעודכנת של יישובים המוגדרים כבעלי עדיפות לאומית. תושבי יישובים אלה זכאים לשורת הטבות ובראשן זיכוי ממס בגובה 7% עד 20% עד לתקרת הכנסה. העלות הכוללת של הפטורים נאמדת בכ-2.33 מיליארד שקל לשנה.

מדובר ביישובים העונים על אחד מהקריטריונים הבאים: הם נמצאים באזורים המדורגים בתחתית מדד הפריפריאליות; מדובר ביישובים סמוכי גבול (המרוחקים 7 ק"מ מהגבול או 9 ק"מ מגבול לבנון), הם מאויימים (הכוונה בעיקר להתנחלויות), או שהם חדשים (לא חלפו 5 שנים ממועד האכלוס או 10 שנים ממועד ההקמה).

על-פי הנתונים שיוצגו לממשלה, ביישובים שיוכרזו כאזורי עדיפות לאומית מתגוררים  כ-2 ורבע מיליון ישראלים, רובם המכריע (92.1%) ביישובי פריפריה, והיתר בשאר הקטגוריות. היישובים הגדולים הנכללים ברשימה הם הערים באר-שבע, קריית שמונה, אופקים, שדרות ובית שאן הרשימה תהיה בתוקף עד לספטמבר 2021.

במסגרת ישיבתה השבועית הראשונה מאז חג הפסח צפויה הממשלה לאשר תוכניות לחיזוק קריית שמונה, שלומי ומטולה בצפון, לעיר ירוחם בדרום ותכנית לסיוע ליישובים באזור ים המלח המתמודדים עם תופעת הבולענים. הסכום הכולל של התקציבים שיופנו לאזורים אלה יעמוד על כ-900 מיליון שקל ותשלומם יתפרס על-פני חמש שנים. הסיוע לירוחם ולערים בצפון יינתן בעיקר למוסדות חינוך, תרבות ורווחה הפועלים ביישובים אלה. הסיוע ליישובי ים המלח יינתן בעיקר לצורך מיזמי תיירות לאורך חופי הימה המתייבשת.

איתן ברושי (המחנה הציוני), חבר ועדת הכספים, מי שייצג את המועצות והיישובים וקידם את התכנית מול משרדי הממשלה אמר כי "הצלת ההתיישבות בעוטף ים המלח היא מטרה בעלת חשיבות לאומית, ואני שמח שהממשלה סוף סוף הכירה בכך. זו היא בשורה היסטורית לקיבוץ מצפה שלם ולקיבוץ עין גדי, שחגג לאחרונה יום הולדת 62. חשוב להזכיר שהתכנית לא תפתור את בעיית הבולענים, אבל תאפשר את המשך קיומם של היישובים באזור בעל חשיבות לאומית".