בנק לאומי | בלעדי

ד"ר סאמר חאג' יחיא מועמד לתפקיד יו"ר לאומי

דוד ברודט יסיים את תפקידו רק ב-2019, אבל הקרב על התפקיד הנחשק באחד משני הבנקים הגדולים כבר החל

ד"ר סאמר חאג' יחיא / צילום: רון אלון
ד"ר סאמר חאג' יחיא / צילום: רון אלון

בסוף שנת 2019 יסיים דוד ברודט את הקדנציה השלישית והאחרונה כיו"ר בנק לאומי. על אף שיש עוד יותר משנה וחצי, קרב הירושה על התפקיד היוקרתי של יו"ר אחד משני הבנקים הגדולים בישראל כבר החל. בין הגורמים הרלוונטיים מתגבשת עמדה לפיה היו"ר הבא של הבנק יהיה בעל כישורים והבנה בבנקאות בכלל, ורגולציה וטכנולוגיה פיננסית ישראלית-אמריקאית בפרט. בנוסף מוסכם כי קיים יתרון לחבר בדירקטוריון הנוכחי שהוכיח יכולת עמידה מול לחצים פנימיים וחיצוניים. הדירקטור המועדף על הגורמים המעורבים בבחירה, במישרין ובעקיפין, בגלוי ובסמוי, הוא ד"ר סאמר חאג' יחיא.

ד"ר חאג' יחיא (48) אמנם לא מוכר בציבור הרחב, אך מדובר באדם מקצועי ומוערך. יש לו ניסיון מקומי ובינלאומי בכלכלה, בנקאות, שווקים פיננסיים, רגולציה וטכנולוגיה פיננסית, מסחר, השקעות וניהול. הוא שימש יועץ החוג לכלכלה באוניברסיטה העברית וכמרצה מצטיין ב-MIT, בהרווארד, באוניברסיטה העברית ובמרכז הבינתחומי. פרסם מחקרים מובילים בתחום האופציות, ההשקעות והמט"ח שעיצבו את מדיניות שער החליפין של בנק ישראל וזיכו אותו בפרסים יוקרתיים. הוא מילא שורת תפקידים בכירים בחברות ייעוץ והשקעות אמריקאיות, לרבות בפידליטי השקעות.

חאג' יחיא מכהן כדירקטור בבנק לאומי מזה כ-3.5 שנים, זאת בנוסף לתפקידו כיו"ר ועדת הביקורת של בית החולים הדסה בירושלים, חבר מליאת המועצה להשכלה גבוהה ודח"צ בשטראוס גרופ. במקביל הוא פעיל חברתי, מתנדב ותורם מוכר בארגונים. תושב טייבה, ערבי ראשון שמונה לתפקיד דירקטור בבנק בישראל. ההערכה היא שלמוצאו ולדתו אין ולא תהיה כל השפעה על הבחירה.

הוא מצוי כעת בתחילת הקדנציה השנייה שלו בדירקטוריון. אם ייבחר ליו"ר וייכנס לתפקיד בסוף 2019, יוכל לכהן 4 שנים (בבנק ללא גרעין שליטה דירקטור יכול לכהן בתפקידו בסך הכול 9 שנים). כהונה קצובה כזו גם מממשת את הכוונה של הפיקוח על הבנקים לצמצם בהדרגה את תקופת הכהונה של יושבי הראש בבנקים.

שני דירקטורים נוספים בבנק רואים עצמם, או יש מי שרואה בהם, מועמדים ליו"ר: הראשון הוא שמואל בן צבי שהיה ביחידת היועץ הכספי לרמטכ"ל, סמנכ"ל בחטיבת הכספים וסגן נשיא לאסטרטגיה בינלאומית בחברת טבע. הדירקטור השני הוא אוהד מראני, שהיה ממונה על התקציבים ומנכ"ל האוצר, יו"ר בז"ן ויו"ר נתיבי גז. עם זאת, גורמים המעורבים בבחירת הדירקטורים ובהמלצה לאסיפה הכללית למינוי יו"ר, בוועדה ובצמרת בנק ישראל מגלים הערכה רבה ומיוחדת לחאג' יחיא.

