יו"ר ומייסד עליבאבא, ג'ק מא, ממשיך היום (ג') את ביקורו בישראל, כעת עם דגש עסקי יותר: יחד עם 35 מנהלים בכירים בענקית הסחר המקוון הסינית, הוא קיים היום סדרת מפגשים במשרדי קרן JVP בירושלים, שעליבאבא הפכה לפני שנתיים לשותפתה האסטרטגית ומשקיעה עשרות מיליוני דולרים בה ובחברות שהיא מצמיחה.

במסגרת הביקור הציג יו"ר JVP וחבר הכנסת לשעבר אראל מרגלית כמה חברות של הקרן. בין היתר הוצגה למא חברה בשם SaleUp המפתחת אפליקציית הנחות ומבצעים, שמאחוריה עומד יזם בן 17; חברת הבינה המלאכותית ThetaRay; חברת שירותי תקשורת הלוויין NSLComm; וחברת טכנולוגיות שינה בשם Nanit, החוקרת מדוע תינוקות מסוימים מתקשים להירדם. 

"סין גדלה במהירות, ואנחנו רוצים להשתפר", אמר מא ליזמים ולעובדים. "המסע לישראל חשוב לנו כדי לחבר אתכם לסביבה הסינית ולמצוא הזדמנויות לחברות ישראליות לעבוד יחד איתנו. יש לחברות ישראליות פוטנציאל עצום בסין".

מא ציין עוד בפני העובדים כי "לא באתי מרקע טכנולוגי, ואינני מהנדס. הייתי מורה. חשוב לי שאנשים יקומו בבוקר ויבואו למקום העבודה עם חיוך על הפנים". הוא חתם את דבריו במילים "יאללה, קדימה!", בעברית. 

אף שמא החל את הביקור מוקדם בבוקר, ב-24 השעות שקדמו לכך הוא הספיק להתרוצץ באנרגטיות בין ארוחת ערב חגיגית בביתו ביפו של שגריר ישראל בסין, צבי חפץ; בילוי לילי בשוק מחנה יהודה; ועוד קודם לכן ביקור בים המלח. הבוקר בקרן JVP, למרות הלוקיישן, הוא רצה להתמקד גם בהיסטוריה, במורשת ובמסורת יהודית וישראלית: לבקשתו ארגנו אנשי הקרן שיחה פתוחה עם פרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל לכלכלה על מחקריו בתחום תורת המשחקים.

אומן סיפר ליו"ר עליבאבא על שימור הקהילה היהודית לאורך השנים, על הדינמיקה הפנים-קהילתית ועל החיבור בין העבודה האינטלקטואלית ללימודי התורה - חיבור אשר לדברי אומן מביא להעמקה בכל שאר התחומים. מבין כל השאלות שהעלו הנוכחים, מא ביקש דווקא לדעת איך אומן הפך לאיש חכם: אם הוא נולד כך או שמא באמצעות לימודים וחינוך. אומן הצחיק את הנוכחים כאשר אמר שפרס הנובל שקיבל "אינו הדבר החשוב בחיים. מה שחשוב הוא שזה איפשר לי להיות מוזמן לדבר בפני ג'ק מא. בזכות הפרס אנשים מקשיבים לי".

"אני מאמין שהעם היהודי מביא לעולם לא רק רוח ייחודית, אלא גם כוח לשנות את העולם", אמר מא, "לכן עליבאבא מקווה ללמוד את הסיפור היהודי-ישראלי בביקור כאן. אני מקווה שיום אחד אנחנו נוכל להיות אחד מהסיפורים האלה. מדהים לחשוב על ישראל כמדינה של מהגרים, אנשים שהיה עליהם להיות חדשניים כדי לשרוד. לעומת זאת, המצב בסין אינו כה מסובך מבחינה מדינית וגיאופוליטית".

ככלל, רוב המפגש עסק בנושאים רוחניים: זהות העם היהודי, נישואין ומשפחות בתוך הקהיליות היהודיות, חיבור למסורת, תרבות, אמנות וספרות. באחד החלקים המשעשעים של המפגש הציע אחד מן המנהלים בקבוצת עליבאבא שכמו שהעם היהודי במשך שמר על זהותו באמצעות נישואין בתוך הדת, אולי גם ראשי החברות והיזמים של הקבוצה צריכים לחשוב על שימור קהילה פנימית, וסיפר שלמעשה הוא ואשתו עובדים שניהם בעליבאבא. פרופ' אומן השיב כי החיים הדתיים והחיים המסחריים מתנהלים בשתי ספירות נפרדות מן הבחינה הזו.

בשלב הראשון בפגישה פינה את מא את הבמה ל-35 המנהלים הבכירים המלווים אותו לכל מפגש, וביקש שהם ידברו ראשונים. הם התעניינו בחברה הישראלית ובהיותה חברת מהגרים, וגם בשאלה של שילוב בין חיבור למסורת וחשיבה יהודית לבין הישגים בהייטק. מרגלית השיב שהחיבור המודרני לצבא ולטכנולוגיה, כולל שילוב נשים בעולמות אלה, הפך את החברה הישראלית לחוד חנית טכנולוגי, ואילו לימוד התורה והגמרא מביא לחידוד מחשבתי ולהרחבת אופקים. 

מחר (ד') אמור מא להיפגש עם שר הכלכלה, אלי כהן, ולהשתתף באירוע סגור במוזיאון ישראל, שיכלול סיור ומפגש עסקי. בהמשך צפויה לו גם פגישה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וכן מפגש שאלות ותשובות עם סטודנטים באוניברסיטת תל-אביב וקבלת תואר דוקטור לשם כבוד. סביר להניח כי במהלך הביקור יגיע גם לעליבאבא ישראל, מרכז החברה בארץ שנבנה על בסיס הסטארט-אפ ויזואליד שרכשה הקבוצה הסינית בנובמבר אתשקד.