תוכנית מתאר לבאר יעקב: תגדיל היישוב ביותר מ-8,000 דירות

שטח השיפוט של הישוב צפוי לגדול ב-850 דונם, והאוכלוסייה צפויה לגדול ל-88 אלפי נפש • תוכנית המתאר כוללת הנחיות לתוכניות מפורטות לשימור אתרים היסטוריים באזור, דוגמת הכפר הקדום סרפאנד

הדמיית פרויקט שכירות ארוכת טווח באר יעקב/ צילום: Arceffect
הדמיית פרויקט שכירות ארוכת טווח באר יעקב/ צילום: Arceffect

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז, שבמינהל התכנון, אישרה להפקדה תוכנית מתאר לבאר יעקב. התוכנית כוללת תוספת של כ-8,140 יחידות דיור שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה צפוי של כ-88 אלף תושבים. נציין, כי נכון להיום מונה אוכלוסיית באר יעקב כ-22 אלף נפש ומאושרות בו כ-19.4 אלף יחידות דיור שחלקן טרם נבנו. שטח השיפוט של היישוב משתרע על 9,463 דונם, והוא עתיד להתרחב בעוד כ-850 דונם עם השלמת פינוי מחנה צריפין.

התוכנית שאושרה להפקדה כעת, מתייחסת להיקפי בנייה הצפויים לשלש את אוכלוסיית היישוב הקיים ולהפוך אותו ליישוב עירוני. במקביל, מציעה התוכנית תוספת של שטחי מסחר ותעסוקה בהיקף לא מבוטל של כ-2 מיליון מ"ר.

התוכנית היא ביוזמת רשות מקרקעי ישראל ונערכה על ידי משרד קולקר קולקר אפשטיין אדריכלים . בנוסף, התוכנית כוללת הנחיות להכנת תוכניות מפורטות לאתרים היסטוריים המצויים ביישוב כדוגמת מפקדת חסן סלאמה ושרידי הכפר סראפנד אותם מציעה התוכנית לשמר. כמו כן, במסגרת התוכנית יוקמו שני פארקים בהיקף של כ-180 דונם בצפון מערב היישוב, כחלק ממתחם צריפין, ופארק נוסף שיוקם בחלק הדרום מערבי של היישוב.

מהוועדה המחוזית מרכז נמסר כי התוכנית מחברת את המרקם הבנוי של היישוב, הנמצא מדרום לדרך 4313 (כביש עוקף באר יעקב), עם אזורי הפיתוח החדשים שנמצאים ברובם הגדול בשטחי מחנה צריפין (מצפון לדרך 4313), לידי מרקם עירוני אחיד. התוכנית עושה זאת בין היתר, על ידי חיזוק רחוב נעמי שמר והפיכתו לרחוב מרכזי עם תוספת של שטחי מסחר, תעסוקה, מגורים ויעבור בו הקו החום של הרכבת הקלה. בנוסף, התוכנית מציעה הקמת מרכז עסקים חדש במפגש של רחוב נעמי שמר עם דרך 4313.

"התוכנית מעצבת יישוב אחד ומייצרת חיבור בין שטחי הפיתוח החדשים לוותיקים ומעצימה את יתרונותיו הבולטים במרחב כמו קרבה לבתי חולים, רכבת, צירי תחבורה ראשיים והקו החום של הרכבת הקלה", כך יו"ר הוועדה המחוזית מרכז, שירה ברנד, "כל אלו, לצד מערך השטחים הפתוחים שהתוכנית כוללת, ייצרו יישוב איכותי ומרכזי במרחב".