הבחירה האחרונה של השופטת פרוקצ'יה

בנק לאומי הוא הבנק היחיד שיש למדינת ישראל עוד מניות בו, ולכן גם לעמדת האוצר יש השפעה על זהות היו"ר הבא של לאומי. עמדת שר האוצר, משה כחלון, והחשב הכללי, רוני חזקיהו, המייצגים 6% מההחזקות הנותרות של המדינה בבנק, לא באה עדיין לביטוי וכלל לא ברור אם בכלל תהיה ברת-מעמד (ראו הרחבה בידיעה נפרדת). בכל אופן, בין אם המדינה תחליט למכור את מניותיה או לאו, ובין אם תחליט להציע מועמדים לדירקטוריון או לאו, הרי שהרכב הדירקטוריון ייקבע באסיפה כללית בחודש יוני ומתוכו יבחר הדירקטוריון בהמשך את היו"ר הבא של לאומי.

הגוף המרכזי המשפיע על הרכב הדירקטוריון הוא הוועדה הציבורית למינוי דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה, המתנהלת תחת בנק ישראל ובראשות השופטת בדימוס אילה פרוקצ'יה. בימים אלה מסתיימים סבבי הראיונות למועמדים, ולאחריהם הוועדה תסכם, תקבל החלטות ותפרסם את שמות המועמדים, במקביל להסכמת נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, והמפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר.

בחירת הדירקטורים הקרובה שתשפיע על בחירת יו"ר ללאומי היא הבחירה האחרונה של פרוקצ'יה, שופטת בית המשפט העליון בדימוס, שמסיימת את תפקידה ביוני השנה. זו ככל הנראה גם ההזדמנות האחרונה של הנגידה פלוג להשפיע על מינוי יו"ר לבנק ללא גרעין שליטה (בדיסקונט הוועדה כבר הציעה כמועמד את ירום אריאב, שאם ייבחר כדירקטור יתמודד על תפקיד יו"ר דיסקונט מול מועמדים מתוך הדירקטוריון).

יש לציין כי הוועדה נוהגת ליידע ולהיוועץ עם הנהלת הבנק, ככל הנראה בשיחות ישירות, ובכל מקרה באמצעות הדירקטורים המייצגים את הדירקטוריון בוועדת המינויים. הפעם, בוועדת לאומי מייצגת את הדירקטוריון רק דירקטורית אחת - ציפי סמט, וזאת למרות שהוראות בנק ישראל מחייבות שני דח"צים.

להימנע מהבחירה הצפויה ב'מילייה'

העמדה המתגבשת במחוזות הבחירה וההכרעה היא שהפעם יהיה על הוועדה להשתדל מאוד להימנע מהנבחרים והנבחרות הצפויים, בעלי הזהות הדומה והחברות ב'מילייה' ("דירקטוריון לאומי: ללא אתיופים, מזרחים, ערבים או חרדים" - זו הייתה הכותרת ב"גלובס" ב-9.5.16 לאחר שהוועדה הציגה את הנבחרים המועדפים עליה). הוועדה, ככל הנראה, תשתדל להימנע ככל האפשר מ"הצנחה" של מועמדים, כשם שעשתה באחרונה עם אריאב בדיסקונט. זה קורה כאשר אחרי כל הבדיקות והראיונות פונה הוועדה מיוזמתה למישהו ומכתירה אותו, ואיכשהו זה קורה בעיקר לטובת בכירי האוצר לשעבר דוגמת אריאב.

יצוין, כי במהלך שנות קיומה ירד מעמדה של ועדת המינויים וככל שהתקדמו בחירות דירקטורים ויושבי הראש הסתבר שיותר ויותר אנשי מקצוע מוערכים ברמות הגבוהות של המערכת הכלכלית והפיננסית נמנעים מלהציג את מועמדותם. זאת, למרות שהתפקיד מפתה מאוד, גם כספית - מעל למיליון שקל בשנה - וגם מבחינת הנגישות, המעמד והעניין, מתוך תחושה של "משחק מכור" ו"בזבוז זמן". הדברים מחריפים יותר כשזה מגיע לסבבים בהם מתקיימת למעשה בחירה המכוונת לתפקיד היו"ר הבא.

ד"ר סאמר חאג' יחיא

גיל: 48

מקום מגורים: טייבה

השכלה: תואר דוקטור מ-MIT

תפקידים: דירקטור בלאומי, יו"ר ועדת הביקורת של בית החולים הדסה, חבר מליאת המועצה להשכלה גבוהה, דח"צ בשטראוס גרופ

עוד משהו: הערבי הראשון שמונה לתפקיד דירקטור בבנק בישראל