הסכמים שאיש לא מנסה לממש

אי מימוש הסכמים קואליציוניים פגע בעולים דוברי רוסית שיכולים להרים או להפיל ממשלה

אביגדור ליברמן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אביגדור ליברמן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

כל שנה אותו סיפור. כמעט כל הפוליטיקאים, דתיים וחילונים, ימנים ושמאלנים, מברכים מיליון דוברי רוסית בברכת "סנובם גודום" (שנה חדשה).

באותו זמן בממשלה אושר תקציב המדינה, שחולק בן היתר לפי קודש הקודשים - הסכם קואליציוני. שמירת הממשלה מעל הכול, והסכם קואליציוני הוא הדבק שמחזיק אותה. לפעמים הדבק גמיש - כשמאיימים לפרק אותה, מקבלים המאיימים עוד כספים ועוד חוקים.

יש רק קבוצה אחת שלגביה חותמים הסכמים קואליציוניים, ולא מקיימים אותם. קבוצה, שעבורה אף אחד לא מאיים לפרק את הממשלה. בקבוצה זאת רשומים יותר ממיליון דוברי רוסית, שמברכים אותם בבחירות, ואחר כך שוכחים אותה.

כבר לפני שלוש שנים, באפריל 2015, נחתמו הסכמים בין המפלגות הליכוד וכולנו, שבהם נקבע בין היתר שיעור חלוקת הדיור הציבורי בין שתי קבוצות זכאים של משרד השיכון ומשרד הקליטה. על פי ההסכמים, הדירות יחולקו ביחס של 30%-70% לטובת זכאי הדיור של משרד השיכון. אולם לאחר חלוקת הדירה ה-501, תשתנה החלוקה ותעמוד על יחס זהה בין שתי קבוצות הזכאים. מאז עברו שלוש שנים, ומשרד השיכון חילק יותר מ-8,000 דירות לזכאים. וכמה מזה קיבלו העולים? לפי תשובה שקיבלתי ממשרד השיכון, רק שליש; אבל לפי הודעת שרת הקליטה סופה לנדבר, אפילו שליש לא קיבלו. לפני חודשיים אישרה ועדת הכספים תוספת תקציב לקניית מאות דירות לזכאים. כמה מזה יקבלו העולים? לפי בקשתי, מבקר המדינה התחיל לבדוק טענות להפליה ולאי-קיום ההסכם הקואליציוני בתחום הדיור הציבורי.

לפי מחקר של מרכז טאוב, בעוד ש-20% מהקשישים הוותיקים נחשבים לעניים, שיעורם בקרב העולים הוא 69%. הנתון הגבוה, נובע בעיקר מהיעדר פנסיה תעסוקתית, או קבלת פנסיה זעירה, מה שגורר הסתמכות על קצבאות בלתי מספקות. בחודש מאי 2016, נחתם הסכם קואליציוני, ומפלגת ישראל ביתנו נכנסה לממשלה. ב-2017 העולים הקשישים קיבלו תוספת "נאה" חודשית לוותק קצבת הזיקנה - 31 שקל. מאז קשישים עולים חיים בעושר ואושר.

בהסכם בין הליכוד ליהדות התורה נכתב, בין היתר, על שימור הסטטוס-קוו בנושאי דת ומדינה ושהצעות החוק בנושאי דת ומדינה ייעשו בהסכמת כל סיעות הקואליציה. האם הסטטוס-קוו נשמר? האם השר אביגדור ליברמן וישראל ביתנו, תמכו בחוק המרכולים?

האם יהיה מהפך פוליטי במדינת ישראל? נראה, שזה יקרה רק אם יהיה מי שיביא לקלפי אנשים שלא הצביעו עד עכשיו למפלגתו.

רוב המפלגות אינן מנצלות את הפוטנציאל האלקטורלי שטמון בעולים דוברי רוסית, ופוגעים בהם כל הזמן אחרי הבחירות. ל-830,000 יוצאי חבר העמים יש זכות בחירה! 40% מהם לא הגיעו לקלפיות בבחירות האחרונות, כיוון שהם לא רצו לתמוך במפלגות הקואליציה, ולא היה להם למי להצביע. כ-330 אלף מצביעים, שערכם כתשעה מנדטים.

מי שפגע בדוברי הרוסית ישלם מחיר על כך, ומי שימשיך להתעלם מבעיותיהם, יישאר באופוזיציה. כדאי להביא בחשבון - זו קבוצה שיכולה להרים או להוריד ממשלה.

■ הכותב הוא פעיל חברתי.