ראש ממשלת יפן מגיע לישראל לפגישה עם נתניהו ואבו מאזן

שינזו אבה ינחת היום בערב בישראל וייסע ישירות לרמאללה • מחר הוא ייפגש עם רה"מ בנימין נתניהו

שינזו אבה צילום: רויטרס
שינזו אבה צילום: רויטרס

היום (ג') ב-18:00 ינחת מטוסו של ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, לביקור באזורנו. משדה התעופה ייסע אבה ישר לרמאללה לפגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. אחרי ארוחת ערב במוקאטעה, הוא יגיע למלון קינג דיוויד בירושלים. מחר (ד') בבוקר ייצא אבה לביקור בפארק התעשייה ארגו ביריחו, בו ממשלת יפן השקיעה כספי תרומות בפיתוח מפעלי מים עבור הפלסטינים.

מחר בשעות הבוקר המאוחרות יגיע אבה לפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו בירושלים ולארוחת צהריים ובשעות הערב מחר ללשכת ראש הממשלה נתניהו לפגישה וארוחת צהריים ולסיום מחר בערב, ראש ממשלת יפן שינזו אבה יגיע לארוחה רשמית במעון ראש הממשלה בבלפור. בשמונה בערב צפוי אבה כבר להמריא מבן-גוריון. נתניהו בוודאי גם ישוחח עם אבה על ענייני השעה ועל המצגת המודיעית שהציג בפני כל העולם ביום ב׳ בלילה. יפן היא שותפת סחר משמעותית מאוד של איראן והיפנים קונים מאיראן נפט, גז, כמו מדינות רבות אחרות.

זה הביקור השני של אבה בישראל. הקודם נערך בינואר 2015 וזכור כטראומטי שכן בבוקר מסיבת העיתונאים של אבה בפני התקשורת היפנית והישראלית בירושלים, ממש כמה דקות לפני שהחלה, קיבל אבה הודעה שעיתונאי יפני נחטף על-ידי ארגון המדינה האיסלמית, והם מאיימים להוציאו להורג. באופן חריג ביותר עבור ההתנהלות של היפנים, מסיבת העיתונאים נדחתה בשעה, אך אז התייצב אבה בפני התקשורת והמשיך בלוח הזמנים של הביקור בישראל. כעבור יממה הוציאו אנשי המדינה האיסלמית את העיתונאי היפני להורג, צילמו ושידרו את הזוועה.

ישראל ויפן מנהלות קשרים עסקים ענפים. לפי נתונים של מכון היצוא, היקף הסחר בין המדינות הסתכם בשנת 2017 על 2.8 מיליארד דולר, נמוך ב 6% בהשוואה לשנת 2016. יצוא הסחורות ליפן מישראל עמד בשנת 2017 על 780 מליון דולר. תחומי היצוא של ישראל ליפן הם כימיקלים, קוסמטיקה, מערכות וציוד בדיקה ועיבוד בתעשיית הרכיבים האלקטרוניים, מכשור רפואי וכירורגי. יפן היא היעד ה-4 בגודלו ליצוא סחורות מישראל לאסיה.

יפן הינה המקור ה-2 בגודלו ליבוא סחורות מאסיה ומקור היבוא ה-9 מבין כל מדינות העולם 6. יפן נמנית מסורתית מבין מדינות היבוא העיקריות של ישראל וממוצע היבוא עומד בעשור האחרון על כ-75.1 מיליארד דולר בשנה.