מנכ"לית אורקל: "לא באנו לישראל כדי לחסוך כסף על מסים"

צפרה כץ, ישראלית לשעבר ואחת הנשים הבכירות בעולם ההייטק, קיימה הבוקר מסיבת עיתונאים במשרדי החברה בפ"ת • בנושא הפרטיות ברשת אמרה כץ: "חשוב שהמשתמשים יבינו קצת יותר מה עושים עם המידע עליהם. חשוב שתהיה להם אפשרות לבחור שלא לקחת בזה חלק, כי כרגע אין שום דרך לעשות זאת"

צפרה כץ / צילום: אורי ברקוביץ'
צפרה כץ / צילום: אורי ברקוביץ'

במסיבת עיתונאים שנערכה הבוקר (ב') במשרדי אורקל בפתח-תקווה נשאלה המנכ"לית המשותפת של אורקל העולמית, צפרה כץ, על ידי "גלובס" לגבי פגישתה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. "דיברנו על כל מיני דברים. דיברנו על המדינה, ועל איך דברים מתנהלים", השיבה. "הכלכלה האמריקאית כפי שידוע לכם הייתה מאוד חזקה - הקיצוץ במסים, חוק התעסוקה שהיו מאוד חשובים וכבר מובילים לתוצאות טובות, ואני חושבת שמובילות לעוד השקעות בארה"ב. אין ספק בכך. חלקתי איתו כמה מהשיחות שניהלתי עם כמה מהמנכ"לים על איך דברים הולכים". 

בתשובה לשאלה האם שוחחו השניים על משבר הפרטיות באינטרנט ענתה: "לא זוכרת שדיברנו על משבר הפרטיות וכל הסיפור של פייסבוק".

כץ, ישראלית לשעבר, הגיעה לביקור בישראל בתקופה סוערת בשוק המחשוב לארגונים. לדברי מקורות בענף החברה מנהלת לאחרונה קמפיין אגרסיבי לגיוס כוח אדם ולקוחות למוצר הענן של החברה, שמתחרה ראש בראש בשירותי הענן של אמזון (מפעילת שירות AWS), גוגל ושל חברות נוספות. כץ פירטה את היתרונות שיש לשירותי הענן של אורקל לעומת המתחרות והדגישה את העובדה שלחברה מאפשרת לנהל את מסדי הנתונים של הלקוחות הן בענן והן אצל הלקוח.

לדבריה, שירותי הענן של אורקל מגשימים את החזון של מייסד החברה והיו"ר לארי אליסון מזה 40 שנה, להפוך את שירותי המחשוב לנגישים מרחוק בדומה לתשתיות ציבוריות אחרות כמו מים וחשמל. לדבריה בשירותים של אורקל הלקוחות מחויבים "רק עבור מה שהם משתמשים ויכולים לגדול רק כאשר הם רוצים לגדול, בענן או בשרתי הלקוח".

כץ התייחסה לתוכנית של משרד ההגנה האמריקאי לעבור לשימוש בענן אחד ואמרה כי היא "לא מכירה ארגון מסחרי אחד שמשתמש בענן אחד. אין בכך כל היגיון. עומסי עבודה של מיקרוסופט צריכים ללכת לענן של מיקרוסופט, העומסים של אורקל לאורקל, ואלו של סיילפורס לסיילפורס. טראמפ היה בטוח שהפנטגון יבחר בחירה הוגנת ואני בטוחה שכך יהיה. אף פעם לא שמעתי על ענן אחד, ואני מאתגרת כל אחד להצביע על לקוח חשוב אחד שעושה שימוש בשירותים של ענן אחד".

כץ דיברה על בסיסי הנתונים האוטונומיים של אורקל שמטלאים משדרגים ומקנפגים את עצמם בצורה אוטונומית, בהתבסס על טכנולוגיות בינה מלאכותית ולמידת מכונה, וזאת כדי להימנע מטעויות שיכולות להיגרם על ידי הגורם האנושי. כץ ציינה שבניגוד לשירותים כמו פייסבוק ונטפליקס שבהם המערכת יכולה לסבול עיכובים ואי דיוקים מינוריים, במערכות קריטיות כמו תקשורת ובנקאות יש הכרח במאה אחוז דיוק. יתרון נוסף לדבריה הוא בכך שניתן לבצע שדרוגים במערכת ללא השבתתה - "כמו להחליף גלגל באמצע נסיעה", כהגדרתה.

באשר לבינה מלאכותית הרחיבה כץ ואמרה כי אורקל משלבת טכנולוגיות אלו בכל אספקט אפשרי. "אין לנו פרויקט בינה מלאכותית אלא יש לנו בינה מלאכותית בכל פרויקט", אמרה כץ והדגימה: "בכוח אדם למשל אנחנו מנסים למצוא איזה עובד צריך יותר עזרה, או מאתרים מי עושה את העבודה הכי טובה. בתחום הרכש - מי הספק הכי טוב או מי זה שצריך להסתכל עליו יותר מקרוב, מי מהלקוחות יש לו דבר כזה או אחר ומי רוצה לנסות מוצר חדש, או למי לשווק".

"ישראל היא יעד בשל החדשנות שלה"

כץ סיפרה לנוכחים כי זה עתה חזרה מאירופה "שם עוברות כל התעשיות שיבוש גדול ממה שהאזרחים מצפים - בקמעונאות, בבנקאות ובממשלה. הכל משתנה מאוד מהר. כתוצאה, רוב הלקוחות שלנו והתעשייה חייבים הכל מהר. המנהלים שפגשתי מבינים שאו שהם משבשים או שהם משובשים".

באשר להשקעותיה של החברה בישראל אמרה כץ כי הסיבה לכך היא שישראל היא יעד להשקה בשל החדשנות שלה ולא בשל הטבות מס. "לא באנו לכאן לחסוך כסף על מסים", אמרה.

כץ שנשאלה שוב על סוגיית הפרטיות המסעירה בימים אלה את העולם האינטרנט ועל תקן הפרטיות האירופי GDPR שייכנס לתוקף בחודש הבא אמרה כי "החברות יעשו חלק מהדברים בעצמם כדי להימנע מרגולציה כי זו תמיד או מפספסת את המטרה או יורה בה בעצמה יתרה". מצד שני, לדבריה, "חשוב גם שהמשתמשים יבינו קצת יותר מה הם עושים, ומה עושים עם המידע עליהם. חשוב שתהיה להם אפשרות לבחור שלא לקחת חלק, כי כרגע אין שום דרך לעשות זאת".

כץ נשאלה עוד לגבי תובנותיה כאחת הנשים הבכירות בהייטק העולמי וסיפרה כי כאשר החלה את דרכה בוול סטריט לא היה ספק שיש הטיה מגדרית בין אם שבמודע או שלא. היא סיפרה שבתקופה ההיא, גם אם היא הייתה המנהלת הבכירה ביותר בחדר, כשהיו צריכים להביא עוד 10 עותקים ממסמך מסויים היו פונים אליה. "יכולתי להגיב במספר דרכים. יכולתי לעשות בלאגן. אבל זה לא מה שעשיתי. במקום, שאלתי 'כמה אתם רוצים? עשר?' ואז הגשתי את המסמך לסגן הנשיא שלידי ואמרתי לו 'תעשה את זה 11', ונשארתי בישיבה".