רנ"ע: התיקים המנוהלים גדלו ב-2017 ב-9% ל-286 מיליארד שקל

שנת 2017 מסתמנת כשנת שיא בתשואות - עם עליה של 9% בשווי התיקים לעומת ממוצע שנתי של 5% מאז 2013 • גם המשקיעים הפרטיים רוו נחת עם עליה ממוצעת של 6% בשווי התיקים

תשואה / צילום: Shutterstock
תשואה / צילום: Shutterstock

בשנת 2017 נסק שוק תיקי ההשקעות המנוהלים על ידי בתי ההשקעות בכ-9% לסכום מצרפי של כ-286 מיליארד שקל. מדובר בשיעור גידול חד, ביחס למה שהורגלנו בו בשנים האחרונות בשוק התיקים המנוהלים, שב-2016 שמר על יציבות ביחס ל-2015.

עם זאת, בדיקת הנתונים של רשות ני"ע מגלה כי מאז סוף 2013, כששוק התיקים המנוהלים ניהל כ-234 מיליארד שקל בהיקף מצרפי, חלה עלייה מצטברת של כ-22%, שמהווה עליה של כ-5% בממוצע שנתי. נתונים אלה עולים מדוח שפרסמה רשות ני"ע על שוק התיקים המנוהלים, שמפוקח על ידה, בדומה לשוקי קרנות הנאמנות ותעודות הסל, שצפויות להתמזג לתעשיית קרנות נאמנות אחת בעוד כמה חודשים. מדובר בנתונים המצרפיים היחידים שמפורסמים על שוק התיקים המנוהלים, שהוא הרבה פחות מוכר והרבה פחות שקוף לציבור, ביחס לענפים אחרים.

התיק ל-'לא מוסדי' גדל ב6% בממוצע

נציין כי מדובר בשוק ניהול כספי ציבור שקטן משווקים מתחרים של קרנות הנאמנות ותעודות הסל, שבהן מנוהלים כיום נכסים בשווי של כ-334 מיליארד שקל, ושמשמשים גם הם לניהול חיסכון לטווח קצר ובינוני. אגב, פקדונות הבנקים, שמהווים גם הם מעין חלופה לתיקים מנוהלים, הסתכמו בסוף 2017 בכ-1.23 טריליון שקל בשבעת הבנקים.

מה עוד ניתן ללמוד או להסיק בסבירות כלשהי מהנתונים שפרסמה רשות ני"ע? רבות דובר בשנים האחרונות על המשבר שפוקד את תחום ניהול התיקים על רקע הגאות בהשקעות אלטרנטיביות, בדגש על השקעות בנדל"ן. ואולם, הנתונים האחרונים מראים תמונה שונה במקצת, כשהם מגלים שעדיין יש יציבות במספר החברות וגם בהיקף הנכסים המנוהל, שאף גדל בשנה החולפת בשיעור גבוה.

ככל הנראה, חלק ניכר מהגידול נובע מהתשואות החיוביות בשוק, במקביל לתשואות החיוביות בשוקי ההון. עם זאת, לדברי גורם מעורה, "לאורך שנים היה זרם אדיר של אנשים שנפגשו עם כסף ובחרו להשקיע בנדל"ן, ולא בתיקים מנוהלים".

בהקשר זה, המספרים האחרונים עשויים ללמד אולי על כך שהצעדים לדיכוי המחירים בשוק הנדל"ן מורגשים ותרמו לגידול בנכסי התיקים המנוהלים. מנגד, היקף התיק הממוצע של הלקוח הלא-מוסדי גדל ב-2017, אבל מספרם של לקוחות אלה לא ממש נסק - כלומר, יש יציבות במספר הלקוחות הלא-מוסדיים, כשהעלייה בהיקפי הנכסים שלהם יכולה לבוא מתשואות חיוביות בשווקים.

