שופטת העליון בדימוס הדסה בן-עתו הלכה לעולמה בגיל 91

בן עתו כיהנה כסגנית נשיא בית המשפט המחוזי ולאחר מכן כשפוטת בעליון • לאחר פרישתה הפנתה משאבים רבים למלחמה נגד האנטישמיות העולמית וחיברה את רב-המכר "השקר מסרב למות" שעסק בזקני ציון

השופטת הדסה בן עתו / צילום: יונתן בלום
השופטת הדסה בן עתו / צילום: יונתן בלום

השופטת בדימוס הדסה בן-עתו, שכהנה כסגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב ושופטת בפועל בבית המשפט העליון, נפטרה אמש בגיל 91.

בשנת 1991 פרשה בן-עתו מכס השיפוט לאחר 31 שנות שיפוט ונודעה כנשיאת הארגון הבינלאומי של עורכי דין ומשפטנים יהודים וכן בזכות ספרה "השקר מסרב למות" שהפך לרב-מכר והציג את מחקרה אודות הפרוטוקולים של זקני ציון.

בן-עתו נולדה במאי 1926 בפולין ועלתה לארץ בשנת 1935. עם פרוץ מלחמת השחרור קטעה את לימודי המשפטים שהחלה שנה קודם לכן בבית הספר הגבוה למשפט וכלכלה בתל-אביב והתגייסה לצה"ל.

במהלך המלחמה שירתה בן-עתו כסגנית קצין התרבות של חזית המרכז, ולאחר המלחמה, בשנת 1949, השתחררה מהצבא והחלה לעבוד במשרד החינוך והתרבות כמנהלת ענף הנוער המחלקת התרבות, ובתוך כך הקימה 50 מועדוני נוער במחנות העולים החדשים והפעילה את הנוער הישראלי למען הנוער העולה.

בשנת 1953 השלימה את לימודי המשפטים בתל-אביב ולאחר מכן התמחתה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב ובפרקליטות מחוז תל-אביב. 

הדסה בן עתו/ צילום: יונתן בלום
 הדסה בן עתו/ צילום: יונתן בלום

בן-עתו מונתה לכהונת שיפוט בבית משפט השלום בתל-אביב בשנת 1960, לאחר מספר שנים שעבדה כעורכת דין במשרד פרטי, ובהמשך התקדמה לכהונה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, לשופטת בפועל בבית המשפט העליון, ובשנת 1989 מונתה לסגנית נשיא בית המשפט המחוזי.

במהלך כהונתה כשופטת מונתה בן-עתו להיות סגנית נשיא הארגון הבינלאומי של עורכות הדין, ובשנת 1965 נמנתה על המשלחת הישראלית לעצרת ה-20 של האו"ם.

לאחר פרישתה מכס השיפוט בשנת 1991 הקדישה בן-עתו את זמנה לעיסוק במאבק נגד אנטישמיות, בין היתר במסגרת פועלה כנשיאה הראשונה של הארגון הבינלאומי של עורכי דין ומשפטנים יהודים. ספרה, "השקר מסרב למות", שראה אור בשנת 1998, תורגם ל-9 שפות, הפך לרב-מכר ופורסם במהדורות שונות ברחבי העולם. הספר התבסס על עבודת המחקר של בן-עתו בנוגע לפרוטוקולים של זקני ציון ומנסה לבסס את הקביעה כי מדובר בטקסט מזויף.

בן-עתו זכתה במספר פרסים ואותות לאורך הקריירה שלה, לרבות פרס צלטנר לחקר המשפט בשנת 1999, פרס חיים הרצוג על תורמתה הייחודית למדינת ישראל ולתפוצות, אשת השנה המשפט של לשכת עורכי הדין ואשת העיר תל-אביב.

בשנת 2011 קיבלה בן-עתו תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בר-אילן, כהוקרה על תרומתה למערכת המשפט ולחברה בישראל, על ייצוגה את מדינת ישראל בזירה הבינלאומית ועל מאבקה באנטישמיות.

מהארגון הבינלאומי של עורכי הדין ומשפטנים יהודים נמסר: "הארגון הבינלאומי של עורכי דין ומשפטנים יהודים מרכין ראש עם היוודע לכתה של השופטת (בדימוס) הדסה בן-עתו, שהייתה ממייסדי הארגון הבינלאומי של עורכי דין ומשפטנים יהודים וכיהנה כנשיאה הראשונה של הארגון בארץ".