קוינט: "מחיר למשתכן מקפיאה ביקושים ויוצרת ודאות"

כך אמר היום בוועידת הנדל"ן של "גלובס" מנהל רשות החברות יעקב קוינט בהופעה הפומבית הראשונה שלו בתפקיד • "בסופו של דבר יצרנו יותר הנחה בפריפריה"

יעקב קוינט / צילום: שלמי יוסף
יעקב קוינט / צילום: שלמי יוסף

"יש היום אמון בהצהרות השר ומשרד האוצר, והתכנית מקפיאה ביקושים ויוצרת ודאות", כך אמר היום (ד') יעקב (ינקי) קוינט, מנהל רשות החברות, בוועידת הנדל"ן של "גלובס", בהתייחס לתוכנית המחיר למשתכן. זוהי ההופעה הפומבית הראשונה של קוינט בתפקיד. "מחיר למשתכן זו תכנית שנהגתה גם בשנות ה-90, אבל המימוש אז היה מוגבל ולא מוצלח", הוא אמר היום תוך שהוסיף כי "ברור שהפתרון הבסיסי הוא הגדלת ההיצע, והפתרון לכך ידוע. אבל, הפתרון לוקח זמן, וכבר נעשים תהליכים, כמו הסכמי הגג". קוינט המשיך וניתח כי "השוק מתחלק לשלושה: שוק של משפרי דיור, שוק של משקיעים, ושוק של קונים של דירה ראשונה". לדבריו, "משפרי הדיור נהנו מעלית המחירים כי יש להם אפשרות לקנות דירות ביד שנייה, ולכן הוצאנו אותם מהמשחק. לגבי המשקיעים, אם יש להם 10,000 דירות פחות לקנות אני אומר לכם שזה הולך לזוגות צעירים שקונים דירה ראשונה".

קוינט אמר כי "בסופו של דבר דירה היא מוצר ציבורי, כי מדינת ישראל מותחת תשתיות כדי ליצור את הדבר הזה", ולכן, אמר, "זכותה של המדינה להחליט שהיא רוצה שהדירה תגיע לזוגות צעירים ולא למשקיעים", תוך שהבהיר כי מבחינתו הוצאת הדירות מהמשקיעים היא ש"בסופו של דבר מפנים את הדירות ומעבירים אותן לשוק של זוגות צעירים".

מנהל רשות החברות ציין בנוסף כי "ב-2018 עדיין רוב הציבור רוצה נכס להתגורר בו", תוך ששב להתייחס לתוכנית למשתכן ואמר כי "התכנית יצאה בלי קריטריונים, כאשר כשהיו על זה דיונים אצל השר ההחלטה היתה שזה יצא בפשטות ושלא יתעכב, וגם כי הדירה היא זכות לזוגות צעירים ולא משנה מאיזה עשירון". עוד אמר כי "שמעתי טענות על ההגרלות, אך אני לא מכיר שיטה טובה יותר לחלק הטבה".

לדבריו, "אני חושב שאחת מהסיבות לעליית המחירים, והסיבה שאנחנו רואים היום את התחלת הירידה, זו מידת הוודאות והאמון במערכת. אני חושב שיש היום אמון בהצהרות השר ומשרד האוצר, והתכנית מקפיאה ביקושים ויוצרת ודאות". קוינט הוסיף כי "לא היה קל להחזיר את הדירות לזוגות צעירים, בסופו של דבר מדובר בפסיכולוגיה וכשהתקשורת כל היום מוצא פגמים בתכנית אז הציבור לא מבין שיש פה משהו אטרקטיבי. כשאתה מבטיח לזוג צעיר דירה, גם אם הוא צריך לחכות עוד שנתיים - שלוש זה מרגיע גם אותו וגם את השוק". על כן, אמר קוינט, "הביקושים נעצרים והמצב טוב בהרבה". הוא המשיך ואמר כי "המנהל פועל כמו מכונה משומנת, 104,000 יח"ד של מחיר למשתכן פורסמו, יש קבלנים שזכו 60,000 יח"ד, ויש כבר 24,000 זוגות צעירים שקיבלו הודעה. לדעתנו המלאי הוא מספיק", ציין. עוד אמר קוינט כי "אני חושב שצריך לבנות יותר, וכמו שראיתם נתונים מהימים האחרונים הדירות נבנות".

הוא המשיך והתייחס לביקורות מהשוק ואמר כי "בשוק הדיור מדברים מפוזיציה ולאף אחד לא נוח שהמחירים יורדים. שמעתי שהבוקר הועברה ביקורת על העלות הגבוהה של התכנית. אני מודה שאני לא כל כך מבין את הטענה. אני חושב שלתכנית אין עלות. אם היינו מצליחים בעבר בממשלות הקודמות להפחית מחירים ממילא לא היו מתקבלים התקבולים האלה. בסופו של דבר ההפרטה זזה. האם החלופה היא לבנות במחיר גבוה?".

עוד הוסיף כי "בסופו של דבר יצרנו יותר הנחה בפריפריה". לצד זאת הוא אמר כי "שר האוצר חשש מזה ואמר שצריך להביא אוכלוסייה גם חלשה יותר למרכז הארץ. כל משרד האוצר נרתם לנושא הזה".

נושא נוסף אליו הוא התייחס היה שחרור קרקעות לבנייה מצדן של חברות ממשלתיות: "חברות יפנו שטחים שיש בהם פוטנציאל אדיר ואני חייב להגיד שהחברות משתפות פעולה למרות הקושי. הסדר הנכסים שנעשה עם חברת חשמל יוביל ל-1,500 יח"ד". קוינט הוסיף כי "הייתי היום בתע"ש, והעסקה בשלבים האחרונים שלה. תע"ש רמת השרון יש תכנית שאושרה, 34,000 יח"ד יהיו שם, נכון צריך לטהר את הקרקע, זה לא כ"כ נורא כמו שמתארים את זה. גם בטירת הכרמל עוד 5,000 יח"ד וזה אני מדבר רק על תע"ש אנחנו מקדמים בשבועות האחרונים מול אלתא ותעשיה אווירית, גם שם מדובר על 3,000 ד' באשדוד. טרמינל קרית חיים יכול להניב 10,000 יח"ד. מקורות, אני אפילו לא מדבר על העתקה של מתקנים, רק הסטת קידוחים יכולה להתיר מגבלות בניה בהיקף של אלפי יח"ד. יש חברה שנקראת נכסי חיל שמחזיקה קרקע ברמת החייל שאנחנו גם מתכוונים לפנות אותה ואפשר לבנות שם מאות יח"ד ומקווים שזה יעבור" .