במה מדובר? ב-2017 היו ללקוחות הלא-מוסדיים של חברות הניהול תיקים נכסים בהיקף כולל של כ-169.5 מיליארד שקל, לעומת כ-160 מיליארד שקל ב-2016, כ-162 מיליארד שקל ב-2015 וכ-156 מיליארד שקל ב-2014. מדובר בכ-80.8 אלף תיקי השקעה ללקוחות לא-מוסדיים בענף ניהול התיקים, נכון לסוף 2017, עם תיק בהיקף ממוצע של כ-2.1 מיליון שקל, לעומת פחות מ-80.7 אלף תיקים בסוף 2016 עם היקף תיק ממוצע של קצת פחות מ-2 מיליון שקל - מה שמעיד על יציבות יחסית במספר התיקים וגידול של כ-6% בשווי התיקים שלהם.

כלומר, על פי נתונים אלה אפשר להסיק ש"התוספת" לתיקים המנוהלים הסתכמה ב-2017 בכ-350 מיליון שקל "חדשים" (הפער במספר הלקוחות כפול היקף התיק הממוצע) - מה שלא מעיד על תזוזת יבשות, אבל כן על שינוי. לפיכך, ייתכן, ואין ודאות לכך, כי כספים שבעבר הלכו לנדל"ן, אולי עוברים לניהול תיקים. עם זאת, נתוני האמת לא גלויים, כך שייתכן כי אין גידול מהותי בתיקים של "הציבור הרחב" - מה שעשוי להצביע על שינוי בטעמי הציבור, אבל גם לא ניתן לפסול זאת.

בכל אופן, הגידול בשוק התיקים המנוהלים גרם לכך שלאחר כמה שנים של יציבות עם 18 חברות ניהול תיקים גדולות, בשנה שעברה הצטרפו לקבוצה הזו עוד שתי חברות ניהול - כך שכיום יש כ-20 חברות ניהול תיקים גדולות, שמנהלות סכומי עתק או מחזיקות ברשימה ארוכה מאוד של אלפי לקוחות.

אמרנו כבר שמדובר בשוק לא הכי שקוף, וזה נכון במיוחד בנוגע לעלויות המצטברות והממוצעות בענף זה, כמו גם לגבי התשואות שמושגות בו ברמה ענפית. מדוע זה קורה? ככל הנראה, מאחר שהמוצר אינו סטנדרטי והתיקים הרבים מאוד מגוונים, כך שאין דמי ניהול ממוצעים ברמת ענף שנכונים ברמה מצרפית. במקרה הזה, כך נראה, חוששים ברשות ני"ע שממוצע דמי הניהול "יזייף" מאוד ולא ייתן מספר נכון להשוואה ברמת ענפית. זה נכון מאוד גם ביחס לתשואות בשוק זה.

כמו כן, נראה שכמו תחומי פעילות אחרים גם התעשייה של ניהול תיקי השקעות ניצבת בפני שינוי משמעותי באופייה בעקבות המעבר לעולם דיגיטלי. כבר עתה מותר לבנקים לחזור ולהציע שירותי ניהול תיקים דיגיטליים-מקוונים ללקוחותיהם, עם מגבלה מרכזית - שהם יכולים לעשות זאת רק כשהתיק המנוהל הוא על טהרת קרנות נאמנות ותעודות סל בלבד, כשלאחר שהשלמת תיקון 28 זה יהיה רק על טהרת הקרנות.

מה זה אומר? שסביר להניח ששיעור התיקים המנוהלים באמצעות קרנות נאמנות של אותו בית השקעות יגדל. על פי נתוני רשות ני"ע בסוף 2017, דובר על כך שכ-21% משווי התיקים של הלקוחות שאינם מוסדיים נוהלו באמצעות תיקי קרנות (שנחשבים לזולים יותר לניהול), וזאת לעומת שיעור של 17%-18% בכל אחת מהשנים 2014 עד 2016. אגב, מבחינת מספר הלקוחות שאינם מוסדיים (התיקים הבודדים) מדובר בעלייה משיעור של כ-35% עד 37% מהתיקים ב-2014 עד 2016, לשיעור של 40% ב-2017.